• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Het gebruik van Mobile tijdens de experiencing phase

18 februari 2016 door Wesley Put

Afgelopen maandag 15 februari kwam TravelNext auteur Arjen Schuiten (Senior Business Development Manager mGage) tweede jaars studenten International Tourism Management and Consultancy (ITMC) bij NHTV in Breda inspireren met een verhaal over ‘The influence of mobile technology and user generated content in the experience phase of travelers‘.

De tweede jaars ITMC studenten gaan in april drie weken naar Bali voor een field research project, waarbij dit topic één van de onderzoeksthema’ s is.

Hoe gebruiken toeristen hun Mobile device op de bestemming tijdens hun reis? 

Mobiele boekingen

Arjen trapte af met een aantal interessante facts and figures over Mobile uit het Global Travel Flash Report (by Criteo Q4 2015). Aangezien mGage wereldwijd opereert worden statistieken van de verschillende markten ook daar regelmatig naast elkaar gelegd.

Een aantal key takeaways;

  • Het aandeel boekingen op mobile is in 2015 verdubbeld tov 2014
  • Mobile devices zijn verantwoordelijk voor de groei in vertical travel
  • Smartphones domineren voor last minute boekingen
  • Short stay en small screen zijn een perfecte combinatie
  • OTA’ s hebben driemaal zoveel boekingen gegenereerd via smartphones in vergelijking met de daadwerkelijke aanbieders (hotels)

De Japanners en Amerikanen domineren als het gaat om boekingen via smartphone of tablet (30%). We zien Nederland verschijnen op de elfde positie met 22% van de boekingen. Opvallend is dat Japanners en Amerikanen al relatief veel via hun smartphone boeken (24% en 20%). Terwijl van de Nederlanders slechts 6% via de smartphone boekt en 16% via de tablet.

Door de opkomst van gebruiksvriendelijke apps en responsive websites van de verschillende OTA’ s, is het aannemelijk dat in Q1 2017 in Nederland het aantal boekingen via de smartphone circa 10% bedraagt en het totale aantal mobiele boekingen meer dan 30 procent van het totaal aantal boekingen zal bedragen.

device use

Bron; Global Travel Flash Report (by Criteo Q4 2015)

Case studies

Steeds meer reisbedrijven willen mobiel actief inzetten tijdens de customer journey. Onlangs heeft mGage een interessant project uitgevoerd met een vooraanstaande airline waarbij SMS en push notifications een belangrijke rol speelden om de klant te verleiden vaker met de betreffende maatschappij te vliegen.

Door het verzamelen van customer insights voor verschillende persona wordt een targeted approach toegepast. En dus worden namens de airline, via SMS, notifications targeted deals tijdens het zoekproces van de consument gestuurd. Na de boeking blijven zij via SMS notifications in contact met de klant en proberen zij de reis zo goed als mogelijk te faciliteren, via bv online check-in, extra services en een boarding pass in Passbook.

Kort voor de vlucht wordt de klant ook geïnformeerd over gate informatie. Deze targeted approach via mobiel heeft voor airlines uiteindelijk geleid tot een hogere klanttevredenheid en meer terugkerende klanten.

Naast dit voorbeeld van airlines bracht Arjen nog meer interessante case studies naar voren tijdens zijn presentatie. Bijvoorbeeld het succes van Transavia met het gebruik van Whatsapp voor webcare. Hierover is meer te lezen in een eerder verschenen blogpost op TravelNext. 

The future

In 2016 zullen veel organisaties in de reisbranche meer gebruik gaan maken van virtual reality. Hoe mooi is het om een consument te laten ervaren hoe een bestemming er uit ziet of werkelijk te laten beleven hoe het voelt om meer beenruimte te hebben. Het komende jaar kunnen we hier nog veel van verwachten.

In april gaan de studenten zelf onderzoek doen naar het gebruik van Mobile devices op de bestemming in Bali. De uitkomsten uit dit onderzoek zullen te zijner tijd zeker via TravelNext worden gedeeld.

Gerelateerde Berichten

  • De 'micro moments' van Google: de travel customer journey

    In september was ik in New York. We verbleven bij een Airbnb host voor enkele dagen…

  • 12 travelconsults en 30% meer studenten tijdens Reiswerk Studenten Congres 2015

    Reiswerk organiseert van 22 t/m 27 maart voor de vierde keer het Reiswerk Studentencongres voor de beste…

  • Vaker mobiel, tijdens de inspiratie- én boekingsfase

    Mobiele boekingen, iedereen heeft het erover. Zou de consument zijn of haar boekingen wel via…

  • De 'micro moments' van Google: de travel customer journey

    In september was ik in New York. We verbleven bij een Airbnb host voor enkele dagen…

  • 12 travelconsults en 30% meer studenten tijdens Reiswerk Studenten Congres 2015

    Reiswerk organiseert van 22 t/m 27 maart voor de vierde keer het Reiswerk Studentencongres voor de beste…

  • Vaker mobiel, tijdens de inspiratie- én boekingsfase

    Mobiele boekingen, iedereen heeft het erover. Zou de consument zijn of haar boekingen wel via…

Categorie: Mobiel Tags: Arjen Schuiten, Customer Journey, mgage, NHTV

Over Wesley Put

Wesley Put is werkzaam als Lecturer International Marketing Research en Coordinator Master TDM bij NHTV University of applied Sciences in Breda. De afgelopen jaren heeft zij een passie ontwikkeld op het gebied van online marketing en meer specifiek website conversion optimization. Haar onderzoeksachtergrond en expertise over consumentengedrag komen hierbij goed van pas. Het inspireert haar om voor bedrijven en studenten de customer journey inzichtelijk te maken en te achterhalen wat de achterliggende drijfveren zijn. Bloggen bij TravelNext is een mooie kans om haar kennis te delen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

destinatiemarketing TUI TripAdvisor Expedia Social Media reizen instagram KLM mobiel Airbnb NHTV Facebook travel onderzoek technologie Booking.com Google hotels Vakantiebeurs reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring