• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Hoe actief zijn Belgische reismerken op Facebook?

31 oktober 2012 door Annelies Hulshof

De interactie op sociale media is ontzettend belangrijk, in contact komen en blijven met de klant is hierbij speerpunt en hebben een belangrijke impact op de planning en het boeken van een vakantie. Onze zuiderburen van Travelmedia hebben samen met Page Karma 40 Belgische reismerken onder de loep genomen. Dat geeft een mooi inzicht hoe actief Belgische reisorganisaties zijn op sociale media. 

Kijk op de TravelNext Engagement top 25 voor een realtime engagement ranking van Nederlandse travelpartijen op Facebook. 

De top 5 van Belgische reismerken

Op basis van het aantal fans is er een top 5 samengesteld, waar Neckermann op de eerste plaats prijkt bijna 86.000 fans:

  1. Neckermann Belgium (85.913 fans)
  2. Brussels Airlines (62.181 fans)
  3. Eurostar (52.841 fans)
  4. Thomas Cook Belgium (51.122 fans)
  5. Thomas Cook Airlines (25.520 fans)

Interactie en engagement zijn van tel

Veel fans hebben is één ding. Echter, de interactie tussen een merk en zijn fans is van groter belang. Het is immers de interactiescore die bepaalt of een merk al dan niet zichtbaar is in de newsfeed van fans.

Gedurende 30 dagen volgden en analyseerde Travelmedia elke post die door de reismerken werden geplaatst. Zo kwamen zij ondermeer tot een interactiescore, een cijfer dat weergeeft hoe vaak een wallpost door een merk geliked, gedeeld of becommentarieerd wordt. Het cijfer is de som van het aantal likes en commentaren van de 30 dagen uit ons onderzoek, gedeeld door het gemiddeld aantal fans van het merk. Zie een overzicht van die scores op de infographic die gemaakt is naar aanleiding van het onderzoek.

Uit het onderzoek blijkt dat er geen verband is tussen het aantal fans en de interactie die merken met hun fans hebben. Voorbeeld daarvan is VIP Selection dat niet in de top 15 voorkomt op basis van het aantal fans (542), maar wel hoge punten haalt met een interactiescore van 102,3.

Travelbird, de beste leerling van de klas

Als we het aantal fans, de interactiescore en het gemiddeld aantal wallposts per dag in acht nemen, dan is Travelbird België de beste leerling van de klas. Het merk slaagde er in om een stevige fanbasis (23.591) uit te bouwen die uitermate geïnteresseerd is in wat het bedrijf te vertellen heeft (zie de interactiescore van 22,6). Daarnaast is Travelbird België ook heel actief met gemiddeld 2,5 posts per dag op haar Facebook-pagina.

Voor een totaal overzicht, bekijk de infographic op Travelmedia.

Gerelateerde Berichten

  • TravelNext Engagement top 25: Welke reismerken zijn het meest interactief op Facebook?

    Steeds meer online marketeers zien in dat het succes op Facebook niet afgemeten kan worden…

  • TravelBird neemt BoekVandaag over

    TravelBird is in 2010 opgericht en timmert hard aan de weg. De organisatie is nu…

  • TUI voegt Nederlandse en Belgische tak samen

    Reisorganisatie TUI gaat zijn vestigingen in Nederland en België samenvoegen onder de vlag TUI Travel…

Categorie: E-commerce Tags: belgische reismerken, engagement, Facebook, interactie, travelmedia

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Lees Interacties

Reacties

  1. Dave Verzijl zegt

    1 november 2012 om 23:09

    Als ik de TravelBirdBE Facebook pagina bekijk, zie ik een laag aantal interacties. Volgens Conversocial is de interactieratio 2,07. Dat is een factor 10 lager dan dit onderzoek aangeeft. Hoe ze dus aan de cijfers komen….?

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels Vakantiebeurs TUI TripAdvisor NHTV destinatiemarketing Google mobiel technologie Airbnb reviews KLM travel reizen onderzoek Booking.com instagram Expedia Social Media Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring