Natuurlijk ben je als reisorganisatie van toegevoegde waarde als je je klanten op extra manieren van leuke tips kunt voorzien. Het Tix.nl travelblog hanteert een slimme strategie op het gebied van relevante content. In Google worden ze gevonden op diverse zoektermen. Niet om een vliegticket te boeken, maar om leuke informatieve reisfeitjes voor moderne ’travelers’. Mijn zoektocht naar interessante content waar veel OTA’s van kunnen leren, startte hier. Aangenaam verrast ben ik door de creativiteit die in dit blog gebruikt wordt! Wat ik sterk vind is dat de blog een aparte URL heeft en je waant je niet in een boekingsomgeving, waardoor de content veel authentieker over komt.

Travel apps

Door als reisbedrijf op de hoogte te blijven van de nieuwste travel apps, of apps met grappige noviteiten en dit toepast in je content marketingstrategie, kun je rake slagen maken. Zo heeft Tix een compleet blog gewijd aan de meest opvallende (nieuwe) reis apps.

slim bloggen volgens TIX - TravelNext

Daarin staan tips van apps die je laten zien wanneer het golden hour is, met welke app je haast alle OV trajecten ter wereld kunt inzien en bijvoorbeeld een app die reizigers sneller leert aan te passen op verschillende tijdzones.

Het heeft indirect natuurlijk niets te maken met bestemmingen, wel met reizen en zaken die handig zijn voor reizigers om de voorbereiding van de reis, het reizen zelf en de beleving ter plekke net even wat aangenamer te maken.

Hier wordt duidelijk ingespeeld op de vraag: Wat houdt mijn klant bezig?

Als ik op Google de search term ”nieuwe travel apps” intik, kom ik direct bij TIX terecht.

nieuwe travel apps Google TravelNext

Overigens, als ik me iets meer in de reiziger verplaats, gebruik ik het woord ‘reis’ apps. Ook dan verschijnt het blog bovenaan.

nieuwe reis apps Google - TravelNext

Slimme zet om als een van de topics voor het blog ‘reisapps’ te kiezen, want op apps krijgen geen andere OTA’s een betere hit.

Tip: Zoek dus een uniek topic, waarover nog weinig geschreven is, maar wat wel relevant is voor de reiziger. ‘Makkelijke’ blogs over technologie en leuke snufjes? Het werkt.

Top 10

Lijstjes zijn aantrekkelijk! Maar: iedereen doet het. En hoewel TIX daar een aparte rubriek van heeft gemaakt, staan in de titels van die blogs dus allesbehalve cijfers. De hits gaan dus aan de neus van TIX voorbij.

top 10 mooiste stranden Google - TravelNext

Skyscanner scoort bijvoorbeeld hoog in de zoekresultaten, maar ook Bluezz, ANWB, TripAdvisor, Travelvalley en verderop ook Home Away, bij de zoekopdracht top 10 mooiste stranden. 

Hoe doet TIX dit dan wel? Het grappige is, onder de rubriek Top 10 (een term die voor veel website bezoekers interessant klinkt omdat bijna elke informerende en inspirerende website ze gebruikt) worden helemaal geen blogs met een top 10 gepubliceerd. Vaak zijn het top 5’s, of een top 8, die eigenlijk niets meer met een top 10 te maken hebben, maar gewoon, een verzameling van leuke content. Ze kiezen juist zeer bijzondere en unieke top-lijstjes, die niet zo voor de hand liggend zijn. Bijvoorbeeld de top allermooiste ‘blauwe’ steden, bestemmingen die bij je goede voornemens passen, of een overzicht van opmerkelijke vliegvelden.

Bestemmingsblogs

Op de blog van TIX wordt onderscheid gemaakt in bestemmingen binnen Europa en bestemmingen buiten Europa. Dat schept overzicht. Natuurlijk wordt zorgvuldig gepost op actualiteit. Maar de standaard ‘kerstmarkten’ blog/inspiratie artikelen hebben we wel gezien. TIX kiest ervoor om de kerstmarkten aan een bepaalde stad te koppelen. Dus 1 blog over kerstmarkten verbonden aan 1 stad.

blog uruguay TIX TravelNext

Hetzelfde geldt voor bestemmingen in het buitenland. Per stad/gebied wordt er één uniek topic gekozen, een niche zou je haast kunnen zeggen. De informatie komt als lezer bijna zo gespecificeerd naar je toe, dat het blog daadwerkelijk de reden kan zijn voor een trip naar de stad.

Het gebruik van symbolen

Door het gebruik van symbolen in de blog is er op de natuur van mens ingespeeld. Symbolen worden met regelmaat in e-mailmarketing gebruikt. Relevante onderwerpen, die met symbolen ondersteund worden kunnen een zeer positieve uitwerking hebben. In dit blog worden diverse voorbeelden uit de travelindustrie en symbolen toegelicht. het gebruik van icoontjes Tix - TravelNextDe woorden ondersteunen de symbolen en door kleurgebruik worden de diverse blogrubrieken geaccentueerd. De kleur geel is gebruikt voor de onderstreping van de categorie ‘TIX.nl’. Onder deze rubriek worden kortingscodes en aanbiedingen geplaatst, waarmee reizigers dus voordeliger op reis kunnen. Geel staat voor optimisme en verjonging. Terwijl oranje (Top 10’s) en rood (inspiratie buiten Europa), staan voor urgentie en een call to action. Hiermee worden impulsieve aankopen gestimuleerd en benadrukt; het trekt de impuls aankoper aan.

Wil je nu ook meer weten over kleurgebruik voor op je website blog om je content te duiden conversies op een andere manier aan te sturen? In onderstaande infographic (Froot) kun je eenvoudig zien hoe en welke kleuren diverse aankopen stimuleren.

color-purchases-lrg-560x2646

Credits headerafbeelding: Pixaby Geralt (CC)