• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Hoe kunnen airlines en airports de klanttevredenheid verhogen via mobile?

19 november 2015 door Arjen Schuiten

Recentelijk heb ik op de World Travel Market in London het voorrecht gehad om te spreken met verschillende Marketing Managers van gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen, zoals Turkish Airlines, Delta Airlines en TAP Portugal. Ook heb ik het geluk om van dichtbij mee te maken hoe luchtvaartmaatschappijen, zoals British Airways en Jet Airways continue hun communicatie processen richting hun eindklanten optimaliseren.

Er van uitgaande dat de meeste reizigers circa 200 keer per dag per hun smartphone bekijken is het niet verwonderlijk dat vliegtuigmaatschappijen veel aandacht hebben voor de juiste inzet van de mobiele communicatiekanalen met als voornaamste doel om de loyaliteit en de klanttevredenheid te verhogen.

Ook innovaties op het gebied van toegangscontrole en self-service check-in in combinatie met innovatieve veiligheidscontroles dragen bij aan een verhoogde klanttevredenheid.

Copenhagen Airport behoort al jaren tot de meest efficiënte en gewaardeerde vliegvelden in Europa en heeft hier ook dit jaar weer een efficiency award voor gewonnen. Dit komt met name door het succesvol en continue doorvoeren van de mogelijkheden op het gebied van automatisering en self-service platformen. Copenhagen Airport was bijvoorbeeld één van de eerste vliegvelden in Europa waar boardingpassen op de smartphone werden geaccepteerd en waar geëxperimenteerd wordt met Google Glass Toepassingen specifiek voor vliegvelden.

14996638702_0b197f6f48_c

Tijdens de Airline Industry Panel hebben verschillende vertegenwoordigers van airlines en de IATA een brainstormsessie gehouden hoe zij de hedendaagse reizigers nog beter kunnen bedienen.

Maatschappijen als Delta Airlines zetten hoog in op innovatie en beleving van  de (zaken)reiziger en hebben de ‘’onboard’’ Delta Innovation Class geïntroduceerd. Zij geven hiermee een extra dimensie aan vliegen door ‘’frequent flyers’’  de mogelijkheid te bieden om tijdens de vlucht een mentor aan te wijzen, waar zij gedurende de vlucht mee kunnen sparren in de vorm van een mentor één op één gesprek. Dit idee is ontstaan doordat er dagelijks vele vooraanstaande technology, science en creatieve reizigers met ‘’Delta’’ vliegen die graag hun kennis willen overbrengen. Aanmelden voor de Delta Innovation Class is eenvoudig en gaat door middel van applicatieverzoek op basis van je LinkedIn profiel.  Een soort private workshop van een ‘’business leader’’ naar keuze , ik vind het briljant!

In het Airline Industry Panel is verder aan bod gekomen dat bijna alle gevestigde maatschappijen hoog inzetten op loyaliteit en klanttevredenheid en dat zijn dit alleen kunnen bereiken door doelmatig en efficiënt met hun doelgroep te communiceren.

Hoe kunnen airlines en airports de loyaliteit en klanttevredenheid via mobile beïnvloeden?

