• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Hotel boeken? 67 procent start zoektocht online

18 september 2009 door Martin van Kranenburg

Hieronder staat de uitkomst van een artikel van een internationaal onderzoek van Synovate om na te gaan hoe men hotels vindt en uitzoekt en hoe belangrijk bepaalde kenmerken van een hotel zijn voor de uiteindelijke keuze van een hotel. Het onderzoek is een aantal maanden geleden gepubliceerd maar daarom niet minder interessant. Synovate ondervroeg 6300 mensen in 10 verschillende landen, waaronder 740 Nederlanders. Het onderzoek geeft maar weer eens het belang van een goede SEO en SEA strategie aan. Sta je niet in Google dan besta je niet.

Nederlanders doen uitvoerig onderzoek voordat zij hun hotelkeuze maken
Er is veel te kiezen en er is veel informatie beschikbaar. Hoe vindt een reiziger in die situatie het hotel dat het beste bij hem past? Het merendeel van de Nederlanders (75%) doet onderzoek, vindt een paar vergelijkbare keuzes en kiest vervolgens het meest geschikte hotel. Slechts één op de tien Nederlanders kiest meteen voor het eerste de beste redelijke hotel dat men tegenkomt.

67% maakt gebruik van internet
De website van een hotel is cruciaal voor de keuze van de consument. Van de potentiële hotelgasten in Nederland gebruikt 67% het internet vaker dan iedere andere zoekmethode. 41% van deze groep surft naar de website van een hotel en 26% bezoekt beoordelingssites voor hotels om een goed hotel uit te zoeken. Slechts 11% van de Nederlanders informeert nog bij een reisbureau. Dit zijn vooral mensen in de leeftijdscategorie van 50-65+.

Een derde kijkt naar de technologie die een hotel te bieden heeft“Technologie kan het verschil uitmaken of een hotel wordt uitgekozen of niet.” 37% van de Nederlanders beaamt dat een hotel wat techniek betreft aan hun wensen moet voldoen voordat ze het boeken. Dit gaat het meest op voor mannen, 41% van de mannen is het eens met deze stelling, tegenover 33% van de vrouwen. Van alle ondervraagden zien we dat jongeren (18-34) het het meest eens zijn met deze stelling (41%). Iets meer dan de helft van de Nederlanders (57%) is het hier niet mee eens, met name ouderen van 50-64 jaar.

Milieubeleid van hotels belangrijk voor 45% van de Nederlanders
In het onderzoek is potentiële gasten gevraagd een stelling aan te wijzen die hun gevoelens over hotels en hun milieubeleid het beste omschrijft. 45% van de Nederlanders zegt het milieubeleid van een hotel belangrijk te vinden, maar vooraf wordt dit aspect nauwelijks als selectiecriterium gebruikt. Een even grote groep is niet geïnteresseerd in het milieubeleid van een hotel.

Gedeelde consumentenervaringen
De helft van de Nederlanders is het er mee eens dat een negatieve hotelervaring de hele reis kan bederven en 91% van de Nederlanders geeft aan dat ze anderen over een slechte ervaring zullen vertellen. Maar het goede nieuws voor hotelhouders is dat hetzelfde geldt voor positieve ervaringen: 95% deelt goede ervaringen met vrienden en familie. En hoe zit het met nieuwe ervaringen? Over het algemeen staat 54% van de Nederlandse hotelbezoekers open voor het uitproberen van een nieuw hotel, maar door de huidige economische situatie verblijven zij wel in minder dure hotels.

Het ligt voor het grijpen?
Sommige gasten komen aan in een hotel, kwakken hun koffers neer en gaan als eerste rechtstreeks naar de badkamer om de toiletartikelen te inspecteren. Dit blijkt niet zo ongebruikelijk te zijn – 28% van de Nederlandse hotelgasten zegt dat die toiletartikelen aan de gasten toebehoren en ‘deel van de beleving uitmaken’. Met het meenemen van toiletgerei uit hotels heeft deze groep dan ook geen enkel probleem. 7% van de Nederlanders bekent echter dat ze het van de ene kant wel heerlijk vindt om dit soort producten mee naar huis te nemen, maar dat ze zich daar altijd wel een tikkeltje schuldig over voelt. De populairste aanpak is echter om gewoon te gebruiken wat je tijdens je verblijf nodig hebt en de rest te laten staan. De helft van alle Nederlandse hotelgasten doet dit.

Over deze studie
Deze Infact studie over Hotels is online, telefonisch en face-to-face uitgevoerd, in januari 2009. Synovate ondervroeg 6354 reizigers uit tien verschillende markten – Brazilië, Canada, Frankrijk, Hongkong, Indonesië, Japan, Maleisië, Nederland, de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) en de Verenigde Staten (VS).

Bron: synovate.

Gerelateerde Berichten

  • Hoe komt een hotel aan zijn sterren?

    Wat betekent welke ster? Wanneer verdien je als hotel nou welke ster? En is het…

  • Online marketing strategie: de positionering van onafhankelijke hotels

    Onafhankelijke hotels vs. grote hotelketens. Als we daar naar kijken hebben onafhankelijke hotels het niet…

  • Responsive design hampshire hotels
    Mobiel en Online Reputatie volgens Hampshire Hotels #eTravel13

    Verwondering maakte zich meester van de slechts 26-jarige Ewoud Frielink, e-Commerce Executive van Hampshire Hotels,…

Categorie: Marketing, Zoekmachine marketing Tags: Hotel zoeken, Onderzoek hoe boek je een hotel

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Laura zegt

    10 december 2009 om 00:25

    Kan niet begrijpen dat easyhotelprice.com hier niet bij staat vermeld.
    Deze site heeft ons tot nu toe nog steeds het voordeligste tarief weten te geven.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google NHTV mobiel TUI reviews instagram Social Media travel technologie destinatiemarketing hotels Booking.com Airbnb Facebook reizen Vakantiebeurs KLM Expedia onderzoek TripAdvisor

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring