Bloggen is hot. Begin dit jaar organiseerde de Vakantiebeurs een groot bloggers event en vorige maand organiseerde Cherrypicker het #storymakers symposium, waar bloggers en reisorganisaties (uiteenlopend van touroperator, startup, tot verkeersbureau) elkaar konden ontmoeten. Bloggers zijn de nieuwe uitgevers, de nieuwe influencers. Tijdens het #storymakers symposium werden de uitkomsten van een bloggersonderzoek onder ruim 200 bloggers in Nederland gedeeld. Een mooi haakje om eens het profiel van een travelblogger in kaart te brengen.

De skills van een travelblogger

We leven in een tijd waarin iedereen heel eenvoudig zijn of haar verhaal kan delen. De techniek vormt geen enkele belemmering meer. Je start een blog met WordPress, je kiest je verhaal (vaak een niche) en je kunt van start. Maar wat zijn nu de kenmerken van een goede (travel)blogger? Het klinkt eenvoudig maar bloggen is hard werken. Naast het feit dat je goed en attractief moet kunnen schrijven, heb je als blogger meerdere rollen. Je bent redacteur, uitgever, fotograaf, cameraman, sales, marketeer en campagne ontwikkelaar. Een blogger is een multitasker die zijn passie met woord en beeld deelt en ook kennis heeft van techniek en marketing. Het is fijn als je al deze onderdelen zelf beheerst of mensen om je heen hebt die je hierbij kunnen helpen. Wat me nog steeds bijblijft aan het verhaal van Laura Coolen van Whatabouther.nl is dat ze het blog samen met haar vriend oppakt. Haar vriend is toevallig een cameraman en dat is natuurlijk wel een ideale combinatie zoals je in onderstaande video kunt zien.

85% van de bloggers zijn vrouw

Tijdens het event in de Jaarbeurs was het al duidelijk. In de zaal zaten vooral vrouwen. Dat was tijdens het #storymakers symposium niet anders. Wat mij persoonlijk wel opviel is dat er veel jonge vrouwen waren die net waren gestart. Daarnaast zag ik ook een grote groep vrouwen met een journalistieke achtergrond. Veel voorkomend was het verhaal dat ze naast het schrijven van artikelen voor bladen en magazines hun eigen blog hebben opgezet om zelf uitgever te worden van hun verhalen. Zo verspreiden ze hun inkomsten en houden ze de regie ook deels zelf in eigen hand.

De jongste blogger was 19, de oudste 61. Om een (succesvol) travelblog te runnen ben je dus nooit leeftijdsgebonden, en als je dat naar de realiteit trekt, dan klopt dit ook. Reizen is van alle tijden en touroperators en reisorganisaties hebben verschillende doelgroepen.

Bereik en verdiensten

Het overgrote deel van de travelbloggers zit in de bereikzone van zo’n 5.000 (28,6%) en tussen de 5.000 en de 15.000 (27,2%) unieke bezoekers per maand. Een duidelijke conclusie is dat 57,8% van de ondervraagden, aangeeft er nog een baan naast te hebben en niet van het bloggen alleen te kunnen leven. Bijna 20% kan er wel van leven en ruim 22% blogt alleen voor de fun. Wel heeft de meerderheid (met 52,7%) de wens om uiteindelijk van het blog te kunnen leven. Dat betekent dus dat de andere helft, niet die ambitie heeft, maar evengoed een succesvol blogger kan zijn en kan samenwerken met de reisbranche.

Tarieven voor een betaald artikel lopen sterk uiteen, er zijn bloggers die artikelen schrijven en daar 50 euro voor betaald krijgen, er zijn er tevens een aantal die artikelen schrijven en daar meer dan 500 euro voor krijgen. Deze tarieven lopen dus ongelooflijk uiteen. Daarbij moet gezegd worden dat er niet ‘1 maatstaf’ gehanteerd kan worden, maar dat bloggers zich bewust zijn van het feit dat ze een prijs moeten vragen waar zij zichzelf prettig bij voelen. Het is helemaal niet gek, dat als je een beginner bent, voor een artikel 50 euro krijgt of vraagt. Zie het als een ladder die je verder kunt opklimmen naarmate je meer ervaren bent.  Kom vooral met een goed verhaal naar de opdrachtgever en probeer een “campagne” voorstel uit te werken. Unieke content is geld waard en dat moet je goed weten te verpakken.

Social media

Facebook is met stip de nummer 1 traffic generator naar de travelblogs. Ruim 80%! Daarna volgt Google met 55,6%. Helemaal onderaan bevind zich Snapchat (0,0%). Veel modebloggers werken al met Snapchat, voor de reisindustrie zal dit medium nog moeten uitwijzen wat het oplevert. Travelbloggers snappen dus over het algemeen perfect hoe Facebook werkt, aangezien ze daar hun meeste traffic uit halen.

Van storytelling naar storymaking

Het symposium, dat tevens de naam #storymakers droeg, verlegde de focus van storytelling naar storymaking. Dat betekent dat er een aantal belangrijke verschuivingen plaatsvinden in de manier waarop we in de reiswereld verhalen vertellen en dus communiceren met de doelgroep. Van verhalen vertellen; naar verhalen maken……. met hulp van bloggers.

storytelling naar storymaking