Northern Norway Tourist Board heeft de grootste Facebook pagina van Noorwegen. Het noorden van Noorwegen staat bekend om tal van dingen, waaronder toendra’s, het Noorderlicht en witte stranden. De belangrijkste markt voor dit deel van Noorwegen is: de rest van Noorwegen, Duitsland, Zweden, Nederland en Frankrijk. Hoe bereik je die?

The Context and the start

Voordat the Northern Norway Tourist Board aan de slag kon, werd eerst bekeken wat de huidige situatie was.

In 2012 had bijna 90% van de mensen tussen de 9 en 79 jaar een high-speed internetverbinding in Noorwegen. Iedere Noor besteedde ongeveer 90 minuten aan surfen en lezen op het internet. Van die tijd online werd 30% besteed op Facebook waarvan 20% zijn of haar mobiel gebruikte. Meer dan 2 miljoen gebruikers bekijkt zijn Facebook pagina iedere dag. Van alle Noren die op vakantiegingen postte 70% van de mensen een bericht op Facebook waarvan 76% een foto van de vakantie op het sociale netwerk.

Toen the Northern Norway Tourist Board begon met haar Facebook pagina in 2012 had het ongeveer 11.000 likes. Van deze fans was zo’n 25% een local en 20% was een trotse Noor uit het noorden, die in het zuiden van Noorwegen is gaan wonen. Minder dan 40% van de volgers was toerist en zelfs minder dan 17% was een internationale Facebook gebruiker.

In 2012 werd op de Facebook pagina zowel Noors als Engels gepost, en posts bevatten vooral links naar traditionele media. Vaak was de gedeelde content hetzelfde wat ook offline uitingen gebruikt werd.

Hoe zet je de juiste Facebook strategie op?

De Facebook strategie werd na 2012 flink omgegooid: vanaf dat moment werd iedere dag één bericht gepost. Dat bericht bestond met name uit afbeeldingen. Bijna alle posts werden voorzien van een korte introductietekst in het Engels, waarbij de fans een vraag werd gesteld of waarin een leuke quote werd gedeeld.

Daarnaast werden er meer berichten, sites en Facebook pagina’s van partners gedeeld. Er werd meegelift op TV-programma’s en bijvoorbeeld de Animatiefilm “Frozen” van Disney, waarbij de makers zich hadden laten inspireren door dit deel van Noorwegen.

Verder werden Facebook ads ingezet op afbeeldingen waarvan bewezen was dat ze bij voorbaat al goed werkten. Door deze afbeeldingen te gebruiken, kon het effect van de betaalde campagne verder vergroot worden.

Dus:

  • 1 bericht per dag posten
  • Plaats vooral afbeeldingen
  • Gebruik een internationale taal als begeleidende tekst (Engels)
  • Stel een vraag of deel een quote waar je fans zich mee verwant voelen
  • Deel sites, berichten en pagina’s van partners
  • Haak in op actuele media
  • Promoot foto’s die al goed werken: vergroot het effect van betaalde campagnes

we gathered some of the eclipse moments from Northern Norway for you:)

Posted by Visit Northern Norway on Friday, March 20, 2015

Budget & engagement op je Facebook pagina

Voor de periode van 2012 tot en met 2014 was een budget beschikbaar van €50.000. Voor Northern Norway Tourist Board is dit een klein budget. Zeker wanneer je het bedrag vergelijkt met Visit Norway of met bedrijven die hetzelfde proberen te bereiken. Het bedrag werd puur en alleen gebruikt om de Facebook pagina verder uit te bouwen. Af en toe werden Facebook ads ingezet om specifieke doelgroepen te targetten en werden specifieke afbeeldingen gebruikt waarvan bekend was dat ze al goed scoorden om op die manier zo veel mogelijk rendement te genereren.

Met deze strategie groeide ze van één community manager naar drie community manager, die elkaar afwisselen om interactie met de community aan te gaan.

Na de eerste acht maanden is de Facebook pagina gegroeid van 11.000 naar 114.000 en is het aantal buitenlandse fans toegenomen van 18% naar 70%. Meer dan 20.000 fans “spreken” wekelijks over de foto’s en posts. Ter vergelijking: dat is meer engagement dan dat er was op andere pagina’s tijdens de Olympische spelen! In deze drie jaar zijn er meer dan 700.000 reacties geplaatst en meer dan 1 miljoen mensen bereikt.

Organisch Facebook fans vergaren

Op dit moment heeft de Facebook pagina 134.800 likes. Ongeveer 50% daarvan is vrouw en meer dan 30% is tussen de 25 en 54 jaar. Ongeveer 22% is Noor en de belangrijkste landen op Facebook zijn Polen, India, Duitsland, Verenigde Staten, Groot Brittannië. Een gemiddelde post bereikt tussen de 13.000 en 15.000 mensen, met zo’n 700 likes per post. Drie tips om organisch fans te vergaren op je Facebook pagina:

1. Landschapsfoto’s in plaats van mensen op de foto

In het begin werd gedacht dat het belangrijk was om mensen op de foto’s te plaatsen als ze gedeeld werden. Dit werkte namelijk erg goed bij print. Voor social bleken juist de landschapsfoto’s veel beter te zijn. Als mensen Facebook posts wilde delen met mensen erop was dit vaak wanneer het om een selfie ging. In 2012 was het nog veel minder geaccepteerd om foto’s te plaatsen die gephotoshopt waren. Veel fotografen reageerden hier vaak negatief op. Nu is het meer geaccepteerd, wat mogelijk te verklaren is door de filters die door o.a. de komst van Intagram overal op toegepast kunnen worden.

2. Vraag je community om feedback

Iedere bestemming heeft wel een bepaald beeld waarvan ze weten dat ze altijd scoren. Hoewel deze foto’s goed werken, is het belangrijk ze niet te vaak te gebruiken. Wanneer men even niet meer wist wat ze moesten doen of als ze wilde weten of ze hun strategie moesten aanpassen, vroegen ze de community om feedback.

3. Deel geen foto’s waarvan je de context niet kunt toelichten

Er is heel veel informatie die via het sociale netwerk gedeeld kan worden, maar er is maar heel weinig tijd of ruimte om een heel verhaal achter een foto te plaatsen. Mensen willen graag positieve dingen van een land zien. Zo is jagen in Noorwegen onderdeel van de cultuur, maar wel controversieel. Ook is Noorwegen nog een van de weinige landen dat nog steeds jaagt op walvissen, waarbij dus ook vaak negatieve feedback gegeven wordt op foto’s die hier mee te maken lijken te hebben.

Op dit moment wordt er niet meer geadverteerd om het aantal volgers te vergroten, maar proberen ze dit zo veel mogelijk organisch voor elkaar te krijgen. In de afgelopen drie jaar is veel kennis opgedaan die gebruikt kan worden voor andere platformen die ze te veel hebben laten liggen. Door te veel te focussen op één netwerk word je al snel ingehaald door andere partijen die actief zijn in dezelfde markt.

 

Beeld: Flickr.com/trondk.