• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Het profiel van een travelblogger 

8 juni 2015 door Martin van Kranenburg

Bloggen is hot. Begin dit jaar organiseerde de Vakantiebeurs een groot bloggers event en vorige maand organiseerde Cherrypicker het #storymakers symposium, waar bloggers en reisorganisaties (uiteenlopend van touroperator, startup, tot verkeersbureau) elkaar konden ontmoeten. Bloggers zijn de nieuwe uitgevers, de nieuwe influencers. Tijdens het #storymakers symposium werden de uitkomsten van een bloggersonderzoek onder ruim 200 bloggers in Nederland gedeeld. Een mooi haakje om eens het profiel van een travelblogger in kaart te brengen.

De skills van een travelblogger

We leven in een tijd waarin iedereen heel eenvoudig zijn of haar verhaal kan delen. De techniek vormt geen enkele belemmering meer. Je start een blog met WordPress, je kiest je verhaal (vaak een niche) en je kunt van start. Maar wat zijn nu de kenmerken van een goede (travel)blogger? Het klinkt eenvoudig maar bloggen is hard werken. Naast het feit dat je goed en attractief moet kunnen schrijven, heb je als blogger meerdere rollen. Je bent redacteur, uitgever, fotograaf, cameraman, sales, marketeer en campagne ontwikkelaar. Een blogger is een multitasker die zijn passie met woord en beeld deelt en ook kennis heeft van techniek en marketing. Het is fijn als je al deze onderdelen zelf beheerst of mensen om je heen hebt die je hierbij kunnen helpen. Wat me nog steeds bijblijft aan het verhaal van Laura Coolen van Whatabouther.nl is dat ze het blog samen met haar vriend oppakt. Haar vriend is toevallig een cameraman en dat is natuurlijk wel een ideale combinatie zoals je in onderstaande video kunt zien.

85% van de bloggers zijn vrouw

Tijdens het event in de Jaarbeurs was het al duidelijk. In de zaal zaten vooral vrouwen. Dat was tijdens het #storymakers symposium niet anders. Wat mij persoonlijk wel opviel is dat er veel jonge vrouwen waren die net waren gestart. Daarnaast zag ik ook een grote groep vrouwen met een journalistieke achtergrond. Veel voorkomend was het verhaal dat ze naast het schrijven van artikelen voor bladen en magazines hun eigen blog hebben opgezet om zelf uitgever te worden van hun verhalen. Zo verspreiden ze hun inkomsten en houden ze de regie ook deels zelf in eigen hand.

De jongste blogger was 19, de oudste 61. Om een (succesvol) travelblog te runnen ben je dus nooit leeftijdsgebonden, en als je dat naar de realiteit trekt, dan klopt dit ook. Reizen is van alle tijden en touroperators en reisorganisaties hebben verschillende doelgroepen.

Bereik en verdiensten

Het overgrote deel van de travelbloggers zit in de bereikzone van zo’n 5.000 (28,6%) en tussen de 5.000 en de 15.000 (27,2%) unieke bezoekers per maand. Een duidelijke conclusie is dat 57,8% van de ondervraagden, aangeeft er nog een baan naast te hebben en niet van het bloggen alleen te kunnen leven. Bijna 20% kan er wel van leven en ruim 22% blogt alleen voor de fun. Wel heeft de meerderheid (met 52,7%) de wens om uiteindelijk van het blog te kunnen leven. Dat betekent dus dat de andere helft, niet die ambitie heeft, maar evengoed een succesvol blogger kan zijn en kan samenwerken met de reisbranche.

Tarieven voor een betaald artikel lopen sterk uiteen, er zijn bloggers die artikelen schrijven en daar 50 euro voor betaald krijgen, er zijn er tevens een aantal die artikelen schrijven en daar meer dan 500 euro voor krijgen. Deze tarieven lopen dus ongelooflijk uiteen. Daarbij moet gezegd worden dat er niet ‘1 maatstaf’ gehanteerd kan worden, maar dat bloggers zich bewust zijn van het feit dat ze een prijs moeten vragen waar zij zichzelf prettig bij voelen. Het is helemaal niet gek, dat als je een beginner bent, voor een artikel 50 euro krijgt of vraagt. Zie het als een ladder die je verder kunt opklimmen naarmate je meer ervaren bent.  Kom vooral met een goed verhaal naar de opdrachtgever en probeer een “campagne” voorstel uit te werken. Unieke content is geld waard en dat moet je goed weten te verpakken.

