Tijdens de ITB 2013 in Berlijn kwam ik in contact met Bettina Meléndez van het Curaçao’s verkeersbureau. Vanuit Nederland is zij verantwoordelijk voor alle marketing en PR activiteiten in Europa. Tijdens ons gesprek werd ik blij verrast door de manier waarop zij gebruik maakt van online mogelijkheden.

Hoe ziet de marketingmix van Curaçao er uit? En welke zijn daarvan de belangrijkste?

“Ik denk dat we een erg divers product hebben, Curaçao heeft voor iedereen wat te bieden van sportief tot een relaxte luxe vakantie, je kan het allemaal vinden op ons mooie eiland. Daarbij hoort ook een breed aanbod aan competitieve aanbieders die hun diensten en producten zowel online als offline / instore verkopen. Onze promotie richten we vooral op de beleving en de ontdekking van het eiland. Daarbij betrekken we niet alleen de consument maar ook de b2b markt die we met nieuws uit het eiland beter wegwijs willen maken. En we betrekken ook pers en bloggers die we zelf onze cultuur willen laten beleven zowel on- als off-island.”

Wat heeft je doen besluiten om zoveel aandacht aan online marketing te besteden?

“In Nederland is online een belangrijk communicatie middel voor ons. Wij kunnen hiermee echt de diepte in gaan over onze bestemming zonder meteen een overload aan informatie te geven, daarbij kunnen we de communicatie perfect fine-tunen op een bepaalde consumentengroep.”

Beach_Grote Knip_Westpunt_Curacao

Een belangrijke trend in Travel is het inzetten van bloggers. Hoe maak je het hun naar de zin?

“Ik denk dat het vooral belangrijk is om te realiseren dat het een samenwerking is en je met een blogger aan tafel moet zitten als gelijkwaardige partner. Probeer hen iets unieks aan te bieden en vergeet niet dat zij de expert zijn in hun vak, zij weten als geen ander hoe ze je het beste kunnen helpen.”

Online, Social en Mobile is allemaal leuk, maar hoe bepaal jij de ROI?

“Ik denk dat het bepalen van ROI afhankelijk is van verschillende variabelen en het nogal ingewikkeld kan zijn. Zonder hier uitgebreid op in te gaan kan ik je vertellen dat wij aan elke campagne duidelijk communicatie en / of verkoop targets hangen en deze ook na elke campagne evalueren om hiervan te kunnen leren en verbeteren.”

gekleurde huisjes1

Nog tips, tricks en valkuilen die je wilt delen?

“Focus. Je bent zo geneigd om mee te gaan met alle ontwikkelingen, denk dat je het belang van een nieuw ‘iets’ moet afwegen tegen wat je er daadwerkelijk (ook binnen je organisatie) kan realiseren. Don’t spread yourself too thin.”

Tot slot, de ontwikkelingen in tech en zeker die in Travel gaan razendsnel. Kijk eens naar 2015, op welke manier voeren jullie dan anders marketing tov nu?

“De manier waarop mensen hun vakantie zullen boeken zal denk ik erg veranderd zijn, mobiel zal hier een prominente rol in gaan spelen. Wat betekent dat ook wij onze strategie daarop zullen moeten aanpassen. Innovatieve en persoonlijke communicatie zal hierbij erg belangrijk zijn.”

Credits hoofdafbeelding: larsboom.com