Afbeeldingen creëren niet alleen een bepaalde sfeer bij de bezoekers van je website, maar kunnen ook voor nieuwe bezoekers zorgen. In deze blogpost lees je vier richtlijnen om afbeeldingen op website’s in de reis- en gastvrijheidsbranche te optimaliseren voor Google image search.

Image search vernieuwd

Eind januari berichtte Google over het updaten van image search. Het belangrijkste verschil zit hem in hoe de afbeeldingen weergegeven worden wanneer je zoekt in image search. Waar je voorheen na het klikken op een thumbnail (kleine versie van de afbeelding) in de resultaten direct doorgestuurd werd naar de pagina waar de afbeelding op te vinden was, wordt nu de afbeelding groot weergegeven in een kader op image search zelf.

Gevolg

Als gebruiker werkt image search een stuk prettiger omdat je nu niet meer naar verschillende websites door hoeft te klikken om afbeeldingen in het groot te bekijken. Als website eigenaar op het eerste gezicht jammer. Immers: als je de afbeelding al in Google op volledige grootte kan zien, waarom zou je dan nog doorklikken? Een eerste analyse van de nieuwe image search bevestigd dit ook: een website-eigenaar met een website gericht op afbeeldingen kreeg 80% minder verkeer via image-search binnen. De conversie is in tegenstelling tot het verkeer in dit voorbeeld wel toegenomen, met maarliefst 60%! “Genoeg reden om je image search-strategie eens onder de loep te nemen”, aldus Siegried Jongsma op Marketingfacts.

Image search strategie

Om er maar meteen een cliché tegenaan te gooien: één foto zegt meer dan duizend woorden. Zeker in de reis- en gastvrijheidsbranche. Afbeeldingen zijn een ideale manier om in één oogopslag het gevoel van een bepaalde reis, bestemming, hotel, attractiepark of zelfs manier van reizen weer te geven. Websites in onze branche staan doorgaans dan ook al boordevol met schitterende foto’s om bezoekers van de website in de juiste stemming/sfeer te krijgen. Met dezelfde foto’s kun je echter ook nieuwe bezoekers naar je website trekken, mits je een goede image search strategie hanteert: een strategie om er voor te zorgen dat je afbeeldingen beter ranken in Google image search. Geen Search Engine Optimalisatie maar Image Search Optimalisatie. Met behulp van Google’s Webmaster Central Blog en de SEO Starter Guide leg ik aan de hand van 4 richtlijnen uit hoe je afbeeldingen op website’s in de reis- en gastvrijheidsbranche kunt optimaliseren voor Google image search.

1. Bestandsnaam en type

Zorg dat de bestandsnaam van je afbeelding goed weergeeft wat er op de afbeelding te zien is. Een afbeelding waarop het strand van Bali bij zonsondergang te zien is zal bijvoorbeeld minder goed scoren met de bestandsnaam ‘afbeelding1.png’ dan met de bestandsnaam ‘strandbali.png’, of beter nog: ‘zonsondergangstrandbali.png’.  Zorg er verder voor dat je afbeelding het juiste bestandstype is. Google neemt alleen BMP, GIF, JPEG, PNG, WebP or SVG bestanden op in image search, omdat deze bestandstypen door praktisch iedere browser weergegeven worden.

Zonsondergang op het strand van Bali

2. Alt text

Een alt text is de tekst die een gebruiker ziet wanneer ze met hun cursor over de afbeelding gaan of erop blijven staan. Het juist gebruiken van de alt text heeft meerdere voordelen. Allereerst helpt de alt text zoekmachines om te begrijpen waar de afbeelding over gaat.

Daarnaast is de inhoud van een alt text ook van belang wanneer een browser geen of niet alle afbeeldingen weergeeft of wanneer iemand bijvoorbeeld gebruik maakt van een screenreader (een programma dat een website als het ware voorleest). De gebruiker (of screenreader) ziet dan de informatie die in de ‘alt text’ is ingegeven. De alt text ‘zonsondergang op het strand van Bali’ maakt de bezoeker van de website dan alsnog duidelijk dat de afbeelding die niet weergegeven kan worden een afbeelding is over de zonsondergang op het strand van Bali.

Als je een afbeelding als link gebruikt, wordt de alt text op dezelfde manier gebruikt als de anchor text van een link. De alt text geeft dan dus aan de zoekmachine aan waar de naar gelinkte pagina over gaat. Dit heeft weer invloed op Google’s beoordeling van de gelinkte pagina. Hoe beter die omschrijving is, hoe beter Google kan bepalen wat de inhoud van de gelinkte pagina is.

Een goede alt text beschrijft de afbeelding op korte, krachtige manier en is rijk aan relevante keywords. In het geval van de zonsondergang op het strand van Bali dus ‘zonsondergang op het strand van Bali’ en niet ‘zon, zonsondergang, sunset, strand, beach, Bali, Indonesië, azië, goedkoop, vakantie, reis’.

3. content rondom de afbeelding

Google kijkt niet alleen naar de afbeelding zelf, maar ook naar de inhoud van de  website waar de afbeelding op staat ze en zelfs naar de inhoud van tekst rondom de afbeelding. In theorie wordt de afbeelding met de zonsondergang op Bali dus hoger beoordeeld wanneer deze op een website over Indonesië staat onder het kopje: ‘Bali’ dan wanneer deze afbeelding op een website over strandreizen in het algemeen.

4. Image sitemap

Door het toevoegen van een sitemap voor afbeeldingen “helpt u Google afbeeldingen te ontdekken die we anders wellicht niet zouden vinden (zoals afbeeldingen die worden bereikt via JavaScript-formulieren).”, geeft Google aan. In die sitemap kun je als website-eigenaar zelf aangeven wat de belangrijkste afbeeldingen van een pagina zijn.

De foto van de zonsondergang op het strand in Bali komt wellicht zowel op de algemene landingspagina van je bedrijf, als op de Indonesië landingspagina en de Bali landingspagina van je website terug. Door deze afbeelding alleen op de Bali landingspagina op de sitemap te vermelden geef je aan Google aan dat de afbeelding op de Bali landingspagina belangrijker is voor de website dan dezelfde afbeelding op de Indonesië landingspagina. Het maakt overigens voor Google niet uit of je een aparte sitemap voor afbeeldingen maakt of dat je afbeeldingsinformatie aan een bestaande sitemap toevoegt.

Gezamenlijk doel

Begin niet aan image search optimalisatie om Google een plezier te doen om te trachten daardoor een betere ranking te verkrijgen. Google wil de klant het meest relevante zoekresultaat geven en jij wilt het liefst zo veel relevante bezoekers. Je hebt dus een gezamenlijk doel met Google. Het heeft geen zin om je afbeelding ‘goedkopevakantiebali.png’ te noemen in plaats van ‘zonsondergangstrandbali.png’ als je strandvakanties naar Bali verkoopt, ook al wordt er vaker op ‘goedkope vakantie Bali’ gezocht dan op ‘zonsondergang Bali’. Het gaat er om dat je je website, en dus ook je afbeeldingen, zo relevant mogelijk maakt voor je bezoekers. Een hoge click-through rate is leuk, maar een hoge conversie is belangrijker!

Afbeelding (cc): Meindert Albert Jacob