Iets wat de laatste tijd nog steeds erg in opkomst is, is het schrijven van een blog namens je bedrijf. Het schijnt in sommige gevallen zelfs beter te werken dan het inzetten van social media. Een groot deel van het creëren van awareness moet komen uit een constante stroom van relevante informatie, informatie die je de juiste tone of voice geeft en dat aansluit op de wensen van je publiek. We nemen het ultieme voorbeeld van vakantiedeal blog Holidayguru onder de loep.

Informatie geven en de interactie aangaan

Een unieke naam die makkelijk blijft hangen met bijbehorend logo is het begin. Daarmee kun je een persoonlijkheid creëren om aandacht te vragen. De truc zit hem in het weten op welke markt je opereert, weten wat je aanbiedt. Dat moet je zien te verkopen.

Weten wat werkt

Holidayguru doet dat heel slim en hebben tijdens het E-travel summit ook de nodige tips gegeven. Zij hebben het concept Holidayguru, als vakantiedeal blog in verschillende landen op de markt gebracht. Door heel duidelijk te kiezen voor een persoonsvorm als ijkpunt van het merk, verbinden ze zich beter en makkelijker met de fans en de klant. Zo zorgen ze ervoor dat het boekingskanaal ten volle wordt benut en op de juiste manier fungeert. Daarbij maken zij gebruik van verschillende domeinen, met o.a. Urlaubsguru, de werkwijze blijft hetzelfde.

 

Die werkwijze bestaat uit de volgende vijf stappen :

Het onderzoeken van de markt

  • Uren wordt er gekeken op websites van aanbieders voor de beste deals.
  • Handmatig wordt er naar 80% van de deals gezocht, 20% wordt gegeven in tips.
  • Er is een gelimiteerd aantal partners; per dag verschijnen er tussen de 10 en 14 posts. Meer niet.
  • Hoewel de deal leidend is, gaat het vooral om het toevoegen van zoveel mogelijk waarde als dat mogelijk is.

Kwaliteit checken: stel een minimum reviewscore, vergelijk met een vergelijkbaar object met een hogere score

  • Het meest belangrijke is niet de prijs, maar kwaliteit staat centraal.
  • Holidayguru heeft een standaard van 7.0 reviewscore, minimaal.
  • De guru wenst iedereen een prettige vakantie toe en daarom staat goedkoop niet gelijk aan ‘vakantie from hell’.
  • Na een deal te hebben gevonden, wordt er nog naar 1 extra deal gezocht die hoger staat in ranking (value for money).
  • De guru handelt altijd vanuit een customer perspective: zou ik dit kopen?

Schrijven van deals en teksten: tone of voice bepalen, feiten beschrijven, call to action, beeldmateriaal/screenshot

  • De guru vertelt het verhaal rondom nieuwigheden en feiten van de deal.
  • De guru is altijd enthousiast en de tone of voice moet excited, persoonlijk en geloofwaardig zijn.

Plannen wanneer het gepubliceerd wordt

  • Vroeg in de ochtend wordt gezocht naar de beste deals en deze worden ook direct gevormd tot post.
  • Dat betekent dat de deals die jij om 6 in de middag te zien krijgt, ’s ochtends al is geschreven.
  • De consument denkt dat gewerkt wordt volgens de klok.
  • De social media tools van Twitter/ Facebook en WordPress laten het toe om autoposts in te stellen en alle deals in te plannen.

Publicatie: regelmaat plus sense of excitement creëren

De guru weet alles

De kennis van de guru is uniek. De guru wilt de ervaring van het reizen net een beetje extra speciaal maken, door zijn kennis en ervaringen met jullie te delen. Het persoonlijk ingaan op de vragen van de klant en het aanbieden van unieke acties op prachtige reizen, met de nadruk op actueel, is de briljante formule die bij de Holidayguru centraal staat. Dat is dan ook gelijk wat de guru zo groot maakt.

Het gaat om vertrouwen en relevantie

De continue stroom die zorgt voor het stukje relevantie, het geven van informatie, maar ook de interactie aangaan zijn allemaal zaken die ervoor zorgen dat je de aandacht hebt en houdt van je beoogde doelgroep. Iets wat we allen belangrijk vinden en wat prioriteit heeft als het gaat om het imago van je bedrijf. Het is wel duidelijk geworden dat het een bepaald kunstje is om stakeholders aan je te binden, een kunstje dat je naar verloop van tijd onder de knie kunt krijgen, wat ervoor gaat zorgen dat je bedrijf des te meer naamsbekendheid genereert. Dat is toch wat we allemaal willen?! Houd je keer op keer aan dezelfde werkwijze, gebruik een ijkpersoon waar mensen vertrouwen in hebben, des te sneller spreek je het grotere publiek aan en bereik je datgene wat je voor ogen hebt.