Skyscanner heeft het rapport the Future of Travel 2024 deel 2 uitgebracht. Dit rapport geeft een vooruitblik op de transformatie die onze manier van reizen de komende 10 jaar zal ondergaan en welke technologieën hier naar verwachting voor gaan zorgen. Het tweede deel van het rapport loopt vooruit op hoe een reis er in de toekomst uit zal zien, nadat het eerste hoofdstuk zich al richtte op het toekomstige plannen en boeken ervan. De rode draad in deel twee heeft betrekking op het veranderende karakter van vliegvelden en de compleet nieuwe vliegtuigervaring die in het verschiet ligt, waarbij experts uit de technologie- en reisbranche hun bespiegelingen geven op de te verwachten ontwikkelingen die dit mogelijk moeten maken. In deze blog selecteert TravelNext de belangrijkste onderwerpen.
We reizen als TOM; Traveler Of the Millenium.
Weg van de incheckbalies
Veel toonaangevende luchtvaartdeskundigen vinden dit een realistisch scenario. “In 2025 kan de reiziger met behulp van geautomatiseerde zelfbedieningstechnologie – aangestuurd door een smartphone – zijn koffer bij McDonald’s afgeven of inchecken terwijl hij een kopje koffie drinkt bij Starbucks”, aldus Patrick Yeung, CEO van Dragonair. British Airways en Microsoft voeren op dit moment bijvoorbeeld gezamenlijke tests uit met gepersonaliseerde, door smartphones geactiveerde, digitale bagagelabels die ervoor zorgen dat papieren labels, tickets en instapkaarten definitief tot het verleden behoren.
De onderliggende technologie
Op het digitale bagagelabel is vooraf informatie over de vluchttijden en bestemming van de bagage in te stellen. Dankzij Near Field Communicationtechnologie is de koffer snel te scannen en te verzenden. Deze technologie versimpeld de experience van de passagier. Zo is bijvoorbeeld Iberia met Samsung een samenwerking aangegaan om NFC oplossingen aan te bieden. “Dit is nog maar het topje van een fascinerende technologische ijsberg”, aldus Martin Raymond, medeoprichter van The Future Laboratory. “We zijn getuige van de geboorte van het ’Internet of Things’’.
Oftewel: een plaats waar in het komende decennium steeds meer producten (vijftig miljard apparaten, volgens Cisco) met het internet en elkaar verbonden zijn. Denk aan kleding, accessoires, koelkasten en zelfs tandenborstels of koffers. Slimme identificatiesystemen zijn echter nog maar het begin.
De eerste resultaten al in 2017 gepland
Bij de bewakingspoortjes wint TOM veel kostbare tijd. De lange rijen en bodyscanners van 2014 zijn in 2020 relikwieën van een roemloos en lang vervlogen verleden. Veel van deze technologievormen zijn vanaf 2017 te vinden in de nieuw te openen
terminal 4 van vliegveld Changi in Singapore. Biometrisch scannen, inchecken via zelfbediening en digitaal boarden via een mobiele telefoon zijn nog maar enkele van de standaard innovaties die zijn gepland.
Op dit vliegveld komt meer aandacht voor biometric technology’; met fast and seamless travel (FAST) services. Alles om de mankracht te verminderen en de efficiëntie te verhogen.
“Paspoorten worden biometrische datakaarten. Hiermee zijn reizigers direct te identificeren als ‘veilige’ passagier en kunnen ze snel door de veiligheidscontrole. Dit bespaart veel tijd tijdens het overstappen en boarden”, aldus dr. Ian Yeoman. Op dezelfde manier is gezichtsherkenningssoftware in te zetten om gelaatsuitdrukkingen of lichaamsbewegingen te identificeren.
Bagage hoeft niet meer stuk voor stuk gescand te worden. Een nieuwe generatie moleculaire laserscanners controleert de reizigers en hun bagage in een fractie van een seconde, terwijl ze ongehinderd de veiligheidszone passeren. De moleculaire laserbodyscanners van Genia Photonics, die het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid momenteel invoert, zijn tien miljoen keer sneller dan normale scanners en zijn vanaf maximaal vijftig meter te gebruiken. Daardoor zijn alle passagiers tegelijk te scannen.
Digitaal shoppen in de virtuele schappen
Winkelen voor food en luxe artikelen gaat ook naar een hoger niveau. Zo zijn de virtuele voedingsmiddelenschappen van Tesco die als eerste getest zijn op metro- en busstations in Zuid-Korea en vervolgens zijn geïntroduceerd op vliegveld Gatwick, ook geïntegreerd op het vliegveld van New Delhi. Het winkelend publiek kan hier met zijn smartphone QR-codes scannen en zo luxeartikelen kopen, zoals parfum, juwelen, camera’s en smartphones. Soortgelijke initiatieven worden momenteel getest in Frankfurt en in binnenlandse vertreklounges van veel kleinere, binnenlandse vliegvelden en terminals in China.
Connected cabin crew en reizigers
De crew is uitgerust met intelligente mobiele apparaten, die de specifieke voorkeuren van reizigers kennen. Deze verbazingwekkende transformatie vindt zijn oorsprong in de vooruitgang van de luchtvaarttechnologie en de wensen die passagiers vandaag de dag hebben. KLM heeft daar bijvoorbeeld al de eerste stappen in gezet door alle cabin crew te voorzien van iPads.
In 2024 is een internetverbinding, en de mobiele apparaten die deze verbinding mogelijk maken, wereldwijd net zo normaal als elektrisch licht en centrale verwarming vandaag de dag. Technologie is dan naadloos verwerkt in de alledaagse wereld van reizigers in ontwikkelde en ontwikkelingseconomieën.
Eén reactie