• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

iBeacon meets online trends in content marketing #SMWRdam

3 oktober 2014 door Hannah Ellens

De droom van iedere online marketeer is 1 op 1 marketing, rechtstreeks van merk naar unieke klant. Wat zijn de trends en de gevolgen daarvan voor iedere online (content)marketingstrategie. Het Museum Boijmans van Beuningen maakte een app voor de tentoonstelling The Future of Fashion en gebruikte daarbij de iBeacon-technologie. Een mooi voorbeeld van 1 op 1 marketing. Hoe ziet die toekomst eruit? iBeacon als startpunt voor 1 op 1 marketing.

Een interactieve iBeacon tour: museum case

Charlotte van Regenmortel en Erik van Wesel hebben voor het Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam een app ontwikkeld voor de tentoonstelling The Future of Fashion en spraken hierover tijdens Social Media Week. Het doel: meer engagement creëren bij de bezoekers van de tentoonstelling. De focus ligt op drie punten: interactie, informatie en individueel. Met de iBeacon-technologie ontwikkelden ze een app die aan al deze pijlers voldoet, voorzien van tekst, video, beeld, facts en share-opties.

Interactie

Maarliefst 19 internationale designers geven binnen de app hun mening en visie over (de toekomst van) mode door middel van een opgenomen Skype-gesprek. Bezoekers kunnen hun favoriete statements opslaan en delen via de sociale kanalen van Twitter, Facebook en Instagram. De designers, vormen dus de peers van de gebruikers die op deze manier (het delen van statements waarbij ze zich aansluiten) hun eigen mening kunnen geven over mode.

Om een meer interactieve app-ervaring te creëren, is gekozen voor de iBeacon-technologie zodat een bezoeker een push-bericht krijgt als hij tijdens de tentoonstelling in de buurt is van een bepaalde designer. De gebruiker kan dan zelf kiezen de video bekeken wordt of bijvoorbeeld geïnteresseerd is om andere achtergrondinformatie van de designer te lezen.

De tentoonstelling met iBeacon tour begint op 11 oktober en duurt tot en met 18 januari 2015.

Engagement

iBeacon technologie maakt engagement met een bezoeker, gebruiker, fan of klant, dus aanzienlijk gemakkelijker. Je kunt als merk een klant betrekken bij een van je projecten zonder dat je daar actief moeite voor hoeft te doen. De gebruiker installeert eenmalig een app (van bijvoorbeeld de tentoonstelling) en krijgt vervolgens tijdens zijn bezoek extra informatie of de mogelijkheid om filmpjes te bekijken. De app leest de signalen van de iBeacon en is op deze manier overal in te zetten. De technologie is ontwikkeld vanuit een behoefte aan GPS in binnenruimtes, maar wordt nu ook alweer ingezet in de buitenlucht.

iBeacon en de toekomst: Schiphol?

Erik ziet het voor zich dat er op parkeerplaatsen iBeacons geplaatst worden, zodat je altijd je auto terug kunt vinden. Stel je voor dat je op vakantie gaat en je auto parkeert op Schiphol. Onder de parkeerplek zit een iBeacon zodat de bijbehorende app, als je terugkomt, je weer direct laat weten waar je auto ook alweer stond. Hoef je niet meer zelf te onthouden of je op Koe, Boer of Kip staat.

Koppel de technologie aan betalingssystemen als Apple Pay en je hebt bijna volledige integratie in het dagelijkse leven. Niet vergeten bluetooth aan te zetten, want iBeacons zijn te gebruiken zonder internet, maar niet zonder bluetooth.

Op dit moment wordt door Schiphol de iBeacon technologie als overstap assistent ingezet.

1 op 1 marketing

Het grootste voordeel is dat klanten zelf kiezen wat ze te horen willen krijgen: zolang ze niet de juiste app geïnstalleerd hebben, ontvangen ze niks van het iBeacon signaal. Er kunnen iBeacons van 30 verschillende bedrijven op dezelfde plek geplaatst worden, als klant hoor je alleen maar wat het signaal van de iBeacon gekoppeld aan de door jou gedownloade app je te vertellen heeft. Een extreem klantvriendelijke en persoonlijke service, die aangenaam dicht in de buurt komt bij de door Tom de Baere gedroomde 1 op 1 marketing.

Google als marketingfunnel

Hoe zit het eigenlijk met die 1 op 1 marketing? Tom de Baere van HappiFish legt het tijdens Social Media Week uit. De rol van online marketing verandert. Google zorgt voor een marketingfunnel waar klanten 60-80% van hun beslissingen al maken, voordat ze überhaupt bij een verkoper aankomen. Campagnes veranderen ook doordat mensen marketing niet vertrouwen, zegt Tom. Ze vertrouwen wel mensen zoals zichzelf – peers. Als merk is het dus van belang om je te bewegen in netwerken waar klanten zich informeren.

Consumententrends in content marketing

Tom maakt het nog concreter: er is maar één oplossing voor de veranderende consumententrends en dat is kwaliteit en freshness. Als content marketeer moet je schrijven voor echte mensen. Wees open, eerlijk, zorg voor inhoudelijk kwalitatieve content. De manier waarop men communiceert, gaat niet meer over producten, het gaat over de filosofie van een merk. Hoe kun je als merk nuttig zijn?

Je merk positioneren in tijden van contentexplosies

Geef jezelf als merk toestemming om een verhaal groter te maken. Ga all-in, dat moet wel in tijden van contentexplosies. Dat betekent niet dat je alles op moet blazen, het betekent wel dat je de grenzen van informatie kunt verkennen. Zorg bijvoorbeeld dat je klanten vragen kunnen stellen en dat een antwoord op die vraag uitgerold kan worden tot complete marketingcampagne. McDonalds lanceerde een informatievideo over het welzijn van de koeien waar burgers van gemaakt werden naar aanleiding van een klantvraag. Of ga als klein merk op wereldreis om je verhaal te vertellen, zoals Follow the Frog. Een label van 1cm bij 1cm op voedselverpakkingen, met een videostory dat de wereld rond gaat:

Het is een wetenschap

Content marketing is hard op weg een wetenschap te worden: alles kan immers gemeten en bijgehouden worden. Stel een roadmap op voor je merk: we staan nu hier, waar willen we heen? Neem stap voor stap je organisatie mee. Laat mensen benoemen wat goed is voor klanten en speel daar op in. Hoe help je een klant écht? De droom van iedere marketeer is 1 op 1 marketing en met de trends van tegenwoordig komen ze steeds dichter bij die utopie. Zoals iBeacon..

iBeacon technologie als startpunt voor de gewenste 1 op 1 marketing

Voor travel biedt een iBeacon in de buitenlucht oneindige mogelijkheden. Zo wordt er in Engeland gepersonaliseerde reclame getoond op metrostations als je daar de app voor geïnstalleerd hebt. De digitale reclameborden onder de grond passen zich aan naar jouw voorkeuren. Jouw voorkeuren worden door de app geanalyseerd aan de hand van het gebruik van je smartphone. Je gedrag op social en op internet is dus van wezenlijk belang als input hiervoor;  iBeacon leest die informatie en toont bijvoorbeeld alleen advertenties die passen bij jouw ‘profiel’. Ben je niet alleen op het metrostation, zoals wel vaker? Dan worden de gedeelde interesses of een gemiddelde van de interesses gekozen.

In Amsterdam kun je een eigen grachtentour volgen met iBeacons langs het water. Stap lekker in je bootje, installeer de app en als je langs een benoemenswaardig punt vaart, krijg je vanzelf een update met informatie.

Credits header afbeelding: Jonathan Nalder (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Social Media Week Rotterdam – de recap!

    TravelNext was content partner van Social Media Week Rotterdam! En host op het podium op…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • 10 tips/must go’s tijdens Social Media Week

    De kick-off is van start gegaan: het eerste (Very Social Person) event tijdens Social Media…

  • Social Media Week Rotterdam – de recap!

    TravelNext was content partner van Social Media Week Rotterdam! En host op het podium op…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • 10 tips/must go’s tijdens Social Media Week

    De kick-off is van start gegaan: het eerste (Very Social Person) event tijdens Social Media…

Categorie: Mobiel, Social Media Week Rotterdam, Technologie Tags: iBeacon

Over Hannah Ellens

Hannah Ellens werkte in de opstartfase bij travel tech company Tiqets als PR en communicatiemanager. Inmiddels is ze fulltime freelance tekstschrijver en projectmanager en volgt ze ontwikkelingen in de travel branche nog op de voet. Zelf reist ze graag en veel. Die passie, gecombineerd met een liefde voor schrijven en constante nieuwsgierigheid naar (online) marketing en communicatie gooit ze voor TravelNext op één hoop.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Hannah Ellens | iBeacon meets online trends in content marketing #SMWRdam schreef:
    3 oktober 2014 om 12:43

    […] Lees de volledige blog op TravelNext >> […]

  2. D-reizen: 4 maanden na de fusie worden de plannen duidelijk - TravelNext schreef:
    7 oktober 2014 om 13:06

    […] een aantal maanden eerder in voorbereiding op etravel over heb gesproken.Ik sprak met de studs over iBeacon technologie als mogelijkheid voor reisbureaus, over Whatsapp care en Instagram als kans. En volgens mij is […]

  3. Social Media Week Rotterdam – de recap! - TravelNext schreef:
    3 december 2014 om 10:58

    […] iBeacon meets online trends in content marketing […]

  4. Bluetooth beacons: hoe ver zijn we eigenlijk? - TravelNext schreef:
    4 mei 2015 om 13:15

    […] Boijmans Van Beuningen die iBeacons gebruikt hebben in een tentoonstelling, zien we het in Nederland steeds meer terug. En […]

  5. Musea omarmen technologie en een nieuwe generatie - TravelNext schreef:
    10 juli 2015 om 09:34

    […] breder publiek aan te trekken door high-touch en low-tech experiences te creëren in de vorm van multimedia tours. Het Van Gogh en Rijksmuseum in Amsterdam en Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam zijn drie […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Social Media onderzoek KLM Google hotels TUI reviews TripAdvisor Vakantiebeurs reizen destinatiemarketing Booking.com NHTV instagram Facebook mobiel travel technologie Expedia Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring