Afgelopen week werd in het ExCel de jaarlijkse World Travel Market (WTM) georganiseerd. Dit B2B evenement brengt vanuit de hele wereld kopers en verkopers uit alle sectoren van de reisindustrie samen om zaken te doen. Naast de mogelijkheid om bijna 5000 exposanten, die 184 landen vertegenwoordigen te ontmoeten, was er ook een ruime keus aan presentaties om je binnen je eigen vakgebied verder te bekwamen. In samenwerking met Travel Bloggers Unite (TBU), was er een speciaal programma opgezet met lezingen speciaal gericht op het werken met reisbloggers.
Nieuwe marketingstrategieën
“Destinatiemarketing is de afgelopen jaren ontzettend veranderd. Waar vroeger consumenten alleen informatie aangeboden kregen, waardoor verlangen geschept werd en ze uiteindelijk tot actie overgingen, gaat het tegenwoordig veel meer om het bouwen van relaties en het wekken van vertrouwen.” Debbie Hindle, directeur van Four bgb (een bedrijf dat zich specialiseert in reis- en toerisme PR) spreekt uit jaren ervaring. “Vandaag de dag bouwen consumenten relaties op met merken en die merken beantwoorden dat gesprek weer. Het gaat allemaal om delen. Mensen willen geëngageerd worden en ze delen ook met anderen in elke fase van het boekingsproces. En dus moet marketing steeds creatiever worden om mensen naar hun te laten luisteren.”
Een van de meest belangrijke elementen van deze nieuwe vorm van marketing is dat content (tekst, foto, video, enz.) nu een eerste prioriteit is. En volgens Debbie is het werken met bloggers de ultieme manier om deze content te genereren.
De waarde van bloggers in destinatiemarketing
Keith Jenkins (Velvet Escape) is al jaren blogger en heeft met zijn bedrijf iambassador meerdere succesvolle blogcampagnes opgezet.
Volgens hem zit de meerwaarde in het werken met reisbloggers dat ze niet alleen goede content produceren en hun persoonlijke verhalen delen met een specifiek lezerspubliek, maar dat ze niche experts worden die online interactie creëren. Het gaat dus niet alleen meer om het inspireren van consumenten, maar bloggers kunnen zelfs beslissingen beïnvloeden, omdat ze naast hun expertise binnen hun vakgebied een vertrouwensrelatie met hun lezers hebben opgebouwd.
En dat vertrouwen is essentieel om lezers een duwtje te geven die diezelfde ervaring willen hebben. Dat is het moment dat inspiratie leidt tot een reactie (zoals dezelfde tour/accommodatie boeken) en dat is wanneer bloggers de boekingsbeslissingen van consumenten veranderen.
Hoe bloggers boekingsbeslissingen beïnvloeden
Bloggers krijgen regelmatig feedback of vragen over hun reiservaringen, via Social Media, e-mail of als commentaar onder hun blogs. Bijvoorbeeld toen Keith een foto van een nieuw reisproduct (drijven op het ijs in Lapland) op zijn Facebook plaatste. Hij kreeg meer dan 2250 vertoningen voor die foto en het bedrijf dat het product pas sinds kort verkocht en zelf weinig promotie gedaan had, ontving de week erna ineens 4 boekingen.
De succesvolle bloggercampagne #Blogville, in de Italiaanse Emiliana Romagna regio, zorgde voor vele e-mails naar het toerismebureau van mensen die de exact zelfde ervaringen wilden als de bloggers. Ze gaven aan hun reisschema’s te hebben aangepast om langs te komen en deelden foto’s van zichzelf met de bloggers op het moment dat ze hun reis aan het uitvoeren waren.
En het is niet altijd zo dat bloggers vele honderden, zo niet duizenden volgers hoeven te hebben om impact te maken. Zo schreef de Liverpoolse Clare (Need Another Holiday) over een lokaal hotel dat zo centraal gelegen was, dat ze het ‘high heel approved’ noemde. Terwijl ze maar 70 Facebook volgers had, verkocht ze wel een bed in dat hotel de week erna.
De waarde van een blogger
“Reisbloggers zijn van grote waarde, omdat zij al praten met potentiële klanten van bedrijven. Ze hebben al een specifieke niche en demografie waar ze mee communiceren. Geselecteerd voor de juiste campagnes, kunnen ze geweldige en relevante content creëren.”, benadrukt Debbie Hindle nogmaals.
Wanneer je samenwerkt met een blogger, hou dan altijd voor ogen wat de waarde is die hij of zij voor je heeft. Waar het marketingbudget normaal gesproken gestoken wordt in een advertentie in een krant of tijdschrift, die na een of twee keer lezen in de papierbak verdwijnt, blijf de content die bloggers produceren voor zeer lange tijd online staan en wordt het steeds opnieuw bekeken.
Daarbij produceren bloggers vaak niet maar 1 artikel over hun ervaringen, maar kunnen zij zowel vooraf-, tijdens-, als naderhand hun lezerspubliek bereiken over een onderwerp. Denk aan het organiseren van wedstrijden voor lezers, het live gebruik van Twitter, Facebook en Instagram, blogberichten, afbeelding galerieën, videomateriaal, enz.
Of bekijk de mogelijkheden om bloggers aanvullend tekst-, beeld- of videomateriaal te laten produceren, je advies te geven over een Social Media strategie, of het vertalen van teksten in andere talen… De mogelijkheden zijn eindeloos.
Top 5 tips voor het werken met bloggers
Mocht je interesse hebben in het uitnodigen van bloggers om je product te testen of je bestemming te bezoeken, of denk je er zelfs over om een complete blogcampagne te starten? Dan zullen de volgende tips je wellicht een eind in de goede richting helpen:
- Voordat je begint met het uitnodigen van bloggers moet je duidelijk voor ogen hebben welk verhaal je wilt vertellen en wat je Social Media strategie is. Wat is je kernboodschap?
- Probeer voor een campagne samen af te spreken en samen te kijken naar mogelijkheden die voor een win-win situatie zorgen. Denk erover hoe je ook op langere termijn kunt samenwerken.
- Kijk eerst naar bloggers die al op je bestemming aanwezig zijn en al content schrijven over de onderwerpen die je wilt promoten voor een betere match en het besparen op je budget.
- Probeer altijd individueel of in kleine groepen met bloggers te werken en vermijd zoveel mogelijk groep reisschema’s. Bloggers zijn authentiek en altijd op zoek naar nieuwe verhalen, die ze alleen kunnen vinden als je ze de ruimte laat.
- Communicatie is essentieel. Niet alleen vooraf (over hoeveelheid content, wanneer materiaal wordt aangeleverd en in welke vorm), maar ook tijdens en na de blogreis. Bloggers zijn vrijwel nooit competitief, dus zoek je een blogger voor een specifiek onderwerp is de kans groot dat zij iemand kennen die een perfecte match voor je is.
Eén reactie