PR nieuwe stijl
Sinds de opkomst van social media rommelt het in PR-land. Traditionele media alleen is niet voldoende om de PR-motor draaiende te houden. Social media vergroot de mogelijkheden en het bereik van PR-activiteiten. Toch zijn er nog veel journalisten en PR-bureaus die achterlopen. Jammer, want door social media ontstaat een goede wisselwerking tussen journalisten, pr-bureaus en consumenten.
Bereik daar waar ze kijken
Journalisten bereik je het best daar waar ze zelf naar op zoek zijn; met nieuws. Ze willen allemaal de eerste scoop, het beste beeld en met hun neus vooraan staan. Via social media is het afgelopen jaar meer dan regelmatig belangrijk nieuws als eerste naar buiten gekomen. Ook Google zag het belang hiervan in en Twitter berichten verschijnen nu als actueel nieuws in de zoekmachine.
Zorg dat PR-berichten daar te vinden zijn, waar journalisten kijken. Lever het nieuws zo aan dat het makkelijk over te nemen is door journalisten en profiteer van gratis verspreiding.
Nieuw publiek
Een krantenartikel verspreidt zich minder snel dan online berichten. Daarbij bereikt een krantenartikel alleen abonnees en losse kopers. Social media reikt veel verder, het laat zich niet beperken door vaste afnemers. Persberichten zijn vaak voor een breder publiek interessant dan alleen traditionele media. Juist via social media bereiken de PR en persberichten een groter publiek en is de informatie voor iedereen opvraagbaar en deelbaar.
Optimaliseer je bericht
Veel redacties ontvangen ongevraagde en irrelevante persberichten. Deze worden niet geplaatst. Een pers- of pr-bericht moet bijna klakkeloos overgenomen kunnen worden. Een persbericht bedoeld voor traditionele media is vaak niet geschikt voor online plaatsing. Optimaliseer het bericht. Zoek uit hoe webteksten geschreven moeten worden en hoe je ze kunt optimaliseren voor betere vindbaarheid in Google. Onder andere verschillende versies doen wonderen. Bijvoorbeeld een twitter versie van 140 karakters, een blogversie en een volledige versie met de belangrijkste informatie in de 1e alinea en voorzien van de juiste kopjes.
Direct communiceren
Het grootste voordeel van online marketing en social media? Je communiceert direct met de doelgroep! Zet een webcare-team in of maak speciale aanbiedingen voor consumenten die via social media op de website komen.
Bescherm merk en reputatie!
Een veelgemaakte beginnersfout: geen online strategie. Niet weten hoe je moet reageren op (negatief) sentiment. Het monitoren van online marketing is een belangrijk onderdeel, bijna net zo belangrijk als het plaatsen van berichten, foto’s en video’s zelf. Spring zo snel mogelijk in op wat er gezegd wordt, ook als het negatief is! Alleen zo bescherm je merk en reputatie. Zie de problemen van T-mobile en de ophef die er online over wordt gemaakt. Een goed voorbeeld is de recent gelanceerde software van Finchline dat automatisch blogs, facebook, google nieuws en twitter bewaakt op zoekwoorden. Daarmee kan goed worden gereageerd door het webcare team of het PR-bureau.
Buit uit, brei uit!
Een belangrijk onderdeel van vindhaarheid bij Google, ofwel SEO is linkbuilding. Hoe meer verschillende partijen er naar een website verwijzen hoe beter de site zal scoren. Dat betekent dat het persbericht links moet bevatten naar de website. Doordat het persbericht via de verschillende social media wordt opgenomen komen er automatisch links naar de website. Zo wordt een persbericht een nog breder inzetbaar marketing instrument!
Laat toegevoegde waarde zien
Er wordt tegenwoordig flink gesneden in marketing- en PR-budgetten. Er moet meer worden bereikt met minder budget. Selectiever media kiezen is een methode, maar profiteer van de gratis online marketing middelen en het positieve bij-effect: vindbaarheid. Maar weinig PR-bureaus gebruiken SEO als onderdeel van een pr- of marketing campagne. De bedrijven die het wel inzetten kunnen eenvoudig aantonen dat online marketing in combinatie met SEO positieve resultaten laat zien.
Investeer in online marketing: social media, monitoring en SEO zullen een steeds grotere rol gaan spelen. Nu dit steeds beter meetbaar wordt is het een marketing instrument dat zeker in de PR-wereld niet meer ontkent mag worden. Probeer mee te komen, of nog beter, voor te lopen in deze ontwikkeling en profiteer van dit nieuwe marketing teamlid!
Geïnspireerd op TopRankBlog ‘7 Benefits of Partnering SEO & PR van Lee Odden.
Eén reactie
Beste Patrick,
In het bovenstaande artikel staat een link naar Finchline.
Nu is de merknaam en site van Finchline opgehouden te bestaan. Het product heet nu HowardsHome Monitoring. En alle informatie is op onze moedersite HowardsHome.com aanwezig.
Zou jij de tekst willen aanpassen naar HowardsHome Monitoring en linken naar
http://www.howardshome.com/producten/howardshome-monitoring/ ?
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Coen Koppen – HowardsHome