De ontwikkelingen in social media gaan in een razend tempo. Slechts een paar jaar geleden gebruikten we nog social media tools, waar nu niemand meer over praat of schrijft. Het gaat snel, heel snel. Een terugblik met “old school social media tools”.
Wat is je Klout score?
Wat is je Klout score? Een vraag die mij tegenwoordig niet meer wordt gesteld. Voor Griekenland.net gebruikten we deze social media tool in 2010 en 2011. De “Klout score” is een nummer tussen 1 en 100 en geeft aan hoeveel invloed je hebt op social media. Ben je een invloedrijk persoon dan is je score hoger. Klout gebruikt je social media als Facebook, Twitter, Instagram, Google+ en Pinterest. Met een Facebook of Twitter account kun je inloggen en zie je direct je Klout Score. Maar goed ik wil de score niet van mijzelf, maar van mijn merken en E-zine bekijken. Een business account aanmaken…tsja daarom zijn ze we destijds ook afgehaakt.
Je eigen social media krant van Kred
Kred is een andere social media tool die we in 2011 veel gebruikt hebben. Een soort social media krant, waar je overzichtelijk de verschillende content ziet die je op Facebook, Twitter e.d. hebt geplaatst met direct daarbij de interactie. Wie heeft een bericht gedeeld, hoe vaak en wanneer. Ook Kred is nog steeds actief als social media tool, maar wie gebruikt het nog?
Tweets inplannen met Crowdbooster
Een jaar of drie geleden was een tool, waarmee je tweets vooraf kon inplannen “hot”. Niet alleen inplannen, maar ook nog kunnen zien op welke tijdstippen je Tweeps het meest online zijn. Je plande je tweets in en voila automatisch verschenen ze op je twitteraccount en op de uren die je voorkeur hebben. Trouwens ook beschikbaar voor Facebook, maar nooit gebruikt. In een handig overzicht zie je de content met daarbij het bereik en de interactie. Inmiddels zijn er nu talloze tools met deze opties, maar wat is Crowdbooster, een korte periode, populair geweest.
ICQ
Tot slot nog een hele oude bekende. De voorloper van What’s App en MSN……ICQ. Ook het meeste genoemd als antwoord op de vraag van TravelNext op Twitter “Wat mag in het rijtje Old school social media tools niet missen?” Tegenwoordig schijnen er wereldwijd nog steeds 467.478 fans te zijn van deze in 1996 gestarte instant messaging technologie.
Tips voor Social media tools van nu
Een handige tool om meerdere social media te beheren, content in te plannen en statistieken te kunnen raadplegen is Buffer. In mijn ogen de opvolger van Crowdbooster en erg simpel in gebruik. Handige en goede social media zoekmachine is Coosto.
Zo heeft iedereen vast een lijstje of top 10 met “old school social media tools”. Welke tools gebruikte jij eigenlijk?
Credits headerafbeelding: Nicolas Nova (CC)
Eén reactie
Ik vind het echt bijzonder dat een tool uit 96 nog zoveel followers heeft op Facebook. Komt vast door het kneuterige imago wat er tegenwoordig aan hangt.Laatst hoorde ik op Social Media Week Congres dat Tessa Dirks (social media manager NBTC | Holland marketing) SEAV gebruikt, tool waarmee je de ROI van je social media uitingen berekent; de waarde van alle social media-uitingen worden omgerekend naar het equivalent van een advertentiebudget. Die SEAV score kan tevens als KPI gebruikt worden..handig!!