Social media

Facebook is met stip de nummer 1 traffic generator naar de travelblogs. Ruim 80%! Daarna volgt Google met 55,6%. Helemaal onderaan bevind zich Snapchat (0,0%). Veel modebloggers werken al met Snapchat, voor de reisindustrie zal dit medium nog moeten uitwijzen wat het oplevert. Travelbloggers snappen dus over het algemeen perfect hoe Facebook werkt, aangezien ze daar hun meeste traffic uit halen.

Van storytelling naar storymaking

Het symposium, dat tevens de naam #storymakers droeg, verlegde de focus van storytelling naar storymaking. Dat betekent dat er een aantal belangrijke verschuivingen plaatsvinden in de manier waarop we in de reiswereld verhalen vertellen en dus communiceren met de doelgroep. Van verhalen vertellen; naar verhalen maken……. met hulp van bloggers.

storytelling naar storymaking

Gerelateerde Berichten

  • Drie redenen om geen corporate blog te beginnen

    Een eenvoudige manier om een vraag te beantwoorden is door de vraag te beantwoorden met…

  • Tips en trends om bezoekers op jouw website te houden #etravelsummit

    Vorige week was de e-Travel Summit en daar sprak Ruud Couwenhoven over succesvol ondernemen ondanks…

  • Ontmoet Travelbloggers | Storymaking event 22 mei

    Samenwerken met bloggers is een nieuwe trend. Bloggers zijn de nieuwe uitgevers. Vrijdagmiddag 22 mei…

  • Drie redenen om geen corporate blog te beginnen

    Een eenvoudige manier om een vraag te beantwoorden is door de vraag te beantwoorden met…

  • Tips en trends om bezoekers op jouw website te houden #etravelsummit

    Vorige week was de e-Travel Summit en daar sprak Ruud Couwenhoven over succesvol ondernemen ondanks…

  • Ontmoet Travelbloggers | Storymaking event 22 mei

    Samenwerken met bloggers is een nieuwe trend. Bloggers zijn de nieuwe uitgevers. Vrijdagmiddag 22 mei…

Categorie: Trends Tags: bloggen, Storymaking event, travelblog

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. antonette - we12travel zegt

    8 juni 2015 om 15:32

    Leuk artikel, ik was op vakantie en kon als travelblogger dus helaas niet aanwezig zijn bij het symposium van Cherry Picker. Fijn dat je nog duidelijk onderstreept dat blogger zijn hard werken is, daar denkt men in de buitenwereld over het algemeen helaas toch anders over (“joh, ga je alweer op vakantie” als het een persreis betreft) … waar ik wel benieuwd naar ben, is of er nog meerdere reisbloggers zijn die, net zoals ik, in de reiswereld werken?

    • Nicoliene - ternaround.com zegt

      14 juni 2015 om 22:58

      Ja, ik! Ik ben mijn blog over Patagonia & Tierra del Fuego begonnen als resultaat van mijn verslaving opgedaan als reisbegeleider. Dat doe ik nog steeds, hoewel minder frequent. En oh ja, een nieuwtje, ik ga verhuizen. Naar Ushuaia 🙂

    • Tessa aan de Stegge zegt

      15 juni 2015 om 13:32

      Dag Antonette,

      Fijn om te lezen dat je het onderzoek volgt en jammer dat je niet bij #Storymakers kon zijn. Volgend jaar weten we je weer te vinden!