  1. Activeer reizigers via mobile om deel te nemen aan loyaliteitsprogramma’s. Een voorbeeld van een succesvol en langlopend loyaliteitsprogramma is SkyMiles van Delta Airlines
  2. De hedendaagse reiziger is vanaf het moment dat de reis geboekt is minimaal 200 keer per dag online. Genoeg tijd voor relevante contactmomenten en een gepersonaliseerde klantcontactstrategie dus.
  3. Beloon reizigers met mobile kortingsvouchers van bijvoorbeeld aanwezige horeca concepten op vliegvelden;
  4. Reizigers verwachten dat bedrijven tegenwoordig in staat zijn om 1 op 1 te communiceren, benut de mogelijkheden om reizigers te activeren op basis van klantprofiel. Is een klant bijvoorbeeld frequent flyer geef hem/haar dan ook het gevoel in de vorm van bijvoorbeeld gepersonaliseerde welkomstberichten.
  5. Tonen van location based content. Denk hierbij aan serviceberichten welke via push technologie getoond kunnen worden aan Wi-Fi of App gebruikers. Heathrow Airport toont location based content aan Wi-Fi gebruikers in combinatie met klantprofiel.
  6. Inzet van de juiste Customer Care applicaties verhoogd de klanttevredenheid en in zekere zin ook de loyaliteit van klanten, zoals het inzetten van Whatsapp. Transavia heeft WhatsApp succesvol als servicekanaal geïntroduceerd en zet WhatsApp ondermeer om vragen te beantwoorden over online check in, hand of ruim bagage of overige relevante vragen. De hedendaagse reiziger eist communicatie via snelle, flexibele en efficiënte mobiele platformen en Transavia luistert in mijn ogen goed waar de doelgroep naar verlangd.
  7. In Flight Entertainment op maat is zeker op lange vluchten belangrijk voor  de klanttevredenheid. Fly Emirates biedt de mogelijkheid om vooraf verzoeken te doen betreffende de programmering van In Flight Entertainment. Luisteren naar je klanten dus!

Gerelateerde Berichten

  • Loyaliteit in travel: wat Facebook vertelt over klantrelaties met airlines en hotels

    'Liefde in een tijd van zoveel keuze' is de titel die bovenaan het rapport staat dat…

  • 2017 lijkt het jaar om succesvol te zijn met proximity marketing in leisure, travel en transport

    Location based services zijn niet nieuw meer, maar hebben wel een uitgekiend business plan nodig…

  • Transavia gaat reisgidsen aanbieden via Flamyngo

    De Nederlandse startup Flamyngo en Transavia zijn een succesvolle samenwerking gestart. Flamyngo biedt reizigers de mogelijkheid…

  • Loyaliteit in travel: wat Facebook vertelt over klantrelaties met airlines en hotels

    'Liefde in een tijd van zoveel keuze' is de titel die bovenaan het rapport staat dat…

  • 2017 lijkt het jaar om succesvol te zijn met proximity marketing in leisure, travel en transport

    Location based services zijn niet nieuw meer, maar hebben wel een uitgekiend business plan nodig…

  • Transavia gaat reisgidsen aanbieden via Flamyngo

    De Nederlandse startup Flamyngo en Transavia zijn een succesvolle samenwerking gestart. Flamyngo biedt reizigers de mogelijkheid…

Categorie: Customer service, Featured, Mobiel, Travel Events Tags: #WTM15, airlines, Copenhagen Airport, Delta Airlines, Fly Emirates, London Heathrow Airport, Transavia, World Travel Market London

Over Arjen Schuiten

Arjen is Senior Business Development Manager bij Mobile Engagement Company mGage. Arjen heeft ruim 7 jaar ervaring met de implementatie van klantcontactstrategieën in Travel via Mobile, E-mail & Social Media. mGage helpt wereldwijd bedrijven om op een intelligente manier gepersonaliseerde Marketing en Customer Care communicatie in te zetten via diverse mobiele kanalen. Als blogger op TravelNext.nl hou ik Travel-organisaties graag op de hoogte van de mogelijkheden die een gedegen Mobile First benadering biedt. In mijn dagelijkse werkzaamheden spar ik hierbij met (online)reis-bureaus, luchtvaartmaatschappijen en gelieerde partijen. Mobile Marketing binnen de travel branche betekent voor mij onbegrensde mogelijkheden en extra klantwaarde creëren voor reizigers.

Lees Interacties

Reacties

  1. Sanne Bakker zegt

    19 november 2015 om 16:22

    Leuk artikel Arjen! En genoeg kansen ook voor in de hotellerie!

  2. Arjen Schuiten zegt

    20 november 2015 om 14:30

    Dank voor je enthousiaste reactie Sanne!

    Groet,
    Arjen

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs destinatiemarketing Social Media KLM onderzoek Facebook Expedia instagram TripAdvisor technologie NHTV reizen TUI mobiel hotels travel Google Booking.com Airbnb reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext