Een jaar geleden sprak TravelNext met startup pluQ, het crowfundplatform voor huwelijksreizen. In plaats van het traditionele envelopje op de trouwkaart, zochten founders Marion en Evelien Dieleman naar een meer origineel cadeau voor een bruidspaar. En daar kwam pluQ uit, een website waar bruidsparen de huwelijksreis kunnen laten funden door gasten en de huwelijksreis kunnen boeken. In een jaar is er veel gebeurd en deze week hadden we weer contact. Hoe gaat het nu met de startup?

pluQ op volle toeren

Het harde werk heeft vruchten afgeworpen! pluQ wordt door bruidsparen steeds beter gevonden. Vooral mond-tot-mond reclame werkt enorm goed, omdat bruidsparen enorm enthousiast zijn van het idee. “Ook zien we dat bruidsparen die eerder gast waren bij een ander (pluQ) bruidspaar, zich aanmelden bij pluQ. Zij zijn zo enthousiast geworden over het concept dat zij zelf ook een cadeaupagina bij pluQ hebben aangemaakt,” aldus Marion en Evelien. Dat is ook te zien aan de reviewpagina op de website, bruidsparen zijn laaiend enthousiast. Tips die worden gegeven door de bruidsparen worden ook waar mogelijk opgepakt. “Wij kijken altijd wat we met de tips kunnen doen zodat we onze dienstverlening nog verder kunnen optimaliseren,” geven de founders aan.

pluQ review

Het bedrijf groeit in elk opzicht. “We hebben de afgelopen periode al ruim 100 aanmeldingen voor cadeaulijsten en zien dat onze conversie van aanmelding tot online zetten van de cadeaulijst ruim boven de 60% is,” laten de founders weten.

Samenwerkingen

Eén van de grote successen van pluQ zijn de samenwerkingen in de reiswereld, dat zijn er onderhand zo’n tien. Een aantal punten vinden ze erg belangrijk bij het aangaan van een partnership. Het bruidspaar is natuurlijk het belangrijkste, “dat houdt in dat we snel reageren op mails, snel schakelen bij vragen of problemen en dat verwachten wij ook van partners.” Natuurlijk moet een partner de bestemming door en door kennen, om bruidsparen tips te geven over de leukste plekjes. “Een aantal van onze partners is ook op de locatie gevestigd. Zij weten precies welke accommodaties echt leuk zijn en wat je allemaal kan doen,” aldus Marion en Evelien. Eén van de laatste toevoegingen in het lijstje met partners is Reisbrigade. Dat is een organisatie die hetgeen doen waar pluQ naar op zoek is. Zij kennen de bestemmingen die zij aanbieden goed en kunnen ook hele verrassende, leuke elementen aan reizen toevoegen. Last but not least vinden de founders van pluQ het belangrijk dat partners duurzaam werken.

pluQ italy

Duurzaam komt ook terug in het model van pluQ. Het model dat Marion en Evelien hebben neergezet gaat uit van een lage onkostenvergoeding voor bruidsparen om een cadeaulijst aan te maken. De cadeaulijst wordt natuurlijk gedeeld met gasten, wat de website veel unieke bezoekers brengt en publiciteit voor de aanbieders van de huwelijksreizen.

Eerste dromen realiseren

De dromen uit de eerste blogpost zijn op de goede weg om gerealiseerd te worden. “Het aantal unieke bezoekers per dag neemt steeds meer toe. Dat maakt onze website ook voor aanbieders van huwelijksreizen en adverteerders steeds aantrekkelijker. Sinds kort hebben we een nieuw advertentiemodel toegevoegd. Zo kunnen adverteerders van bijvoorbeeld reisartikelen, zonnebrillen of hamam doeken ervoor kiezen om te adverteren bij pluQ.nl.” Een overload van advertenties houden ze tegen, dat willen ze niet voor de bruidsparen. En dat pakken ze op een hele andere manier aan.

“Bij het maken van een cadeaulijst geven we bruidsparen cadeautips. Deze tips kunnen zij makkelijk toevoegen aan hun cadeaulijst, maar het is geheel vrijblijvend. Deze cadeautips zijn in principe advertenties. In plaats van bruidsparen in de weg te zitten, willen wij hen juist helpen. En we helpen adverteerders, want elke cadeaulijst wordt door gemiddeld 70 unieke bezoekers bezocht.”

pluQ advertenties

Concurrentie

Aanbieders van cadeaulijsten zijn er genoeg. Bijvoorbeeld warenhuizen en websites waar bruidsparen een dagplanning kunnen maken met cadeautips. Ook wel van de huwelijksreis, maar het boeken kan dan weer niet, waar pluQ wel onderscheidend in is.

“Wij onderscheiden ons van deze websites door onze service én bruidsparen de optie aan te bieden dat zij de huwelijksreis ook daadwerkelijk bij ons kunnen boeken,” aldus Marion en Evelien. Een stukje personalisatie bij die service laten ze niet liggen. Gasten kunnen berichtjes achterlaten voor het bruidspaar op vouchers, die ze kunnen overhandigen bij het huwelijk.

Social data

pluQ maakt gebruik van Facebook, Twitter, Pinterest en een blog. Facebook en Twitter worden ingezet voor promotie van de website, om bruidsparen op de hoogte te brengen van de website. Maar ook tips van bestemmingen, ervaring van andere bruidsparen worden hierop gedeeld. Op Twitter worden nog eens algemene feitjes en nieuwtjes over trouwen en huwelijksreizen gedeeld. Pinterest is natuurlijk het inspiratieplatform, per bestemming is er een bord om bruidsparen te laten dromen over echte huwelijksreis-bestemmingen. Blogs worden met regelmaat ingezet om leuke tips en interessante onderwerpen aan te kaarten voor bruidsparen.

pluQ blog

En verdere dromen?

In 5 jaar kan er veel gebeuren, maar waar pluQ staat over 5 jaar, daar hebben Marion en Evelien al grootste ideeën over. Het gaat zelfs zo goed met de website dat ze niet alleen Nederland willen blijven, maar internationaal gaan. De Engelstalige versie van de website gaat binnenkort live. Overal komt bij pluQ terug dat ze klantvriendelijkheid hoger dan hoog hebben staan. “Ons streven is om pluQ.nl tot de meest klantvriendelijk organisatie te maken en zoveel mogelijk te voldoen aan de wensen van bruidsparen.”

Credits headerafbeelding: pluQ.nl