TravelNext volgt Startups en deze keer vertelt Rik Middel (medeoprichter) over de start van Hotelgrouper. Kijk hier om meer te lezen over deze rubriek of meld je aan als startup door te mailen naar lobke@travelnext.nl.

Wat is HotelGrouper precies?

HotelGrouper is een nieuwe boekingssite met de laagste prijs voor hotelovernachtingen. De site werkt met een unieke groepskorting die oploopt wanneer de groep groter en het verblijf langer wordt. Des te meer kamers of overnachtingen, des te hoger de korting. Op deze manier zijn wij altijd de goedkoopste voor groepen. HotelGrouper is ontwikkeld in samenspraak met enkele grote hotelketens. Zij gaven aan extra korting te kunnen geven, wanneer het aantal kamers toeneemt. Dit proces hebben we geautomatiseerd in een kortingsstaffel. Voor de gast betekent dit dat ze altijd het voordeligst kunnen boeken via HotelGrouper.

Het idee voor HotelGrouper is ontstaan uit een eerder concept, genaamd bookis. Hierbij brachten we vraag en aanbod bij elkaar op het gebied van groepsuitjes. Dit hebben we destijds erg breed ingezet om erachter te komen op welk gebied eenvoudig een match gecreëerd kon worden. Dit bleek op het gebied van de hotelovernachtingen te zijn. Vervolgens zijn we met enkele hotels in gesprek gegaan om te kijken hoe we het proces van offertes opvragen konden vereenvoudigen. Hieruit kwam naar voren dat de hotels prima een vaste kortingsstaffel konden invullen op basis van het aantal overnachtingen of kamers. Dit is de start geweest van de ontwikkeling van HotelGrouper.

Hoe werkt het?

Het werkt precies zoals je gewend bent, je boekt een hotel via HotelGrouper met iDeal of creditcard. Alleen ontvang je een korting die oploopt wanneer je meerdere kamers of overnachtingen boekt. Hiermee ben je een stuk voordeliger uit dan op andere boekingsplatformen als een Booking.com of Hotels.nl. Daarnaast kunnen er meerdere kamers in één keer geboekt worden. De meeste boekingswebsites hanteren een maximum van enkele tot meestal 9 kamers per boeking. Bij HotelGrouper bestaat dit maximum niet.

Onze kortingsstaffel is gebaseerd op het aantal overnachtingen en kamers dat geboekt wordt. Het hotel kan deze kortingspercentages voor zowel de overnachtingen als het aantal kamers invoeren. Deze worden vervolgens bij elkaar opgeteld en van het standaardtarief afgetrokken. Dit is het tarief waartegen de gast kan boeken.

Stel je boekt 5 kamers voor 2 nachten. Dan geldt er bijvoorbeeld voor 5 kamers een kortingspercentage van 10% en voor 2 nachten 15%. Samen wordt dit 25%. De gast krijgt dan 25% korting over het volledige bedrag van de boeking.

Wat is de gedachte achter HotelGrouper?

Wat mist binnen het online travel aanbod is een boekingswebsite waarbij de korting variabel is bij een lang verblijf of meerdere kamers. In andere branches is dit heel gebruikelijk. Vandaar dat wij dit als basis hebben genomen voor HotelGrouper. Daarnaast krijgen de gasten een duidelijk beeld van het hotel voordat ze boeken. Hier hebben we veel aandacht aan besteed. Op de pagina van het hotel vind je grote foto’s, persoonlijke teksten en alle faciliteiten en mogelijkheden die het hotel te bieden heeft. Voor de hoteliers hebben we veel tijd gestoken in het ontwikkelen van een goed extranet. Alles is overzichtelijk en werkt snel. Daarnaast werken we nauw samen met MaxMind en de verschillende channel management systemen om de tarieven en beschikbaarheid van de hotels in te lezen.

Hoe is de ontwikkeling van HotelGrouper verlopen?

Het idee is ontstaan in overleg met enkele grote hotelketens. Er was behoefte aan een systeem waarmee staffelkorting automatisch wordt doorberekend aan de gast. Op deze manier is het mogelijk om zonder offertes, toch een speciale prijs aan te bieden. Toen dit idee er eenmaal lag, ging het hard. We hadden al snel een investeerder gevonden en hebben een team samengesteld voor de ontwikkeling. Hoewel het originele plan ongewijzigd is gebleven, zijn er wel steeds kleine toevoegingen op gemaakt. Dit proces heeft ervoor gezorgd dat we een stabiel platform hebben. Het koppelen met de verschillende channel managers was nog een behoorlijk uitdaging. Alle hotels willen uiteraard direct boekbaar zijn en daarom zijn we real-time gekoppeld aan de hotelsystemen. Op deze manier hoeft een hotel de koppeling maar eenmalig in te stellen en komen alle boekingen automatisch door. Ondertussen hebben we meer dan 300 hotels aangesloten.

De hotels waar we al mee samenwerken zijn onder andere Apollo Hotels, Princess Hotels, Amrâth Hotels, enkele Van der Valk hotels, Radisson Blu, Bastion Hotels, Charme Hotels. Daarnaast zijn we momenteel bezig om Hampshire en Fletcher aan te sluiten. Naast de bekende namen hebben we uiteraard ook veel “losse” hotels aangesloten. We streven naar een divers aanbod op HotelGrouper en hier passen alle hotels bij. Zo hebben we bijvoorbeeld ook hostels van Stayokay en Hans Brinker Lissabon in het aanbod.

Waarom moeten mensen HotelGrouper gebruiken? Wat maakt jullie uniek?

Wat HotelGrouper uniek maakt is de staffelkorting van “meer hotelkamers = meer korting”. Daarnaast houden we het simpel. Bij ons boek je een hotelkamer, eventueel inclusief ontbijt. Hier houden we het bij. Dit geeft duidelijkheid en maakt de prijzen overzichtelijk. Hierdoor is het zeker voor groepen gemakkelijk vergelijken en behoort het opvragen van offertes tot het verleden. Wij hanteren geen arrangementen maar spelen in op een specifieke datum waarop de gast wil overnachten. Daarnaast hebben we met de huidige hotels al een landelijk dekkend netwerk. Op deze manier kun je altijd overal het voordeligst boeken via HotelGrouper.

Hoe gaan jullie geld verdienen met HotelGrouper?

Wij werken enkel met een lage commissie over de gereserveerde hotelkamers. Dit is dus volledig no cure no pay. Voor zowel het hotel als de gast komen hier geen opstart-, reserverings- of administratiekosten overheen. We houden het namelijk graag simpel.

Momenteel zijn we druk bezig HotelGrouper in Nederland te lanceren. Voor ons is het erg belangrijk de gast te interesseren wanneer deze op het punt staat een  hotel te boeken. Dit doen we veelal door middel van Adwords en remarketing. Daarnaast besteden we veel tijd aan zakelijke samenwerkingen. Voor bedrijven zijn wij een ideale partij om hotelovernachtingen te boeken. Wij leveren een gestandaardiseerde korting en beschikken over een landelijk dekkend netwerk van hotels.

Hoe ziet de toekomst van HotelGrouper er uit?

Momenteel zijn we druk bezig om HotelGrouper te introduceren op de Nederlandse markt. Binnen een jaar wil HotelGrouper hier hét toonaangevende boekingsplatform zijn voor groepen. Hoewel onze focus momenteel binnen Nederland ligt, willen we in de toekomst ook uitbreiden naar het buitenland. Er hebben zich ondertussen al hotels gemeld uit Duitsland, België en Portugal. Dit zien we als een groot compliment. Deze buitenlandse hotels zijn alvast een goede opstap naar andere markten.

Credits headerafbeelding: Charles Knowles