De World Travel & Tourism Counsel (WTTC) is de online campagne “I am travel” gestart. Het gaat over de vrijheid om te reizen. Wereldburgers hebben als toerist het recht om internationale grenzen veilig te passeren; travel freedom. Helaas is dit wereldwijd nog lang niet altijd het geval. De ”I am the world, I am travel” promotievideo is een mooie start om dit doel te kunnen bereiken.

Natuurlijk blijven er grenscontroles bestaan, maar er is een pleidooi gaande om zich naar toeristen en zakenreizigers toe wat gastvrijer op te stellen. De WTTC is ervan overtuigd dat de wereld een betere plek is als we vrijheid om te reizen hebben. De vrijheid om de immense verscheidenheid van onze planeet te kunnen ontdekken en daarvan te kunnen genieten.

85% van de Nederlanders gaat van vakantiegeld op vakantie

Wij Nederlanders zijn ontdekkers en van nature geïnteresseerd in andere culturen. We worden onrustig als we niet overal naartoe kunnen. Van weekendje weg tot een midweek op de camping of een rondreis naar Australië. Het vakantiegeld anno 2015 wordt, volgens onderzoek van ABN Amro, door 85% van de Nederlanders geheel of gedeeltelijk gespendeerd aan een vakantie. Europa is bij 66% van de ondervraagden de vakantiebestemming. De mogelijkheden om online een vakantie samen te stellen en te boeken zijn groter dan ooit.

Bangmakerij

Niet langer zijn traditionele online nieuwsmedia leidend voor een vakantieganger om een vakantie te boeken. Recensies zijn niet altijd betrouwbaar en soms berusten verhalen op toevalstreffers of worden ze het uit hun verband getrokken. Neem Griekenland bijvoorbeeld. In juni en juli genoeg “broodje telegraaf” verhalen over dat je daar niet kunt pinnen bij ATM’s. Ellenlange rijen voor de pinautomaten, lege schappen in de supermarkten of apotheken zonder medicijnen. Bangmakerij.

Happening Now campagne Griekenland
Ik heb er geen toerist over horen klagen en heb zelf tijdens mijn reizen overal in Griekenland geld kunnen pinnen. En niks geen lange rijen voor je op de Griekse eilanden. Gelukkig zijn er genoeg online media die informatief blijven berichten over het vakantieland. Via bijvoorbeeld locals hebben ze laten zien dat het voor toeristen “business as usual” is. Met de mooiste foto’s op social media, maar ook via de online campagne van SETE en Marketing Greece “happening now”. De marketing campagne van het Griekse ministerie van infrastructuur, vervoer en toerisme laat prachtige actuele en eigen beelden zien van toeristen in Griekenland.

Meer Nederlanders naar Griekenland op vakantie

Nog mooier is dat veel vakantiegangers zich niet door deze paniekzaaierij hebben laten (mis)leiden. Natuurlijk wekt zoiets vragen op, maar er gaan dit jaar weer meer Nederlanders op vakantie naar Griekenland dan vorig jaar. Tot en met eind augustus 2015 zijn er 507.000 Nederlanders naar Griekenland op vakantie geweest. Een stijging van 4,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (bron: SETE Intelligence).

Dat dit cijfer nog hoger had kunnen zijn is waar. Eind juni, nadat premier Tsipras het referendum had aangekondigd, stortten de boekingen naar Griekenland bijna volledig in. Van tijdelijke aard zo bleek, want na een nieuw akkoord met de EU eind juli ,werd Griekenland weer volop geboekt. Nederland staat met de 507.000 reizigers in de top vijf van belangrijkste landen voor de Grieken wat toerisme betreft.

Grenzen vervagen

Grenzen vervagen en op onze digitale snelweg al helemaal. Wat nieuwsmedia betreft kun je met een muisklik ook moeiteloos naar de website van een lokale krant surfen in een land. Een second opinion. Online is de doelstelling van “I am travel” al gehaald. Een tip voor destinatiemarketeers: zorg dat het echt is.

https://vimeo.com/140042501