De reisbranche is er een die het online ten opzichte van andere branches al jaren goed doet en online het grootste marktaandeel heeft. Dat een online innovatief concept vanuit deze hoek zou komen is dan ook niet zo wonderbaarlijk. Hoewel de hotelsector het zwaar heeft, weten de ondernemers Arne Bleckwenn en Hinrich Dreiling vanuit Berlijn met Wimdu een succesvol social travel platform op te zetten.
Mijn appartement is jouw appartement
Dat consumer-2-consumer (c2c) concepten een enorme potentie hebben wordt o.a. mede mogelijk gemaakt door de kracht van het internet om vraag en aanbod samen te brengen en zo nieuwe markten te laten ontstaan. In verschillende branches zie je dit soort concepten ontstaan. Zo kun je bijvoorbeeld via Whipcar en Getaround een auto van de buurman huren en via Zilok huur je met een paar klikken een deegroller van de buurvrouw. Bij Wimdu is deze potentie goed begrepen en sinds juni van dit jaar wordt op www.wimdu.nl het aanbod van particuliere appartementen en kamers en de vraag hiernaar, door touristen, samengebracht. Hierdoor kunnen particulieren bijvoorbeeld aan een leegstaande appartement of kamer geld verdienen terwijl ze zelf op vakantie zijn en een appartement van een andere particulier huren. Het product van Wimdu is niet te vergelijken met een advertentie of classifieds website omdat Wimdu het betalings- en boekingsproces faciliteert. Daarnaast verzekert Wimdu de inboedel van de particuliere aanbieders tot €50.000 als er hier gedurende de boekingsperiode schade aan wordt gebracht.
Effecten van consumer-2-consumer concepten op de reisbranche
Hoewel dit soort concepten en platformen relatief erg jong zijn is er wel te concluderen dat reisgerelateerde concepten het online goed doen. Welk effect een platform als Wimdu zal hebben op de hotelbranche is niet met zekerheid te zeggen. Wel hebben, gezien de engagement van particulieren die hun accommodatie aanbieden op Wimdu en de vele positieve geluiden van reiziger, dit soort concepten een grote potentie om een sector radicaal te veranderen. Zoals met veel internet innovaties zullen dit soort concepten zich gedurende de komende jaren moeten bewijzen. Wat betreft Wimdu is offline geen optie. Dus van Wimdu zal men ook in Nederland de komende jaren nog vaak gaan horen.
Dat de C2C concepten voor accommodaties op dit moment van de grond komen, heeft volgens mij niet zozeer te maken met echt innovatie op het internet, alswel een aantal aanjagers in de markt die een fikse marketingstrijd voeren.
Het concept wordt al jaren gefaciliteerd door sites zoals Couchsurfing en Craigslist, maar AirBnB (en daarna gevolgd door de klonen Wimdu en Airizu) weten het concept aantrekkelijk te brengen aan de consument. Naast dat ze veel inzetten op online marketing, houden ze er ook opmerkelijke klantenwerving technieken op na [1].
Feit blijft dat deze partijen inderdaad een stuk van de taart gaan nemen, die eerder vooral aan de gemiddelde hotels toebehoorde. Hotels kunnen zich blijven onderscheiden op het gebied van service, maar dan moeten ze er wel voor werken.
[1] http://www.tnooz.com/2011/06/01/news/airbnb-admits-rogue-sales-team-used-craigslist-for-stealthy-property-drive/
Leuk artikel! 9flats http://www.9flats.com is ook een voorbeeld voor een soortgelijke platform. Het bedrijf is in Berlijn gevestigd (hoofdkantoor) en biedt de site in verschillende talen aan.