Bloggen is hot. Begin dit jaar organiseerde de Vakantiebeurs een groot bloggers event en vorige maand organiseerde Cherrypicker het #storymakers symposium, waar bloggers en reisorganisaties (uiteenlopend van touroperator, startup, tot verkeersbureau) elkaar konden ontmoeten. Bloggers zijn de nieuwe uitgevers, de nieuwe influencers. Tijdens het #storymakers symposium werden de uitkomsten van een bloggersonderzoek onder ruim 200 bloggers in Nederland gedeeld. Een mooi haakje om eens het profiel van een travelblogger in kaart te brengen.
De skills van een travelblogger
We leven in een tijd waarin iedereen heel eenvoudig zijn of haar verhaal kan delen. De techniek vormt geen enkele belemmering meer. Je start een blog met WordPress, je kiest je verhaal (vaak een niche) en je kunt van start. Maar wat zijn nu de kenmerken van een goede (travel)blogger? Het klinkt eenvoudig maar bloggen is hard werken. Naast het feit dat je goed en attractief moet kunnen schrijven, heb je als blogger meerdere rollen. Je bent redacteur, uitgever, fotograaf, cameraman, sales, marketeer en campagne ontwikkelaar. Een blogger is een multitasker die zijn passie met woord en beeld deelt en ook kennis heeft van techniek en marketing. Het is fijn als je al deze onderdelen zelf beheerst of mensen om je heen hebt die je hierbij kunnen helpen. Wat me nog steeds bijblijft aan het verhaal van Laura Coolen van Whatabouther.nl is dat ze het blog samen met haar vriend oppakt. Haar vriend is toevallig een cameraman en dat is natuurlijk wel een ideale combinatie zoals je in onderstaande video kunt zien.
85% van de bloggers zijn vrouw
Tijdens het event in de Jaarbeurs was het al duidelijk. In de zaal zaten vooral vrouwen. Dat was tijdens het #storymakers symposium niet anders. Wat mij persoonlijk wel opviel is dat er veel jonge vrouwen waren die net waren gestart. Daarnaast zag ik ook een grote groep vrouwen met een journalistieke achtergrond. Veel voorkomend was het verhaal dat ze naast het schrijven van artikelen voor bladen en magazines hun eigen blog hebben opgezet om zelf uitgever te worden van hun verhalen. Zo verspreiden ze hun inkomsten en houden ze de regie ook deels zelf in eigen hand.
De jongste blogger was 19, de oudste 61. Om een (succesvol) travelblog te runnen ben je dus nooit leeftijdsgebonden, en als je dat naar de realiteit trekt, dan klopt dit ook. Reizen is van alle tijden en touroperators en reisorganisaties hebben verschillende doelgroepen.
Bereik en verdiensten
Het overgrote deel van de travelbloggers zit in de bereikzone van zo’n 5.000 (28,6%) en tussen de 5.000 en de 15.000 (27,2%) unieke bezoekers per maand. Een duidelijke conclusie is dat 57,8% van de ondervraagden, aangeeft er nog een baan naast te hebben en niet van het bloggen alleen te kunnen leven. Bijna 20% kan er wel van leven en ruim 22% blogt alleen voor de fun. Wel heeft de meerderheid (met 52,7%) de wens om uiteindelijk van het blog te kunnen leven. Dat betekent dus dat de andere helft, niet die ambitie heeft, maar evengoed een succesvol blogger kan zijn en kan samenwerken met de reisbranche.
Tarieven voor een betaald artikel lopen sterk uiteen, er zijn bloggers die artikelen schrijven en daar 50 euro voor betaald krijgen, er zijn er tevens een aantal die artikelen schrijven en daar meer dan 500 euro voor krijgen. Deze tarieven lopen dus ongelooflijk uiteen. Daarbij moet gezegd worden dat er niet ‘1 maatstaf’ gehanteerd kan worden, maar dat bloggers zich bewust zijn van het feit dat ze een prijs moeten vragen waar zij zichzelf prettig bij voelen. Het is helemaal niet gek, dat als je een beginner bent, voor een artikel 50 euro krijgt of vraagt. Zie het als een ladder die je verder kunt opklimmen naarmate je meer ervaren bent. Kom vooral met een goed verhaal naar de opdrachtgever en probeer een “campagne” voorstel uit te werken. Unieke content is geld waard en dat moet je goed weten te verpakken.
Social media
Facebook is met stip de nummer 1 traffic generator naar de travelblogs. Ruim 80%! Daarna volgt Google met 55,6%. Helemaal onderaan bevind zich Snapchat (0,0%). Veel modebloggers werken al met Snapchat, voor de reisindustrie zal dit medium nog moeten uitwijzen wat het oplevert. Travelbloggers snappen dus over het algemeen perfect hoe Facebook werkt, aangezien ze daar hun meeste traffic uit halen.
Van storytelling naar storymaking
Het symposium, dat tevens de naam #storymakers droeg, verlegde de focus van storytelling naar storymaking. Dat betekent dat er een aantal belangrijke verschuivingen plaatsvinden in de manier waarop we in de reiswereld verhalen vertellen en dus communiceren met de doelgroep. Van verhalen vertellen; naar verhalen maken……. met hulp van bloggers.
20 reacties
Leuk artikel, ik was op vakantie en kon als travelblogger dus helaas niet aanwezig zijn bij het symposium van Cherry Picker. Fijn dat je nog duidelijk onderstreept dat blogger zijn hard werken is, daar denkt men in de buitenwereld over het algemeen helaas toch anders over (“joh, ga je alweer op vakantie” als het een persreis betreft) … waar ik wel benieuwd naar ben, is of er nog meerdere reisbloggers zijn die, net zoals ik, in de reiswereld werken?
Ja, ik! Ik ben mijn blog over Patagonia & Tierra del Fuego begonnen als resultaat van mijn verslaving opgedaan als reisbegeleider. Dat doe ik nog steeds, hoewel minder frequent. En oh ja, een nieuwtje, ik ga verhuizen. Naar Ushuaia 🙂
Dag Antonette,
Fijn om te lezen dat je het onderzoek volgt en jammer dat je niet bij #Storymakers kon zijn. Volgend jaar weten we je weer te vinden!
Groet,
Tessa
Beste Antonette. Dank voor je leuke reactie. En bloggen is inderdaad hard werken, een leuke insight die dag vond ik ook dat naast het feit dat je goed moet kunnen schrijven je ook kennis moet hebben van techniek, sales, marketing en het ontwikkelen van campagnes. Je bent feitelijk een kleine uitgeverij met alles wat daarbij komt kijken. Ik ben net zoals jou ook benieuwd wie de reisbloggers zijn in Nederland. Daarom heb ik spontaan een geheime facebookgroep aangemaakt en zal je daarvoor uitnodigen zodat we de echte travelbloggers bij elkaar kunnen brengen. We zien wel waar dat dan weer toe leidt. Ik stuur je zo de uitnodiging.
Leuk artikel. Het was leuk om bij het event aanwezig te zijn en te horen hoe andere bloggers het aanpakken en over dingen denken. Ik vind ons bloggers echte multitaskers. Ik ben zelf journalist en heb een blog, maar bij het tweede komt echt veel meer kijken, want je moet alles zelf doen. Nou ja, bijna alles. Mijn video’s besteed ik net als Laura uit aan mijn vriend, die ook filmmaker is. Ideale combi inderdaad.
Groetjes,
Chantal
Hi Chantal dank voor je reactie en complimenten voor je blog trouwens, ziet er erg goed uit. Ik heb je ook meteen even een uitnodiging gestuurd voor de besloten Facebookgroep, leuk.
Leuk om hier de samenvatting te lezen in de vorm van een profiel. Ik merkte tijdens het event uit de feedback van meerdere brands dat het hen ook heeft geholpen om inzicht te krijgen in wat wij travelbloggers allemaal moeten doen (en laten) om ons blog draaiende en groeiende te houden.
Hi Saskia,
Goed om te lezen 🙂 Dat was precies de bedoeling van het event!
Tot volgend jaar.
Tessa
Hi Saskia, dank voor je reactie. Ik werk als docent en online marketeer vaak met persona’s en profielen dus vond het een mooi haakje voor deze blogpost. Ik was vorige week in België als spreker te gast bij een groot event voor de reisbranche en online marketing en ik merkte dat ook daar bloggers een vast onderdeel zijn in de marketingmix bij bedrijven. En komende donderdag tijdens Emerce E-travel staat er ook een interview met bloggers op het hoofdpodium. Bloggers worden steeds serieuzer en belangrijker,
Leuk artikel Martin. Ik ben wel benieuwd naar de bereikcijfers. Zoals ik ook onder het artikel heb geplaatst dat Cherry Pickers heeft geschreven op http://travconnect.nl/bloggersonderzoek-persoonlijke-content-maakt-verschil/ . Wat is het echte bereik? Zijn die 5.000 sessies of bezoekers? Een *zeer* belangrijk verschil, zeker voor online marketeers nu Google hier met Universal Analytics een belangrijke wijziging in heeft doorgevoerd.
Leuk om zo een inkijkje te krijgen in de travelbloggers. Goed dat er aandacht is voor het bloggen, het steeds professioneler wordt en dat dat ook gezien wordt.
Fijn ook om te lezen dat het bloggen niet leeftijdgebonden is. Met mijn niche bereik ik met name een oudere doelgroep. Ik zou graag een jongere doelgroep aanspreken, maar daar is het onderwerp denk niet naar. Wel iets om in de toekomst eens naar te kijken hoe ik een jongere doelgroep kan bereiken.
Nogmaals dank voor de inzichten!
Dag Wanda,
Ik heb even op je blog gekeken en denk juist dat wandelen/outdoor een onderwerp is dat ook de jonge doelgroep aanspreekt. Jongeren zien een actieve vakantie als een manier om grenzen te verleggen en even op te laden van hun drukke 24/7 online bestaan.
Succes in ieder geval!
Hartelijke groet,
Tessa aan de Stegge
Beste Wanda, dank voor je leuke reactie. Internet is de massa van niches en dat zie je ook terug in het bloggen. En complimenten voor je website dat zal veel wandelaars aanspreken.
Ik had je artikel nog niet gelezen, maar goede vertaling van het onderzoek! Het viel me op dat sommige nieuwswebsites die over het onderzoek schreven het onderscheid tussen bloggers en travelbloggers niet maakten, terwijl dat het onderzoek volgens mij juist zo interessant maakt. Er zijn grote verschillen tussen bloggers onderling en ik denk dat het verschil in hun profiel en manier van werken voor veel mensen (nog) niet duidelijk is. Ik denk dat dit onderzoek voor travelbrands erg verhelderend is en ik ben benieuwd of dat ook in de praktijk gaat blijken.