      Groet,

      Tessa

  2. Martin v. Kranenburg (@sinds1998) zegt

    8 juni 2015 om 16:37

    Beste Antonette. Dank voor je leuke reactie. En bloggen is inderdaad hard werken, een leuke insight die dag vond ik ook dat naast het feit dat je goed moet kunnen schrijven je ook kennis moet hebben van techniek, sales, marketing en het ontwikkelen van campagnes. Je bent feitelijk een kleine uitgeverij met alles wat daarbij komt kijken. Ik ben net zoals jou ook benieuwd wie de reisbloggers zijn in Nederland. Daarom heb ik spontaan een geheime facebookgroep aangemaakt en zal je daarvoor uitnodigen zodat we de echte travelbloggers bij elkaar kunnen brengen. We zien wel waar dat dan weer toe leidt. Ik stuur je zo de uitnodiging.

  3. Chantal zegt

    9 juni 2015 om 10:18

    Leuk artikel. Het was leuk om bij het event aanwezig te zijn en te horen hoe andere bloggers het aanpakken en over dingen denken. Ik vind ons bloggers echte multitaskers. Ik ben zelf journalist en heb een blog, maar bij het tweede komt echt veel meer kijken, want je moet alles zelf doen. Nou ja, bijna alles. Mijn video’s besteed ik net als Laura uit aan mijn vriend, die ook filmmaker is. Ideale combi inderdaad.
    Groetjes,
    Chantal

  4. Martin v. Kranenburg (@sinds1998) zegt

    9 juni 2015 om 10:53

    Hi Chantal dank voor je reactie en complimenten voor je blog trouwens, ziet er erg goed uit. Ik heb je ook meteen even een uitnodiging gestuurd voor de besloten Facebookgroep, leuk.

  5. Saskia | KidsErOpUit zegt

    9 juni 2015 om 11:45

    Leuk om hier de samenvatting te lezen in de vorm van een profiel. Ik merkte tijdens het event uit de feedback van meerdere brands dat het hen ook heeft geholpen om inzicht te krijgen in wat wij travelbloggers allemaal moeten doen (en laten) om ons blog draaiende en groeiende te houden.

    • Tessa aan de Stegge zegt

      15 juni 2015 om 13:33

      Hi Saskia,

      Goed om te lezen 🙂 Dat was precies de bedoeling van het event!

      Tot volgend jaar.

      Tessa

  6. Martin v. Kranenburg (@sinds1998) zegt

    9 juni 2015 om 15:39

    Hi Saskia, dank voor je reactie. Ik werk als docent en online marketeer vaak met persona’s en profielen dus vond het een mooi haakje voor deze blogpost. Ik was vorige week in België als spreker te gast bij een groot event voor de reisbranche en online marketing en ik merkte dat ook daar bloggers een vast onderdeel zijn in de marketingmix bij bedrijven. En komende donderdag tijdens Emerce E-travel staat er ook een interview met bloggers op het hoofdpodium. Bloggers worden steeds serieuzer en belangrijker,

  7. Patrick Mulder zegt

    11 juni 2015 om 14:02

    Leuk artikel Martin. Ik ben wel benieuwd naar de bereikcijfers. Zoals ik ook onder het artikel heb geplaatst dat Cherry Pickers heeft geschreven op http://travconnect.nl/bloggersonderzoek-persoonlijke-content-maakt-verschil/ . Wat is het echte bereik? Zijn die 5.000 sessies of bezoekers? Een *zeer* belangrijk verschil, zeker voor online marketeers nu Google hier met Universal Analytics een belangrijke wijziging in heeft doorgevoerd.

  8. Wanda Catsman zegt

    14 juni 2015 om 14:30

    Leuk om zo een inkijkje te krijgen in de travelbloggers. Goed dat er aandacht is voor het bloggen, het steeds professioneler wordt en dat dat ook gezien wordt.

    Fijn ook om te lezen dat het bloggen niet leeftijdgebonden is. Met mijn niche bereik ik met name een oudere doelgroep. Ik zou graag een jongere doelgroep aanspreken, maar daar is het onderwerp denk niet naar. Wel iets om in de toekomst eens naar te kijken hoe ik een jongere doelgroep kan bereiken.

    Nogmaals dank voor de inzichten!

