De interactie op sociale media is ontzettend belangrijk, in contact komen en blijven met de klant is hierbij speerpunt en hebben een belangrijke impact op de planning en het boeken van een vakantie. Onze zuiderburen van Travelmedia hebben samen met Page Karma 40 Belgische reismerken onder de loep genomen. Dat geeft een mooi inzicht hoe actief Belgische reisorganisaties zijn op sociale media. 

Kijk op de TravelNext Engagement top 25 voor een realtime engagement ranking van Nederlandse travelpartijen op Facebook. 

De top 5 van Belgische reismerken

Op basis van het aantal fans is er een top 5 samengesteld, waar Neckermann op de eerste plaats prijkt bijna 86.000 fans:

  1. Neckermann Belgium (85.913 fans)
  2. Brussels Airlines (62.181 fans)
  3. Eurostar (52.841 fans)
  4. Thomas Cook Belgium (51.122 fans)
  5. Thomas Cook Airlines (25.520 fans)

Interactie en engagement zijn van tel

Veel fans hebben is één ding. Echter, de interactie tussen een merk en zijn fans is van groter belang. Het is immers de interactiescore die bepaalt of een merk al dan niet zichtbaar is in de newsfeed van fans.

Gedurende 30 dagen volgden en analyseerde Travelmedia elke post die door de reismerken werden geplaatst. Zo kwamen zij ondermeer tot een interactiescore, een cijfer dat weergeeft hoe vaak een wallpost door een merk geliked, gedeeld of becommentarieerd wordt. Het cijfer is de som van het aantal likes en commentaren van de 30 dagen uit ons onderzoek, gedeeld door het gemiddeld aantal fans van het merk. Zie een overzicht van die scores op de infographic die gemaakt is naar aanleiding van het onderzoek.

Uit het onderzoek blijkt dat er geen verband is tussen het aantal fans en de interactie die merken met hun fans hebben. Voorbeeld daarvan is VIP Selection dat niet in de top 15 voorkomt op basis van het aantal fans (542), maar wel hoge punten haalt met een interactiescore van 102,3.

Travelbird, de beste leerling van de klas

Als we het aantal fans, de interactiescore en het gemiddeld aantal wallposts per dag in acht nemen, dan is Travelbird België de beste leerling van de klas. Het merk slaagde er in om een stevige fanbasis (23.591) uit te bouwen die uitermate geïnteresseerd is in wat het bedrijf te vertellen heeft (zie de interactiescore van 22,6). Daarnaast is Travelbird België ook heel actief met gemiddeld 2,5 posts per dag op haar Facebook-pagina.

Voor een totaal overzicht, bekijk de infographic op Travelmedia.