• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Het bricolage tijdperk: maak-je-zelf met #Fakecations

5 augustus 2014 door Lobke Elbers

Na fake likers en fake followers, leerden we in het voorjaar ook fakecations kennen. Het begon met de vrouw die zichzelf op allerlei paradijselijke oorden photoshopte. Onschuldig, toch kwam het uit. Maar nu is op Instagram een ware trend in #fakecationing ontstaan. Ik laat je de tips en tricks van de profs zien. Maar hoe kun je er als reismerk professioneel op inspelen?

Sinds de fakecation selfies de sociale netwerken hebben overgenomen kan het geen kwaad om te bekijken hoe je het beste ‘on holiday’ kunt lijken terwijl je achter je bureau zit. Er is namelijk niets ergens dan op Facebook langs allerlei foto’s te scrollen van vrienden en kennissen op luxe vakantie oorden.

Fakecationing is makkelijk, het enige wat je nodig hebt is een glamoureuze achtergrond…

Maak jezelf tijdperk

Iedereen maakt zich op sociale media weleens schuldig aan faken. Een foto afsnijden van net een minder stukje van jezelf, een foto zwart wit maken, of bepaalde plekken wat oplichten of verdonkeren. Het lijkt het maak-je-zelf tijdperk te zijn. Het tijdperk van bricolage, een term die verwijst naar het zogenaamde ‘wilde denken’, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor creativiteit binnen een (sub)cultuur, zoals cultureel antropoloog Claude Lévi Strauss dit zo mooi omschreef.

Zilla van den Born (25) lijkt het voorbeeld te zijn van bricolage en creativiteit. Ze fakete met Photoshop het snorkelen, het taxi rijden, het uit eten gaan en Skypete vanaf haar fake vakantieplek doodleuk met haar familie. De filmpjes zijn mooie korte shots van het fake decor dat ze destijds in en rondom haar huis creëerde.

De variaties nader bekeken

Wie op Instagram zit, zal het vast al vaker voorbij hebben zien komen:  ‘hotdogs or legs?’. Ook is er een Facebook community pagina met foto’s waarbij je jezelf telkens moet afvragen of het hotdogs (knakworsten) of benen zijn. Doorgaans gaat het om dunne bruine benen die zo glimmen dat het haast knakworsten lijken, gefotografeerd op allerlei zonnige strandvakanties.

hotdogsss

Die trend lijkt de inspiratiebron voor Fakecations, want het is ineens heel hip om enkel maar je benen te fotograferen als je op vakantie bent. Maar ja, zonder mooie zonnige achtergrond kun je natuurlijk geen benen posten. Dus wat doe je dan? Dan gebruik je je vingers om die benen te faken op een zonnige bestemming. Hier start het #Fakecationing opnieuw.

fakeation legs

Een andere fake optie is een selfie met een leuk oord op de achtergrond. Je faked jezelf  met behulp van een televisiescherm op een tropische bestemming of in een leuk Italiaans dorpje en met het juiste kleurfiltertje lijkt het behoorlijk echt.

Instagram lijkt (met zijn geavanceerde opties om foto’s  bij te snijden en kleurfilters te kiezen) een belangrijke rol te spelen in zowel het verspreiden als in het het ver-echten van de zelfgemaakte vakantieplaten.

fakeation face

De power en de bottom line van engagement

Sociale media doen er, als je naar deze trends kijkt, blijkbaar steeds meer toe dan het echte leven: zonder schaamte deelnemen aan een trend waarbij je voor een destinatie-poster/afbeelding gaat staan en je knokkels gebruikt als stand-in voor je benen. De trend Fakecation heeft een hoog play-on en join gehalte, maar waar ligt nu het geheim van deze trend?

Bricolage hoort bij een (travel)community

Bricolage hoort bij een community. De zelf-maakbaarheid van een persoon, een eigen identiteit en het knutselen aan je leven is sinds Facebook, maar al helemaal sinds Instagram tot een hoogtepunt gekomen. De Instagram community gebruikt specifieke hashtags om op die kernwoorden met foto’s gevonden te worden en zo schrapen alle Instagrammers snel of langzaam een schare fans tot zich. Ben je actief met de juiste hashtags, dan zullen daar al snel en veel meer onbekende Instagrammers op afkomen. Houd je het beperkt en tot je vrienden, dan blijft je schare aan fans intiemer.fakecation

Wat beide groepen gemeen hebben is dat ze onderdeel zijn van een groter geheel dat de trends volgt via het platform Instagram. Voorbeeld: ik heb geen hond, maar weet zeker dat ik de populaire term #instalab (Instagram taal voor: Labradors van Instagram) nooit verzonnen zou hebben en als ik een labrador had, deze tag toch zou gaan gebruiken. Hetzelfde geldt voor populaire termen als #instatravel #foodporn #instafashion en nu dus ook voor #fakecation.

Participeren in de community

Wil jij als reismerk of als DMO gebruik maken van de #fakecation trend, dan zal je mee moeten gaan in de bricolage rondom (fake)reizen op Instagram. Doorgaans worden de foto’s op kantoren of in zakelijke ruimtes genomen, vanwege de aanwezigheid van grote schermen. En dus kun je maar beter op zoek naar al die #fakecationers want er kan weleens een diepe behoefte aan échte vakantie aan ten grondslag liggen.

Professioneel Fakecationen

Volgens mij moet je als merk of DMO juist nu laten weten dat je op de hoogte bent van de trend door er je eigen twist aan geven. Of dat nu is op Facebook, op Twitter of op Instagram. Ik zie kansen voor Sunweb, TUI, KLM… door:

  • Contra taggen; mooie plaatjes verspreiden met de conflicterende hashtag #realcation. Monitoor je destinatie op fakecations en laat zien dat je destinatie zoveel mooier in het echt is.
  • Fakecation targetten; de #Fakecation komt voort uit het idee dat mensen weg willen van kantoor maar er simpelweg geen tijd of geld voor hebben, speel daarop in door als organisatie te zoeken naar Fakecationers en plaats zorgvuldig en met beleid leuke reacties onder hun berichten met links naar (jouw) goedkope vliegtickets of aantrekkelijke hotel aanbiedingen. Geef aan dat je ze snapt!
  • Fake it till you make it; zelf meedoen aan de trend is natuurlijk hilarisch en een prachtige manier voor engagement op Facebook. In plaats van de [fill in the blanks] ‘Ik ga op vakantie en neem mee’ kun je prima een foto test doen met real of fake?

Ga de conversatie aan met de ‘fakay’ community, die zich via allerlei platformen laat zien en horen met deze holidayspam. Gebruik humor en zie de humor er zelf ook van in, juist als professioneel reisbedrijf. Dit is de tijd voor vakanties en daarmee dus de tijd om op sociale media er op jouw manier een unieke twist aan te geven.

Het kan niet zo zijn dat fake vakanties de nieuwe vakanties worden. Toch?

Credits header afbeelding: Marco Derksen (CC)

Gerelateerde Berichten

  • kracht van de sociale media
    Destinaties en de kracht van sociale media [infographic]

    Reizen en sociale media zijn een killer combinatie. Dat reizigers gebruik maken van sociale media…

  • Vijf Instagram tips voor destinatie marketeers

    Eelco gaf ons maandag al een kijkje in de keuken van zijn leven als Instagram…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • kracht van de sociale media
    Destinaties en de kracht van sociale media [infographic]

    Reizen en sociale media zijn een killer combinatie. Dat reizigers gebruik maken van sociale media…

  • Vijf Instagram tips voor destinatie marketeers

    Eelco gaf ons maandag al een kijkje in de keuken van zijn leven als Instagram…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

Categorie: Destinatiemarketing, Mobiel, Social media Tags: Fakecation

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels Booking.com TripAdvisor mobiel reizen KLM technologie Facebook Expedia Airbnb destinatiemarketing Google reviews instagram TUI onderzoek Social Media NHTV Vakantiebeurs travel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring