Gisteren heb ik naar aanleiding van een onderzoek een blog geschreven over de invloed van social media op de dromen, planning en boekingfase van een reiziger. Ik kwam vandaag een infographic tegen die het gebruik van internet en sociale media voor, tijdens en na de reis uitgebreid beschrijft.
Internet
De opbrengsten uit online zijn in de travel industrie sterk gestegen in de afgelopen jaren. In 2007 waren deze opbrengsten nog $ 93 miljard, terwijl dit anno 2012 gestegen is tot $ 162 miljard. Internet wordt ook veelvuldig als oriëntatie middel gebruikt, 87% van de reizigers aan geeft internet te gebruiken bij de planning van zijn of haar vakantie.
Sociale media
Opvallend vind ik in de infographic dat 50% van de reisorganisaties aan geeft dat directe boekingen uit sociale media komen. En dat 52% van de reiziger de originele plannen heeft gewijzigd door tussenkomst van sociale media.
Onderzoek Conrad
Echter, gaf ik gister in de blogposting aan dat uit het onderzoek van Conrad komt dat sociale netwerken slechts door een enkeling (8%) wordt gebruikt bij het plannen en het boeken van een vakantie of reis. Op zich werd in dat onderzoek TripAdvisor wel door zo’n 50% genoemd als informatiebron, maar er waren slechts enkelen (16%) die van hun originele plannen afwijken door onbekende gebruikers (TripAdvisor’s recensies worden bijvoorbeeld voornamelijk gebaseerd onbekende gebruikers, dus zou je mee kunnen rekenen hierbij). Hoe verhouden de twee onderzoeken zich ten opzichte van elkaar? Het onderzoek van Conrad komt uit het voorjaar, is er dan toch zo veel gebeurd in social media-land in het afgelopen jaar? Is er een andere benadering geweest van sociale media.
Mobiel
Mobiel lijkt ook zijn intrede te gaan doen. Maar liefst 83% van de respondenten geeft aan zijn of haar smartphone te hebben gebruikt terwijl er vakantie gevierd werd. 30% ging op zoek naar een hotel of vlucht middels een app op de telefoon.
De infographic
Bron: MediaBistro
Afbeelding: Balleyne