Zo, vandaag aanwezig bij de Nationale E-mailmarketing conferentie in Utrecht. E-mailmarketing: de juiste boodschap, via de juiste kanalen op het juiste moment.

Dela Quist (keynote speaker) opent de dag met een inspirerende presentatie. Wat vooral duidelijk wordt is dat het logischerwijs gaat om relevantie, waarde toevoegen, testen, meten, weten en verbeteren. Focus op het toevoegen van waarde en denk na over de frequentie van het verzenden. Ga op zoek naar de “trigger” vanuit het oogpunt van de ontvanger. Is de boodschap nu relevant? Volgens Dela moet een marketeer zich niet blind staren op het aantal opens, en CTR ratio. Het gaat niet altijd om het directe resultaat maar om het aangaan van een relatie.

Een compleet verslag van de Nationale E-mailmarketing dag is (morgen) terug te vinden op de website van Twinkle.

Praktijkcase Inpakken en Wegwezen | Vakantieveilingen
Inpakken en Wegwezen is een schoolvoorbeeld hoe je succesvol e-mailmarketing in kan zetten. Ik herinner me nog de vakantiebeurs van enkele jaren geleden waarbij Inpakken en Wegwezen met een kleine stand stond met een rad van fortuin. Iedere bezoeker van de beurs maakte kans op een leuke prijs. Het enige wat de bezoeker moest doen is zijn gegevens (e-mailadres was verplicht) achter te laten. Een mooi voorbeeld hoe je in één dag je e-mailbestand enorm kan uitbreiden.

De rol van e-mailmarketing is binnen Emesa enorm belangrijk. Volgens Marcel Beemsterboer is e-mailmarketing de rode draad bij het opstarten en uitbreiden van hun website concepten, zoals Inpakkenenwegwezen.nl (780.000 abonnees), Actievandedag.nl (182.000), Topvakanties.nl (280.000) en Vakantieveilingen.nl (790.000).

Veiling van de dag
Vakantieveilingen.nl biedt een breder aanbod dan alleen vakanties. Slim om te zien dat de producten in een kort tijdbestek worden geveild. Marcel Beemsterboer laat een voorbeeld zien van een veiling van een arrangement. Elke dag vinden er meer dan 1.000 transacties plaats. Een enorme groei, in juni vorig jaar vonden er 1.000 transacties per maand plaats.

Hoe krijg je binnen een jaar 600.000 nieuwe abonnees?
Maarten de Lange (de e-mailmarketeer binnen Emesa) geeft aan dat binnen een jaar tijd het e-mailbestand is gegroeid van 200.000 abonnees naar 790.000 nieuwsbriefabonnees. Via een simpele game “Gratis op vakantie, open de koffers” zijn alleen al 120.000 nieuwe abonnees geworven. Abonnees die zich, via de voorwaarden, ook direct abonneren voor alle nieuwsbrieven van Emesa, en van eventuele partners.

Lessons learned:
– In de ochtend mailen geeft meer activiteit gedurende de dag.
– Spreiding: het versturen van de mail gedurende de week.
– Zet campagnes (games) in om je abonneebestand uit te breiden.
– Test met openingregels (subjectlines) en inhoud en verstuur dan de “winnende versie” naar het totale bestand.