De geur van versgebakken oliebollen verspreidt zich weer door de straten en dus is het tijd om eens terug te blikken op het afgelopen jaar. Een bewogen jaar voor het Online Travel Agencies (OTA’s) en reviewsites landschap. Het belang van reviews wordt steeds sterker ingezien, er zijn weer veel belangrijke overnames gedaan, Google laat van zich horen en ook de hoteliers hebben niet stilgezeten. Een kort overzicht van 2012:

Reviews steeds belangrijker

Al ruim voor 2012 was men in de reiswereld overtuigd van het belang van beoordelingen en reviews van gebruikers. Een aantal gebeurtenissen in het afgelopen jaar onderstreepten echter nogmaals dat dit fenomeen steeds breder gedragen wordt. Zo kondigde Apple aan in hun nieuwe iOS6 standaard Yelp reviews te gaan tonen bij zoekresultaten in Apple Maps. Ook de opkomst van Google’s +1 knop op websites, advertenties en zoekresultaten is een teken dat de ‘stem’ van de gebruiker dit jaar echt is doorgebroken.

Overnames en verschuivingen

In de reisbranche was het grootste nieuws van dit jaar toch wel de overname van Kayak door Priceline. De meta-reiszoekmachine ontwikkelde zich het afgelopen jaar steeds meer in de richting van een OTA en werd daarom een interessante prooi voor Priceline. Maar ook de inspanningen van Yelp om voet op Europese bodem te krijgen door de acquisitie van Qype was een van de meer opzienbarende gebeurtenissen in reviewland. Een teken dat Yelp er niet meer in geloofde de strijd om het marktleiderschap van Qype nog ooit te gaan winnen; dan de portemonnaie maar trekken.

Voor een recent overzicht van de belangrijkste reviewsites (en hun eigenaren) is er de Olery review sites database, die eind dit jaar een flinke opfrisbeurt en update kreeg.

Google’s stappen in de reisbranche

En wat is vandaag de dag een jaaroverzicht zonder dat Google van zich laat horen? Op de eerste plaats kocht de zoekgigant de specialist op het gebied van destinatie expertreviews Frommer’s. Daarnaast neemt Google Hotel Finder steeds vaker een prominente plek in bij de zoekresultaten.  Er wordt tegenwoordig bij zoekresultaten een mix van Zagat reviews aangevuld met de gestaag groeiende database van Google+ reviews.

google hotel finder

Het is hoogst interessant hoe de verhoudingen tussen Google en de traditionele OTA’s zich volgend jaar verder zullen gaan ontwikkelen.

Geluid van de hoteliers

2012 was ook het jaar waarin voor het eerst een duidelijk tegengeluid van de hoteliers was te horen tegen de steeds grotere macht van de OTA’s. Allereerst nam begin dit jaar een groep grote hotelketens, waaronder Marriott en Hilton, het heft in eigen hand door Room Key te starten. Room Key is een OTA in eigen beheer om een gedeelte van de verloren marges op de kamerprijzen weer terug te winnen.

The-Curious-Identity-of-RoomKey

Een serie kritische artikelen van Georges Panayotis leidde zelfs tot een heuse petitie voor hoteliers waarin zij konden aangeven dat zij de groeiende macht van de OTA’s beu te zijn. Overigens, heb ik van een uitkomst van de petitie tot op heden niks vernomen. Vandaag las ik echter alweer dat een aantal Scandinavische hotelgroepen vanwege een conflict over ‘rate parity’ hun aanbod van Expedia hebben verwijderd.

Kortom, na jaren van braafte en volgzaamheid bijten de hotels nu duidelijk meer van zich af. Samen met de stappen van grootmachten als Google en Apple in de travelwereld hoeven we in 2013 geen van allen stil te blijven zitten!

Keep you posted in het nieuwe jaar!

Er is teveel gebeurd om dit allemaal uitgebreid in een bescheiden blogpost samen te vatten. Daarom zal ik je volgend jaar maandelijks op de hoogte houden van de ontwikkelingen op het gebied van OTA’s, reviewsites, social media, gastfeedback en alles wat daar mee te maken heeft.

Elke laatste woensdag van de maand zal ik de belangrijkste gebeurtenissen van de maand op een rijtje zetten in de rubriek #monthinreview.