• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Indrukwekkende groei van zoekopdrachten voor Rusland, Kenia en Brazilië

31 mei 2019 door Dylan Cinjee

Waar willen Nederlanders het liefst hun vakantie doorbrengen, en wat zijn de huidige reistrends? Google publiceert elke zes maanden de Google Travel Monitor. Dit is een analyse van het online zoekgedrag van Nederlandse gebruikers op het gebied van reizen en vakanties.

Google selecteerde de zeven meest relevante categorieën aan de hand van de snelst groeiende en meest gezochte bestemmingen. Het vergeleek de zoekopdrachten voor deze categorieën met die uit 2018.

Spanje blijkt net als vorig jaar de populairste bestemming voor ontsnapping aan de dagelijkse sleur en het Nederlandse weer. Desondanks was er in de eerste twee maanden van 2019 sprake van een lichte daling van het aantal zoekopdrachten (-4%). Landen die blijk gaven van een indrukwekkende groei van het aantal zoekopdrachten in het eerste kwartaal van 2019, waren Rusland (+139%), Libanon (+46%), Kenia (+38%) en Brazilië (+38%).

Een verschuiving van locaties naar ervaringen

Het aantal zoekopdrachten naar activiteiten neemt toe. Dat houdt in dat Nederlanders eerst hun focus richten op wat ze willen doen en vervolgens op zoek gaan naar een passende locatie. Wat populaire reisbestemmingen betreft wordt het vaakst gezocht naar markten en activiteiten op het water. Een goed voorbeeld is Turkije. Het aantal zoekopdrachten naar vakantie-activiteiten in dat land steeg met 24% ten opzichte van vorig jaar. Voor Colombia was zelfs sprake van een groei van +51%. De sterke groei van Rusland als reisbestemming houdt mogelijk verband met het WK van 2018.

Turkije maakt een comeback

Door de politieke instabiliteit rond Turkije nam het aantal zoekopdrachten naar deze reisbestemming in 2018 af. Dit jaar (Q1) is er echter sprake van een verbetering van 8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal zoekopdrachten naar Groot-Brittannië steeg in het eerste kwartaal van 2019. Dit was vooral te wijten aan zoekopdrachten naar vluchten en hotels. Mogelijk gaat het om zakenreizen naar aanleiding van de ontwikkelingen rond de Brexit.

Nederlanders gaan voor vakantie in eigen land

Nederlandse zoekopdrachten naar verre reizen beginnen vaak met “Waar ligt…”. Dat geldt in het bijzonder voor bestemmingen als Marokko, Thailand, Indonesië, Curaçao en Mexico.

Nederlanders zoeken van alle mensen wereldwijd het vaakst naar vakantiebestemmingen in Nederland, gevolgd door Britten, Duitsers en Fransen. Amsterdam is het populairst. Duitsers zoeken echter ook naar Den Haag en Maastricht. Britten geven blijk van een voorliefde voor Rotterdam.
De steden waarnaar Nederlanders het vaakst zoeken, vertonen verschillen qua vervoersvormen. De meeste zoekopdrachten naar vluchten hebben betrekking op Londen, Barcelona en Bangkok. Parijs en Berlijn zijn het meest in trek bij treinreizigers. Boedapest en Newcastle prijken bovenaan de lijst met zoekopdrachten naar cruises.

Mobiele gebruikers vormen de belangrijkste aanjagers van groei

Steeds meer reizigers vinden hun weg naar reisinformatie via hun mobiele telefoon. Dit is mede te danken aan innovaties van luchtvaartmaatschappijen als KLM en Transavia en het gebruik van Actions on Google Assistant. Het aantal mobiele zoekopdrachten nam flink toe tijdens het vroegboekseizoen in het eerste kwartaal, dat normaliter juist door pc-gebruikers wordt gedomineerd. In de eerste elf weken van 2019 was 45% van alle reisgerelateerde zoekopdrachten afkomstig van mobiele gebruikers. In dezelfde periode in 2018 was dit nog 38%.

Gerelateerde Berichten

  • Sterke groei Face2Face Travel

    De zelfstandige reisadviseurs van Face2Face Travel zijn bijzonder tevreden over het verloop van het tweede…

  • Explosieve groei van veilingsites

    In de reisbranche zijn veilingen aan de orde van de dag. Vakantieveilingen.nl heeft de trend…

  • Nieuwe Facebook-campagne promoot Brazilië

    Embratur - het Nationale Verkeersbureau van Brazilië – lanceert een nieuwe campagne: ‘The World meets in…

Categorie: Mobiel, Technologie, TravelNieuws, Trends, Zoekmachine marketing

Over Dylan Cinjee

Dylan Cinjee is de Community Manager bij TravelNext.nl. Daarnaast werkt hij al enkele jaren als redacteur bij vakblad TravelPro en Business Traveller Nederland. “De reisbranche is enorm dynamisch en staat nooit stil. Elke dag is weer een nieuwe uitdaging, je weet nooit wat er kan gebeuren. Bestemmingen komen en gaan, innovaties volgen elkaar op en de startups schieten als paddenstoelen uit de grond. TravelNext is daarom een mooie toevoeging aan ons portfolio.”

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Facebook NHTV hotels KLM travel Expedia mobiel Booking.com reviews technologie TUI reizen TripAdvisor onderzoek Social Media destinatiemarketing Google Vakantiebeurs Airbnb instagram

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring