Organisaties blijven nieuwe ideeën en knallende concepten creëren, ze maken gebruik van nét even andere manieren om een land of stad op de kaart te zetten of om reizigers te inspireren. Maar hoe kom je tot zo’n unusual marketing campagne? In dit blog word je getriggerd om anders te denken over campagnes en hoe je dit aanpakt!

Het begint allemaal al voor het bedenken hoe de campagne eruit komt te zien: de brainstorm sessie. Maar brainstormsessies werken niet, een volle werkruimte waar teams ideeën roepen werkt niet. Meerdere studies hebben aangetoond dat deelnemers in deze sessies doordenken op bestaande ideeën, wat de kans op originele, nieuwe ideeën verlaagt. Begin bijvoorbeeld elke sessie met een debat, waar iedereen elkaars ideeën (met respect) kan bekritiseren. Hierdoor evalueer je sneller je eigen ideeën en creëer je meer engagement in de groep.

Er zijn zoveel technieken die je toe kan passen, maar als het niet tot een ideaalsituatie leidt, dan heeft het geen zin.

Brainswarming

Houd op met praten! Probeer brainswarming, waar je in stilte werkt aan individuele oplossingen en die later als team bij elkaar brengt. Dit gaat zo in werking:

  • Schrijf het doel of probleem bovenaan op een bord.
  • Schrijf daaronder de middelen die beschikbaar zijn.
  • Laat je team individueel en in stilte ideeën opschrijven om het probleem op te lossen of het doel te behalen.
  • Klaar? Combineer de ideeën samen en overleg your way into a great solution.

Van brainstorm naar een sprint

Jake Knapp, auteur van het boek Sprint, heeft een andere vorm aan brainstorming gegeven, door het Sprint proces. In plaats van een uurtje met je team bij elkaar te zitten, maak je je agenda leeg voor een week om van een probleem naar een goede, relevante en implementeerbare oplossing te gaan.

  • Maandag: bepaal het exacte probleem
  • Dinsdag: begin met het schetsen van oplossingen, elk teammember voor zich!
  • Woensdag: bepaal de meest sterke oplossingen.
  • Donderdag: zet een realistisch prototype op.
  • Vrijdag: test het prototype op vijf klanten.

Met deze techniek creëer je een goed doordachte oplossing welke je direct kan implementeren in je organisatie.

Knaller campagnes in travel

We hebben 5 marketing campagnes voor je op een rij gezet die de markt net op een andere manier dan anders benaderen.

Zes fulltime Ninja’s als landpromotors

Japan heeft een ontzettend rijke geschiedenis en zij passen dat prachtig toe in het vermarkten van de provincie Aichi als toeristische bestemming. Een tijdje geleden kwam namelijk de volgende vacature online: zes full-time ninja’s om Japan te promoten. Rondom het historische Nagoya kasteel willen ze deze ninja’s inzetten om hun cultuur te ‘showen’ en toeristen te vermaken. Het was niet de eerste keer dat ninja’s zijn ingezet, want eerder zijn ze ook ingezet in citymarketing om de stad Iga te promoten.

MTV promoot een ‘stoffig’ eiland als party paradise

Partyeiland Malta, dat is nou niet het eerste waar ik aan denk bij Malta. Maar zo zetten ze zich wel neer. Een zomer vol festivals, evenementen en feestjes, gericht op jongeren. Dat viel me laatst op aan een reclame, een bestemming die zich helemaal positioneerde als een feesteiland: zon, zee, strand & nachtclubs. Mijn eerste gedachte was: “Heerlijk zo’n vakantie naar Ibiza, lekker genieten!” Maar nee, tot mijn grote verbazing gaat het over Malta.

Mijn eerste gevoel bij Malta en bij meerdere mensen om mij heen die ik het even heb gevraagd, staat Malta niet zozeer bekend als een jonge destinatie voor millenials, maar meer voor oudere mensen. Volgens statistieken van de Malta Tourism Authority draait het imago van Malta om cultuur, zon en zee, draaien de meeste activiteiten om sightseeing en zijn de grootste groep toeristen tussen de 25-44 jaar oud. Niet per se de grootste groep partyanimals, toch? Maar kijk zelf eens, wat is het eerste dat bij jou opkomt?

Malta is sinds 2007 de host van het jaarlijks terugkerende event Isle of MTV. Een evenement dat wordt gezien als de must see van de zomer en dat gratis is voor haar ongeveer 50.000 bezoekers per jaar. Samen met het evenementenbureau, G7, hebben ze de Malta Music Week opgezet, waar het de hele week nergens anders om draait dan festivals en evenementen. Met als afsluiter het MTV-event.

De quote van Helsinki

Helsinki heeft meerdere kanten, een historisch gedeelte, een modern, design gedeelte en een urban flow. Die urban flow wilde Visit Helsinki goed op de kaart zetten en dat hebben ze gedaan met een knaller van een naam: Hel Yeah! Een campagne om de feeling van de stad over te laten komen. En als een goede stads- of destinatieslogan blijft hangen, dan wordt het een hit; denk aan I love New York.

Blog marketing ff anders hel yeah

En dat is gelukt, want zowel toeristen als locals gebruiken deze hastag om de stad in beeld te brengen.

Blog marketing ff anders hel yeah twitter

Daarnaast gebruiken ze de #helyeah ook in combinaties. Zoals op Instagram met #foodhelyeah, waar zowel Visit Helsinki, als de lokale bedrijven en toeristen en locals op posten. De culinaire kant van Helsinki wordt hiermee gepromoot.

Blog marketing ff anders hel yeah instagram

Bellen naar een willekeurige Zweed: Hallå

Vorige maand heeft het Zweeds toerismebureau het land een telefoonnummer gegeven. Bel je naar het nummer, dan krijg je een willekeurige Zweed aan de lijn die je ervan moet overtuigen dat het land meer te bieden heeft dan alleen IKEA. Iedere welwillende Zweed meldt zich aan via een app en laat daarbij zijn telefoonnummer achter. Buitenlanders bellen naar een bepaald nummer (Nederland: +31 852 085 000) en betalen alleen de lokale kosten. Vervolgens word je doorgeschakeld met een Zweeds persoon.

De PR-actie heeft wereldwijd het nieuws gehaald:

washingtonpost Bel een Zweed

Deze campagne is direct goed aangekomen. Er is al vanuit meer dan 170 landen gebruik gemaakt van het telefoonnummer, uit de hele wereld.

Blog marketing ff anders halla sweden

In je overstap met een local op pad

Icelandair heeft een programma opgezet genaamd, ‘Stopover buddy’, waar een werknemer van Icelandair je meeneemt naar IJsland voor één dag. Je kan diegene uitkiezen op gezamenlijke interesses. Kijk dit filmpje maar eens:

Ook KLM heeft dit opgepakt met de ‘Layover with a local’ app. Waarmee reizigers die tijdens een overstap langer dan 6 uur het Schiphol moeten wachten, de kans krijgen om met een local Amsterdam te verkennen. De reiziger krijgt de treinreis en het eerste drankje in een Amsterdams café gratis, terwijl de local, die zich vrijwillig aan kan melden, de reiziger mee kan nemen om Amsterdam te bekijken. Een nieuwe stap in marketing om een destinatie te promoten en tevens KLM als een social airline neer te zetten.

Niet geheel ontvankelijk, want is het wel zo veilig om met een wildvreemde de stad in te gaan? Of de wilde natuur in de te gaan in IJsland? Bij Icelandair zijn het de werknemers van de airline, wellicht een fijner gevoel. Maar bij de app van KLM zijn het echt de locals die de reizigers meenemen de stad in, waarvan je niks weet. Ook niet of je iets gemeen hebt met die persoon. Dan zit je daar een dag in een café met iemand waar je niks over te praten hebt. Bij Icelandair kun je nog mensen uitzoeken op gezamenlijke interesses.

Tips om out-of-the-box te denken

Wat kunnen we nou met deze cases? Het gaat hier allemaal om marketing campagnes waar je net even out-of-the-box denkt. En die hoeven niet eens betrekking hebben op een destinatie- of een citymarketing organisatie. We vroegen Steven de Jong van Olifant Media om tips hoe je uit je ritme komt en hoe je komt tot anders denken.

  1. Managers opgelet: durf open te staan voor experimenten!
  2. Durf te testen, daar gaan ook dingen bij mis, maar dat is niet erg. Zoals Thomas Edison zei: “I haven’t failed, I just found 10.000 ways that won’t work”.
  3. Probeer andere brainstorm technieken zoals brainswarming of de sprint die in het begin van dit blog beschreven zijn.
  4. Plan regelmatig een creatieve sessie in om even uit je werkruimte te komen, dan kom je op de leukste ideeën. Neem een voorbeeld aan het Disruptive Tourism Lab van Wonderful Copenhagen.

Heb je meer tips? Deel ze hieronder!

Credits headerafbeelding: PicJumbo (CC)