Vliegvelden zijn niet meer alleen een plek om van A naar B te komen en dat proberen verschillende airports over de hele wereld goed duidelijk te maken. Airports zijn een standaard plek waar veel travelcontent gemaakt wordt. Denk aan de selfies in front of a plane, of Instagram shots van de laatste kopjes koffie, muffins en sapjes voor het boarden. Elke schakel op de airport zou zich bewust moeten zijn van de rol die zij vervullen tijdens de reis van 1 specifiek persoon. De reis een stukje meer bijzonder maken.

Aan de hand van 3 belangrijke reistrends neem ik je mee naar een aantal internationale airports om te zien hoe zij scoren op het gebied van:

  • ‘Connected’ zijn
  • Nieuwe ervaringen
  • Personalisatie

‘Connected’ zijn

The Social Tree

In de eerste terminal heeft de luchthaven Changi Airport The Social Tree gebouwd waar reizigers foto’s en video’s kunnen maken en delen, op de boom en ook op hun sociale media. Foto’s en video’s worden gemaakt met één van de acht photo booths die voor de boom staan en ‘vliegen’ dan rond de boom.

Zowel op Facebook als Instagram wordt de tag #thesocialtree veel gebruikt om foto’s te plaatsen. De foto’s hieronder zijn een paar voorbeelden van Instagram. Het heeft niets te maken met Changi. De naam zit niet eens in de hashtag. Het is gewoon een contentboom, waar, vanzelfsprekend, veel reis getinte foto’s en video’s worden gedeeld.

Blog Airport marketing social tree changi insta
Instagram: #thesocialtree

Connected door IoT

Op dit moment wordt IoT nog vooral gebruikt om informatie te zenden. Maar waarom niet om informatie op te halen? Bijvoorbeeld Schiphol of Nice Côte d’Azur Airport, die in een netwerk van beacons hebben geïnvesteerd om reizigers relevantie informatie te kunnen sturen over hun vlucht. Of een advies voor de snelste looproute naar de gate, allemaal mogelijkheden om de experience van de reiziger te verbeteren. Maar de content/resultaten die deelbaar zijn als gevolg van deze technologie blijven uit. Wie weet hebben reizigers door die snelle looproute naar de gate, juist wel meer tijd om een kopje koffie te doen. Of iets anders ‘leukers’ dan wachten of juist haasten. Connected zijn met passagiers betekent in het geval van beacons nog maar een eenzijdige connectie.

Dus gingen we zoeken, naar nieuwe kansen voor iBeacons, vliegvelden en de kansen om content te optimaliseren, marketinggerelateerd. Context creëren en informatie tonen. We stuitten op onderstaande video van Mirabeau.

https://vimeo.com/100990891

Beacons voegen als het ware ‘indoor location awareness’ toe aan mobiele apps. Inmiddels verschijnen er steeds meer experimenten en concepten die van deze techniek gebruik maken. Met name in retail, maar bijvoorbeeld ook in musea en bij events. Maar je kunt het een niveau verder trekken; iBeacons als onderdeel van een marketing automation platform; content die past bij iemands persoonlijke profiel.

Nieuwe ervaringen

Nieuwe ervaringen zijn (ook in de reisfase/experience fase van de vakantie) voor reizigers een must. Nieuwe plekken ontdekken, de massa’s ontlopen en nieuwe mensen ontmoeten. Bij de reistrends wordt storytelling vaak genoemd als een manier om nieuwe ervaringen aan te bieden. En hoe kun je dat beter doen door je eigen cultuur, historie en schatten van jouw land te laten zien?

Schiphol

Dat zal vast bekend in de oren klinken, want ook Schiphol stelde een aantal historische, vaderlandse stukken tentoon in het Rijksmuseum Schiphol. Delen van de Nederlandse cultuur. Waar dan weer content over gemaakt is: een verhaal van Nederland, gecreëerd op Schiphol Airport.

In onderstaand filmpje zijn internationale toeristen aan het woord die zich verwonderen over het museum. Het filmpje is van een aantal jaar geleden, maar het gaf toen al wel aan dat dit een nieuwe ervaring is voor toeristen.

De Fokker Experience is zoiets, maar toch anders. Het vliegtuig op het Panoramaterras van Schiphol dat helemaal is ingericht om bezoekers een luchtvaartexperience te geven door een kijkje te nemen in het bagageruim of in de cockpit. De ultieme plek om foto’s te schieten of video’s te maken. Een contentmachine dus!

Schiphol is een goed voorbeeld van een vliegveld dat zich niet alleen op reizigers richt, maar juist ook op dagbezoekers door het Dagje Schiphol. Het vliegveld heeft allerlei activiteiten zoals ‘Schiphol Behind The Scenes’ of Vliegtuigspotten, om ook andere bezoekers aan te trekken en om niet alleen een vliegveld te zijn, maar ook een attractie voor een dagje uit.

Blog airport marketing dagje Schiphol

Personalisatie

Personalisatie als basisvoorwaarde om content te delen wordt overal en in elke branche belangrijker. De stappen die nu gemaakt moeten worden gaan niet alleen over wat je aanbiedt, maar hoe je het aanbiedt. Een persoonlijke benadering naar jouw klant is de key naar loyaliteit en delen van content. Changi Airport Singaport heeft dat zoals genoemd ook gedaan met de Social Tree. Een ander voorbeeld is ons eigen Eindhoven Airport. Zij laten zien hoe belangrijk zij de klant vinden met Facebook V.I.P.

Door meer bezoekers en reizigers een Facebook VIP te laten worden, biedt Eindhoven Airport perks. Je kan je aanmelden op de Facebook van Eindhoven Airport. Je wordt bijvoorbeeld opgehaald bij de ingang of dat je niet hoeft te wachten bij security. Een manier om je bezoekers een persoonlijkere ervaring te bieden en daarmee ook reizigers aan je te binden. Uiteraard, is dat een zeer shareable ervaring.

airport experience

Als we nog even terugkijken naar de beacon technologie op vliegvelden, kunnen we dit ook linken aan de personalisatie voor de reiziger. Want zodra een reiziger connected is met de beacons, krijgen airports de mogelijkheid om reizigers persoonlijke informatie te sturen, gericht op wensen & behoeften. En volgens het hoofd IT van Nice Côte d’Azur Airport, willen reizigers ook meer controle over hun eigen airport experience en willen ze graag persoonlijke informatie krijgen.

Retail, restaurants of bars

Naast deze drie trends en de extra’s dat een vliegveld kan bieden aan haar bezoekers en reizigers, is de retail & horeca ook een belangrijk onderdeel en zij hebben ook een grote impact op de airport experience en het delen van het airport verhaal. Wat is hun rol? Retail heeft een grote impact op vliegvelden, reizigers besteden hun vrije tijd vaak door in deze shops en doordat ze tax-free zijn, wordt de verleiding om te shoppen op airports groter. Niet alleen voor fun-shopping speelt airport retail een rol, ook voor de vergeten items of last-minute souvenirs zijn airports de ideale plek en zijn de shops onmisbaar.

instagram joe and the juice

Op airports zijn steeds vaker vernieuwende concepten te vinden. Neem bijvoorbeeld de sandwich/juice bar Joe & The Juice, op het vliegveld van o.a. Kopenhagen en Londen Stansted. Een bar met een jonge uitstraling, waar muziek uit de boxen knalt en waar alles draait om de beleving die zij aan hun gasten willen meegeven: fun, healthy en well-being met gezonde smoothies, sandwiches en koffie. Again: shareable content en legt een positieve associatie met deze twee ‘urban’ steden. De content hiervan wordt gemaakt door het bedrijf zelf, maar ook door enthousiaste joe & the juicer fans.

joe and the juice

Even opgesomd, de passagier als contentmaker

Niet alleen voor airports zelf, maar voor veel bedrijven is de airport de centrale plek om de branding succesvol in te zetten. Het kan een eerste aanraking zijn, maar ook een aanraking die nog vele herhalingen kent.

  • Geef je reizigers de kans om zich te verbinden met de online wereld. Zorg dat alles rondom je experience te delen is. Welk publiek wil je bereiken? Communiceer, waar en hoe ze hun verhaal (experience) kunnen delen. Wijk ook eens van de gebaande paden af. Net als in destinatiemarketing kun je ook op de airport als destinatie aan primeurs voor PR denken. In dit blog werden je al een paar voorbeelden gegeven.
  • Nieuwe ervaringen aanbieden door storytelling. Laat je bezoekers kennis maken met de schatten van jouw land, of jouw regio. In dit blog nemen we je mee met kant en klare tips voor een goed opgebouwde storytelling voor de reisindustrie.

Zie een luchthaven ook als een destinatie op zich in plaats van een manier om van A naar B te komen en verwonder reizigers en bezoekers met een echte airport experience. Benieuwd naar ’s werelds beste vliegvelden op basis van de experience van reizigers? De awards voor 2015 zijn pas uitgereikt, hier vind je een overzicht.

Credits headerafbeelding: Pixabay (CC)