    • Tessa aan de Stegge zegt

      15 juni 2015 om 13:35

      Dag Wanda,

      Ik heb even op je blog gekeken en denk juist dat wandelen/outdoor een onderwerp is dat ook de jonge doelgroep aanspreekt. Jongeren zien een actieve vakantie als een manier om grenzen te verleggen en even op te laden van hun drukke 24/7 online bestaan.

      Succes in ieder geval!

      Hartelijke groet,

      Tessa aan de Stegge

  9. Martin v. Kranenburg (@sinds1998) zegt

    15 juni 2015 om 08:06

    Beste Wanda, dank voor je leuke reactie. Internet is de massa van niches en dat zie je ook terug in het bloggen. En complimenten voor je website dat zal veel wandelaars aanspreken.

  10. Liselore | GRAB YOUR BAGS zegt

    30 juni 2015 om 16:16

    Ik had je artikel nog niet gelezen, maar goede vertaling van het onderzoek! Het viel me op dat sommige nieuwswebsites die over het onderzoek schreven het onderscheid tussen bloggers en travelbloggers niet maakten, terwijl dat het onderzoek volgens mij juist zo interessant maakt. Er zijn grote verschillen tussen bloggers onderling en ik denk dat het verschil in hun profiel en manier van werken voor veel mensen (nog) niet duidelijk is. Ik denk dat dit onderzoek voor travelbrands erg verhelderend is en ik ben benieuwd of dat ook in de praktijk gaat blijken.

Trackbacks

  1. De highlights tijdens Emerce eTravel, 11 juni Amsterdam - TravelNext schreef:
    10 juni 2015 om 12:52

    […] In gesprek met topbloggers met Cherry Picker: na een succesvol storymakers Symposium in Amsterdam, is het tijd voor een podiumsessie met o.a. Girls Love 2 Travel. Een live gesprek met enkele topbloggers van dit moment. Ook laat Cherry Picker de uitgebreide resultaten zien van dit bloggersonderzoek. […]

  2. Omdat bloggers booming zijn #etravel15 - TravelNext schreef:
    11 juni 2015 om 13:07

    […] topbloggers over hun visie op het eerdere bloggersonderzoek. Het gaat om het onderzoek naar ‘het profiel van een travelblogger‘. Op de barkrukken: Girlslovetotravel.com (40.000 unieke bezoekers per maand), […]

  3. Wake up call: 4 metatrends waar we echt niet meer omheen kunnen in de reiswereld - TravelNext schreef:
    1 juli 2015 om 10:54

    […] te vertellen. Een nieuwe dimensie aan de ‘traditionele’ persreizen, zijn de ervaringen die (jonge) bloggers op doen in het […]

  4. TravelNext.nl 2015: top 10 meest gelezen blogs | TravelNext schreef:
    31 december 2015 om 09:23

    […] Bloggers zijn de nieuwe uitgevers, de nieuwe influencers. Tijdens het#storymakers symposium dit jaar werden de uitkomsten van een bloggersonderzoek onder ruim 200 bloggers in Nederland gedeeld. Een mooi haakje om eens het profiel van een travelblogger in kaart te brengen. Lees meer… […]

  5. Bloggersevent tijdens vakdag Caravana beurs Leeuwarden | TravelNext schreef:
    22 januari 2016 om 19:17

    […] verschillende bloggersevents zoals het Storymakers Symposium (waar onderzoek werd gedaan naar het profiel van een travelblogger) is gebleken dat dit erg belangrijk wordt gevonden door steeds meer bloggers. Het is immers hun […]

  6. De geprofessionaliseerde online influencer anno 2016 | TravelNext schreef:
    18 maart 2016 om 12:41

    […] bloggerswereld in kaart bracht, Martin van Kranenburg schreef toen het interessante artikel ‘Het profiel van een travelblogger’ op TravelNext. Maar dit jaar wilde Cherry LAB meer en ging verder in op die zogenaamde […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek Social Media mobiel destinatiemarketing hotels technologie TUI Expedia Airbnb NHTV Vakantiebeurs Booking.com reviews instagram KLM reizen travel Facebook TripAdvisor Google

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext