• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

ING: Europese sharing economy groeit 1/3 de komende 12 maanden!

4 augustus 2015 door Lobke Elbers

Een snelle groei voor de deeleconomie in Europa in de komende 12 maanden wordt gedreven door disruptive merken als Airbnb. Tot op heden zijn auto’s het meest gesharede voorwerp, maar het delen van vakantiewoningen zal dit naar verwachting inhalen. Sharers maken jaarlijks een gemiddelde omzet van € 2,500 om hun inkomen aan te vullen en zijn van plan meer  in de deeleconomie te participeren. Zo blijkt uit onderzoek van ING.

De deeleconomie – in gang gezet en ontwikkeld door bedrijven als Airbnb en BlaBlaCar – nemen een verdere vlucht in Europa, met naar verwachting meer dan 150 miljoen consumenten die woningen of bezittingen bundelen en delen in de komende 12 maanden.

ing international survey

Een internationale studie van ING onder bijna 15.000 consumenten in 15 landen onthult de diepgaande effecten van de sharing economy wereldwijd. Daaruit volgt de verwachting van een stijging in participatie in de deeleconomie voor Europa. Bijna een derde (32%) van de Europese respondenten gaf aan de verwachting te hebben er meer gebruik van te gaan maken het komende jaar. Dat klinkt veelbelovend.

De cijfers

Meest vooruitstrevende landen

Er zijn drie landen die de groei van de sharing economy  in Europa zullen ‘leiden’ door een verwachte hoge participatie in de deeleconomie:

  • Turkije (9%)
  • Spanje (6%)
  • Groot Brittannië (5%)
Vakantiehuisjes

Bijna de helft van de accommodatie eigenaren verwacht de komende maanden geld te verdienen aan het delen van een vakantiewoning. Natuurlijk is deze ontwikkeling vooral aan de enorme groei en populariteit van Airbnb te danken. Voor Europeanen is vooral de kans om geld te besparen een van de belangrijkste beweegredenen om mee te doen aan de sharing economy. Daarnaast zien respondenten ook de mogelijkheid om snel geld te verdienen aan het verhuren van huisjes.

sharing holiday accommodation

De rol van communities

Opvallend is volgens ING, dat landen zoals Turkije, Polen en Italië, ten opzichte van de andere landen, meer waarde hechten aan het bouwen van communities door te participeren in de deeleconomie (bijvoorbeeld huurder en verhuurder dichterbij elkaar brengen).

stellingen participatie deeleconomie

Verdienen

De meerderheid van de participanten aan de Europese deeleconomie, verdiende 1.000 euro of minder het afgelopen jaar (74%). Er werd gemiddeld 2.500 euro verdiend. De mediaan, het middelpunt ligt bij de 300 euro. Participanten zijn over het algemeen hoog opgeleide mensen, onder de 35 jaar en staan open voor nieuwe technologieën om geld (bij) te verdienen.

Barrierès

Een barrière om te participeren is het niet prettig vinden dat andere mensen gebruik maken van eigendommen. Maar omdat steeds meer mensen bekend raken met het concept, wordt deze kennis gebruikt om zelf ook daadwerkelijk actie te ondernemen. Zo blijkt wel uit de reactie van een derde van de respondenten:

binnen nu en 12 maanden verwacht ik mijn participatie te verhogen.

Het volledige rapport is hier te bekijken.

Credits headerafbeelding: Ron Mader (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Sharing economy vraagt om betere screening in travel: wie huurt en verhuurt?

    Sharing Economy idealist pur sang, Airbnb, heeft het er niet zo op als huurders en…

  • De sharing economy voor de reisindustrie

    Skift heeft een rapport uitgebracht over de ontwikkelingen van de sharing economy. Daarin beschrijven ze…

  • TravelTrends: ontwikkelingen van Airbnb en Uber in MENA landen

    We kijken vaak naar de digitale ontwikkelingen en trends in travel en toerisme binnen Europa,…

Categorie: E-commerce, Trends Tags: Airbnb, Europa, ING, sharing economy

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Reacties

  1. G de Bruyn zegt

    7 november 2016 om 17:25

    Een leuk deelplatform voor vakantiehuizen is tweedewoningruil. De website van tweedewoningruil is de enige huizenruil site die zich enkel richt op vakantiehuizen. Zo haalt u nog meer rendement uit uw tweede woning.

    Huizenruil is voor vele mensen al bekend, echter http://www.tweedewoningruil.nl richt zich enkel op mensen met een tweede huis. Dat biedt voordelen, zo kunt u de periode wanneer men ruilt vrij afspreken en de mensen waarmee u ruilt, weten wat uw bezit waard is. Zo bent u geen kosten kwijt aan een vakantie ergens anders.
    Deze website is een goede aanvulling voor de steeds grotere groep mensen die in het bezit zijn van een tweede woning.

Trackbacks

  1. Reclame review: ''Is Man Kind?'' de nieuwste spot van Airbnb - TravelNext schreef:
    13 augustus 2015 om 13:38

    […] is dat Airbnb en het delen van woningen in de komende 12 maanden de Europese sharing economie met 1/3 stijgt. Wat betekent dat Europeanen het gevoel van ‘belong anywhere’ langzaam zullen omarmen […]

  2. Reclame review: ''Is Man Kind?'' de nieuwste ad van Airbnb - TravelNext schreef:
    13 augustus 2015 om 13:46

    […] is dat Airbnb en het delen van woningen in de komende 12 maanden de Europese sharing economie met 1/3 stijgt. Wat betekent dat Europeanen het gevoel van ‘belong anywhere’ langzaam zullen omarmen […]

  3. Google Search resultaten over travel: stem er je content op af. Tips voor actie! - TravelNext schreef:
    25 augustus 2015 om 13:43

    […] kans om geld te besparen tijdens vakantie is een van de belangrijkste beweegredenen, zo blijkt uit dit onderzoek van ING. Maar ook voor consumenten die hun huis zelf verhuren om op vakantie te kunnen, biedt dit inzicht […]

  4. Travel: de ontwikkelingen in digitale platforms gericht op het OV met Loco2 | TravelNext schreef:
    29 april 2016 om 13:56

    […] Blablacar is als disrupter en sharing platform ook al actief op de Europese travelmarkt. Dus over het algemeen kunnen we zeggen dat vervoer ook steeds meer de travel industrie verrijkt en met elkaar verbindt. Waar het een tijdje stil heeft gestaan, zijn er technologisch gezien eigenlijk volop ontwikkelingen in dit competitieve (redelijk kleine) landschap. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel reviews instagram Google TripAdvisor reizen onderzoek Vakantiebeurs KLM destinatiemarketing hotels technologie Booking.com Airbnb NHTV Social Media Facebook travel Expedia TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring