• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Het jaar 2012 in review(s)

19 december 2012 door Emile Breure

De geur van versgebakken oliebollen verspreidt zich weer door de straten en dus is het tijd om eens terug te blikken op het afgelopen jaar. Een bewogen jaar voor het Online Travel Agencies (OTA’s) en reviewsites landschap. Het belang van reviews wordt steeds sterker ingezien, er zijn weer veel belangrijke overnames gedaan, Google laat van zich horen en ook de hoteliers hebben niet stilgezeten. Een kort overzicht van 2012:

Reviews steeds belangrijker

Al ruim voor 2012 was men in de reiswereld overtuigd van het belang van beoordelingen en reviews van gebruikers. Een aantal gebeurtenissen in het afgelopen jaar onderstreepten echter nogmaals dat dit fenomeen steeds breder gedragen wordt. Zo kondigde Apple aan in hun nieuwe iOS6 standaard Yelp reviews te gaan tonen bij zoekresultaten in Apple Maps. Ook de opkomst van Google’s +1 knop op websites, advertenties en zoekresultaten is een teken dat de ‘stem’ van de gebruiker dit jaar echt is doorgebroken.

Overnames en verschuivingen

In de reisbranche was het grootste nieuws van dit jaar toch wel de overname van Kayak door Priceline. De meta-reiszoekmachine ontwikkelde zich het afgelopen jaar steeds meer in de richting van een OTA en werd daarom een interessante prooi voor Priceline. Maar ook de inspanningen van Yelp om voet op Europese bodem te krijgen door de acquisitie van Qype was een van de meer opzienbarende gebeurtenissen in reviewland. Een teken dat Yelp er niet meer in geloofde de strijd om het marktleiderschap van Qype nog ooit te gaan winnen; dan de portemonnaie maar trekken.

Voor een recent overzicht van de belangrijkste reviewsites (en hun eigenaren) is er de Olery review sites database, die eind dit jaar een flinke opfrisbeurt en update kreeg.

Google’s stappen in de reisbranche

En wat is vandaag de dag een jaaroverzicht zonder dat Google van zich laat horen? Op de eerste plaats kocht de zoekgigant de specialist op het gebied van destinatie expertreviews Frommer’s. Daarnaast neemt Google Hotel Finder steeds vaker een prominente plek in bij de zoekresultaten.  Er wordt tegenwoordig bij zoekresultaten een mix van Zagat reviews aangevuld met de gestaag groeiende database van Google+ reviews.

google hotel finder

Het is hoogst interessant hoe de verhoudingen tussen Google en de traditionele OTA’s zich volgend jaar verder zullen gaan ontwikkelen.

Geluid van de hoteliers

2012 was ook het jaar waarin voor het eerst een duidelijk tegengeluid van de hoteliers was te horen tegen de steeds grotere macht van de OTA’s. Allereerst nam begin dit jaar een groep grote hotelketens, waaronder Marriott en Hilton, het heft in eigen hand door Room Key te starten. Room Key is een OTA in eigen beheer om een gedeelte van de verloren marges op de kamerprijzen weer terug te winnen.

The-Curious-Identity-of-RoomKey

Een serie kritische artikelen van Georges Panayotis leidde zelfs tot een heuse petitie voor hoteliers waarin zij konden aangeven dat zij de groeiende macht van de OTA’s beu te zijn. Overigens, heb ik van een uitkomst van de petitie tot op heden niks vernomen. Vandaag las ik echter alweer dat een aantal Scandinavische hotelgroepen vanwege een conflict over ‘rate parity’ hun aanbod van Expedia hebben verwijderd.

Kortom, na jaren van braafte en volgzaamheid bijten de hotels nu duidelijk meer van zich af. Samen met de stappen van grootmachten als Google en Apple in de travelwereld hoeven we in 2013 geen van allen stil te blijven zitten!

Keep you posted in het nieuwe jaar!

Er is teveel gebeurd om dit allemaal uitgebreid in een bescheiden blogpost samen te vatten. Daarom zal ik je volgend jaar maandelijks op de hoogte houden van de ontwikkelingen op het gebied van OTA’s, reviewsites, social media, gastfeedback en alles wat daar mee te maken heeft.

Elke laatste woensdag van de maand zal ik de belangrijkste gebeurtenissen van de maand op een rijtje zetten in de rubriek #monthinreview.

Gerelateerde Berichten

  • Google Hotel Finder: 3 belangrijke ranking factoren

    Google Hotel Finder heeft de weg naar Nederland gevonden en is inmiddels volledig operationeel. Wat…

  • Hotels en sociale media anno 2012

    In een onderzoek van Tripadvisor: ‘Tripadvisor Industry Index’ werden 9000 hoteliers wereldwijd ondervraagd over hun…

  • Vakantieveilingen.nl en Wintersporters.nl zijn Website van het Jaar 2012

    Gisteren zijn de winnaars bekend gemaakt van de Website van het Jaar 2012 verkiezingen. In…

Categorie: E-commerce Tags: Google, hotel finder, Kayak, Monthinreview, Priceline, reviews, Room Key, Yelp

Over Emile Breure

Emile Breure is Online Marketeer bij Canal Company, de grootste rederij van de Amsterdamse grachten: 's lands grootste attractie na de Efteling. Emile behaalde een master Marketing aan de Radboud Universiteit en maakte via Olery kennis met de online travel wereld. Voor TravelNext blogt hij over de online ontwikkelingen rondom 'Tours & Activities' en het toerisme in Amsterdam.

Lees Interacties

Reacties

  1. Emile Breure zegt

    20 december 2012 om 13:24

    Een hele interessante aanvulling op mijn artikel van gisteren: een officiële Google blogpost over de recente veranderingen binnen Google Flight Search en Hotel Finder: http://insidesearch.blogspot.ch/2012/12/a-better-faster-travel-planning.html

    • Annelies Hulshof zegt

      20 december 2012 om 14:38

      En bijbehorende blogposting: https://www.travelnext.nl/google-travel-dendert-voort-in-2013.html 😉

      @Emile, bedankt voor dit overzicht.. Ik kijk uit naar je maandelijkse #MonthInReview column..

  2. Emile Breure zegt

    24 december 2012 om 12:36

    Nou zeg… Het was duidelijk te vroeg voor het jaaroverzicht: Expedia neemt nog net voor het sluiten van het jaar een meerderheidsbelang in Trivago.

    http://www.tnooz.com/2012/12/21/news/expedia-pays-632-million-for-majority-stake-in-trivago-let-the-travel-search-games-begin/

  3. Annelies Hulshof zegt

    25 december 2012 om 13:37

    En dan wordt Emesa ook nog eens overgenomen door investeringsmaatschappij Cyrte: https://www.travelnext.nl/cyrte-koopt-emesa-vakantieveilingen.html

Trackbacks

  1. Google Travel dendert voort in 2013 - TravelNext schreef:
    20 december 2012 om 13:40

    […] noemde in zijn blogposting ‘2012 in review(s)’ al enkele grote stappen die Google afgelopen jaar heeft gezet, waaronder de overname van […]

  2. Travel Trends 2013: De reiziger verandert, de aanbieder verandert - TravelNext schreef:
    2 januari 2013 om 14:47

    […] een korte terugblik op afgelopen jaar in de twee posts ‘Het jaar 2012 in review(s)’ en de ‘Top 10 blogs van 2012 op TravelNext’ is het dringend tijd om vooruit te kijken naar het […]

  3. #MonthInReview: Metasearch booming in travel - TravelNext schreef:
    30 januari 2013 om 12:22

    […] vorig jaar schreef ik nèt te vroeg mijn jaaroverzicht van reviewsites en OTA’s. De ‘inkt’ was nog niet droog of prompt werd nog even […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels Google TripAdvisor NHTV technologie KLM travel onderzoek Airbnb Social Media instagram Booking.com reviews Facebook mobiel destinatiemarketing Expedia Vakantiebeurs TUI reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring