• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Waar iedereen het over heeft: converseren met bots. Dit gaat het doen voor travel

13 april 2016 door Lobke Elbers

Eerder hadden we het op TravelNext al over de kansen van Messenger voor de reiswereld. Je kunt je als marketeer schrap zetten, want de strategie van Mark Zuckerberg, onthulde gisteren dat de focus van het Facebook platform gaat liggen op het maken van connecties all over the world. Niet alleen met mensen, maar ook met bedrijven. Chatten met bedrijven, door te converseren met bots.

Merk als vriend

Merken zijn al tijden bezig om als bedrijf met mensen te converseren op de meest ‘friendly-base’ manier. Alhoewel, dat blijkt nog niet altijd uit diverse onderzoeken die recent gedaan zijn naar interactie tussen travelbrand en followers op Twitter en Instagram. Op Facebook daarentegen zijn er meer mogelijkheden bijgekomen om een steeds natuurlijkere wijze van converseren te hanteren, onder andere door deze zeven laatste Facebook ontwikkelingen. Om als merk, vriend te worden met je volgers op het platform, laat de nieuwe strategie zien dat alles erop gericht is om de wereld bestaande uit zowel merken, als mensen, te ontsluiten.

Content

Grappig is dat enkele bedrijven uit de reiswereld daar al een tijdje geleden mee zijn begonnen. Paperflies bijvoorbeeld, ontwikkelde een Facebook strategie om ‘vrienden te worden’ (door zorgvuldige selectie van postings) waarbij het uitgangspunt is: deel alleen wat je ook met je beste vrienden zou delen. Waardevolle, behulpzame of humoristische content dus. Echter, komt hier totaal geen techniek bij kijken, enkel een social media (engagement) marketingstrategie.

Bots in Messenger

Door het ontwikkelen van de bots voor Facebook Messenger, kunnen personen dus ook merken als vriend hebben, alleen dan een ver niveau hoger. Echter converseren zij via chats (Messenger) met bots, in plaats van echte mensen. Zo kan de bot engine uitgebreide scripts toebedeeld krijgen, zodat de bots zelf kunnen leren welk gesprek er op welk moment met de ‘vriend’ (consument) gevoerd kan worden. De bots kunnen teksten, afbeeldingen en zelfs ”call to actions” ontvangen.

Bedrijven kunnen met hulp van developers, vooraf bedachte gesprekken ontwikkelen die op het juiste moment, de juiste reactie of actie afgeven, zodra er gecommuniceerd wordt naar de app van het betreffende bedrijf.

Typen naar bots en bestellingen plaatsen

Het typen van vragen of acties naar de bots kan op alle niveaus. Zo zijn er voorbeelden gegeven van bioscoop bots, concert bots en restaurant bots (een pizza bestellen via Messenger). Facebook zelf heeft ook een eigen bot, M. Ontwikkelaars kunnen sinds gisteren zelf aan de slag met het ontwikkelen van bots voor Messenger. Uit dit artikel blijkt dat meerdere bedrijven, waaronder CNN, ook eigen bots hebben ontwikkeld voor Messenger.

Implicaties voor travel

Natuurlijk komt er een tweedeling aan de consumentenzijde, maar die is er nu ook al. Generaties die snel zullen overgaan tot het bestellen via tekst, kunnen enerzijds hun hart al ophalen bij KLM, waar je sinds begin deze maand kunt inchecken via Messenger en veel van je andere vluchtzaken ook kunt regelen. KLM was daarmee de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld, maar Facebook gaf reeds aan dat er meer airlines zullen bijkomen. Ook hotelketens, zoals onder andere Hyatt verlenen service via Messenger.

Tekst als gateway naar commerce

Chat tricks worden inmiddels in de travel industrie, op kleine en steeds grotere schaal uitgebreid en getest.

Wechat

Voor het schoolvoorbeeld van tekst als gateway naar commerce, kunnen we toch weer terugkijken naar de travel services van Wechat. De chatservice waarmee gebruikers werkelijk alles, tot vliegtickets en reizen aan toe, met tekst kunnen bestellen.

Skype

Microsoft zit ondertussen ook niet stil en wil het wereldwijde chat platform Skype, transformeren in een digitale conversatieplek waar je ook hotels en andere travelproducten kunt boeken.

Uitbreiden en opschalen door artificial intelligence

Chat bots lijken de grote trend te zijn voor 2016. Door een hotel of taxi bestellen via een Messenger platform en via instant message, zal de reisindustrie vol mee moeten gaan met artificial intelligence. Er zijn geen mensen meer aan de andere kant van de lijn. Chat is het centrum van mobile en niet meer en niet minder dan een technische lay-over tussen een consument en het bestellen van elk toeristisch product ter wereld. Deze intelligentie is nodig om klantwensen snel te kunnen beantwoorden en het daadwerkelijk mogelijk te maken. Het zal zich continu uitbreiden en opschalen, met meer services om aan gebruikers te bieden.

Gerelateerde Berichten

  • TravelNieuws: Skyscanner introduceert Facebook Messenger Bot

    Een gesprek voeren met bots, het lijkt de normaalste zaak van de wereld te gaan…

  • Artificial intelligence in travel
    Artificial intelligence in travel; een gamechanger?

    Een redelijk nieuw fenomeen voor de komende jaren, artificial intelligence of kunstmatige intelligentie. Langzamerhand komen…

  • Online ontwikkelingen om op in te spelen in 2017 voor travel

    Het is al bijna een traditie. De afgelopen jaren (zie hier 2015 en 2016) gaf…

Categorie: Technologie Tags: Artificial intelligence, chat bots, Facebook Messenger, Skype, WeChat

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Mobiele technologie in de reis- en hospitalitybranche | TravelNext schreef:
    14 april 2016 om 11:36

    […] zullen messaging apps zoals WeChat, Facebook Messenger, Slack en WhatsApp de komende periode een prominentere rol gaan vervullen in de communicatie met […]

  2. TravelNieuws: Skyscanner introduceert Facebook Messenger Bot | TravelNext schreef:
    30 mei 2016 om 11:57

    […] een eerder blog werd al geschreven over bots en de mogelijke kansen die het biedt voor travel. Facebook wil de focus gaan leggen op het maken van connecties all over the world. Niet alleen met […]

  3. TravelNieuws: Wat brengt Google I/O de travelbranche? | TravelNext schreef:
    1 juni 2016 om 10:16

    […] De bots zorgen voor een next level van communiceren. Lobke schreef eerder op TravelNext al een blog over wat al deze bots gaan doen met travel en daarin schreef zij een goede conclusie: ‘Chat is het centrum van mobile en niet meer en niets […]

  4. De impact van mobiele technologie in de reis- en hospitalitybranche – A's Travellife schreef:
    2 juni 2016 om 15:15

    […] zullen messaging apps zoals WeChat, Facebook Messenger, Slack en WhatsApp de komende periode een prominentere rol gaan vervullen in de communicatie met […]

  5. Skyscanner introduceert Facebook Messenger Bot – A's Travellife schreef:
    2 juni 2016 om 15:44

    […] een eerder blog werd al geschreven over bots en de mogelijke kansen die het biedt voor travel. Facebook wil de focus gaan leggen op het maken van connecties all over the world. Niet alleen met […]

  6. TravelNieuws: Skyscanner head-first in groepsgesprek reis boeken met Skype bot | TravelNext schreef:
    4 augustus 2016 om 11:12

    […] Diverse bedrijven in de reiswereld zijn al aan de slag met A.I. Gebruikers downloaden apps en communiceren met het bedrijf in een chat-omgeving. Een chatbot maakt daarbij bijvoorbeeld gebruik van informatie van eerdere reizen en helpen de data van bijvoorbeeld vluchten snel duidelijk en overzichtelijk weer te kunnen geven. Natuurlijk is het doel van deze ontwikkeling dat het voor de reiziger makkelijker en sneller moet zijn om een reis (vlucht, hotel, vervoer) te boeken, maar vaak blijft het in de reisbranche toch human-assisted artificial intelligence. […]

  7. TravelNieuws: KLM gaat stapje verder in AI met customer service via social | TravelNext schreef:
    30 september 2016 om 10:16

    […] KLM was als eerste airline op Messenger waarbij mensen via dit chatkanaal konden inchecken. Ondertussen zullen reisbedrijven moeten blijven toezien op hoe artificial intelligence en het converseren met bots in travel zal opschalen. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel destinatiemarketing NHTV technologie Facebook TripAdvisor reviews Booking.com Airbnb Vakantiebeurs TUI instagram Google onderzoek KLM Expedia travel reizen hotels Social Media

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring