De droom van iedere online marketeer is 1 op 1 marketing, rechtstreeks van merk naar unieke klant. Wat zijn de trends en de gevolgen daarvan voor iedere online (content)marketingstrategie. Het Museum Boijmans van Beuningen maakte een app voor de tentoonstelling The Future of Fashion en gebruikte daarbij de iBeacon-technologie. Een mooi voorbeeld van 1 op 1 marketing. Hoe ziet die toekomst eruit? iBeacon als startpunt voor 1 op 1 marketing.

Een interactieve iBeacon tour: museum case

Charlotte van Regenmortel en Erik van Wesel hebben voor het Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam een app ontwikkeld voor de tentoonstelling The Future of Fashion en spraken hierover tijdens Social Media Week. Het doel: meer engagement creëren bij de bezoekers van de tentoonstelling. De focus ligt op drie punten: interactie, informatie en individueel. Met de iBeacon-technologie ontwikkelden ze een app die aan al deze pijlers voldoet, voorzien van tekst, video, beeld, facts en share-opties.

Interactie

Maarliefst 19 internationale designers geven binnen de app hun mening en visie over (de toekomst van) mode door middel van een opgenomen Skype-gesprek. Bezoekers kunnen hun favoriete statements opslaan en delen via de sociale kanalen van Twitter, Facebook en Instagram. De designers, vormen dus de peers van de gebruikers die op deze manier (het delen van statements waarbij ze zich aansluiten) hun eigen mening kunnen geven over mode.

Om een meer interactieve app-ervaring te creëren, is gekozen voor de iBeacon-technologie zodat een bezoeker een push-bericht krijgt als hij tijdens de tentoonstelling in de buurt is van een bepaalde designer. De gebruiker kan dan zelf kiezen de video bekeken wordt of bijvoorbeeld geïnteresseerd is om andere achtergrondinformatie van de designer te lezen.

De tentoonstelling met iBeacon tour begint op 11 oktober en duurt tot en met 18 januari 2015.

Engagement

iBeacon technologie maakt engagement met een bezoeker, gebruiker, fan of klant, dus aanzienlijk gemakkelijker. Je kunt als merk een klant betrekken bij een van je projecten zonder dat je daar actief moeite voor hoeft te doen. De gebruiker installeert eenmalig een app (van bijvoorbeeld de tentoonstelling) en krijgt vervolgens tijdens zijn bezoek extra informatie of de mogelijkheid om filmpjes te bekijken. De app leest de signalen van de iBeacon en is op deze manier overal in te zetten. De technologie is ontwikkeld vanuit een behoefte aan GPS in binnenruimtes, maar wordt nu ook alweer ingezet in de buitenlucht.

iBeacon en de toekomst: Schiphol?

Erik ziet het voor zich dat er op parkeerplaatsen iBeacons geplaatst worden, zodat je altijd je auto terug kunt vinden. Stel je voor dat je op vakantie gaat en je auto parkeert op Schiphol. Onder de parkeerplek zit een iBeacon zodat de bijbehorende app, als je terugkomt, je weer direct laat weten waar je auto ook alweer stond. Hoef je niet meer zelf te onthouden of je op Koe, Boer of Kip staat.

Koppel de technologie aan betalingssystemen als Apple Pay en je hebt bijna volledige integratie in het dagelijkse leven. Niet vergeten bluetooth aan te zetten, want iBeacons zijn te gebruiken zonder internet, maar niet zonder bluetooth.

Op dit moment wordt door Schiphol de iBeacon technologie als overstap assistent ingezet.

1 op 1 marketing

Het grootste voordeel is dat klanten zelf kiezen wat ze te horen willen krijgen: zolang ze niet de juiste app geïnstalleerd hebben, ontvangen ze niks van het iBeacon signaal. Er kunnen iBeacons van 30 verschillende bedrijven op dezelfde plek geplaatst worden, als klant hoor je alleen maar wat het signaal van de iBeacon gekoppeld aan de door jou gedownloade app je te vertellen heeft. Een extreem klantvriendelijke en persoonlijke service, die aangenaam dicht in de buurt komt bij de door Tom de Baere gedroomde 1 op 1 marketing.

Google als marketingfunnel

Hoe zit het eigenlijk met die 1 op 1 marketing? Tom de Baere van HappiFish legt het tijdens Social Media Week uit. De rol van online marketing verandert. Google zorgt voor een marketingfunnel waar klanten 60-80% van hun beslissingen al maken, voordat ze überhaupt bij een verkoper aankomen. Campagnes veranderen ook doordat mensen marketing niet vertrouwen, zegt Tom. Ze vertrouwen wel mensen zoals zichzelf – peers. Als merk is het dus van belang om je te bewegen in netwerken waar klanten zich informeren.

Consumententrends in content marketing

Tom maakt het nog concreter: er is maar één oplossing voor de veranderende consumententrends en dat is kwaliteit en freshness. Als content marketeer moet je schrijven voor echte mensen. Wees open, eerlijk, zorg voor inhoudelijk kwalitatieve content. De manier waarop men communiceert, gaat niet meer over producten, het gaat over de filosofie van een merk. Hoe kun je als merk nuttig zijn?

Je merk positioneren in tijden van contentexplosies

Geef jezelf als merk toestemming om een verhaal groter te maken. Ga all-in, dat moet wel in tijden van contentexplosies. Dat betekent niet dat je alles op moet blazen, het betekent wel dat je de grenzen van informatie kunt verkennen. Zorg bijvoorbeeld dat je klanten vragen kunnen stellen en dat een antwoord op die vraag uitgerold kan worden tot complete marketingcampagne. McDonalds lanceerde een informatievideo over het welzijn van de koeien waar burgers van gemaakt werden naar aanleiding van een klantvraag. Of ga als klein merk op wereldreis om je verhaal te vertellen, zoals Follow the Frog. Een label van 1cm bij 1cm op voedselverpakkingen, met een videostory dat de wereld rond gaat:

Het is een wetenschap

Content marketing is hard op weg een wetenschap te worden: alles kan immers gemeten en bijgehouden worden. Stel een roadmap op voor je merk: we staan nu hier, waar willen we heen? Neem stap voor stap je organisatie mee. Laat mensen benoemen wat goed is voor klanten en speel daar op in. Hoe help je een klant écht? De droom van iedere marketeer is 1 op 1 marketing en met de trends van tegenwoordig komen ze steeds dichter bij die utopie. Zoals iBeacon..

iBeacon technologie als startpunt voor de gewenste 1 op 1 marketing

Voor travel biedt een iBeacon in de buitenlucht oneindige mogelijkheden. Zo wordt er in Engeland gepersonaliseerde reclame getoond op metrostations als je daar de app voor geïnstalleerd hebt. De digitale reclameborden onder de grond passen zich aan naar jouw voorkeuren. Jouw voorkeuren worden door de app geanalyseerd aan de hand van het gebruik van je smartphone. Je gedrag op social en op internet is dus van wezenlijk belang als input hiervoor;  iBeacon leest die informatie en toont bijvoorbeeld alleen advertenties die passen bij jouw ‘profiel’. Ben je niet alleen op het metrostation, zoals wel vaker? Dan worden de gedeelde interesses of een gemiddelde van de interesses gekozen.

In Amsterdam kun je een eigen grachtentour volgen met iBeacons langs het water. Stap lekker in je bootje, installeer de app en als je langs een benoemenswaardig punt vaart, krijg je vanzelf een update met informatie.

Credits header afbeelding: Jonathan Nalder (CC)