• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Innovaties in de hotelsector

14 november 2011 door Martin van Kranenburg

De reisbranche is er een die het online ten opzichte van andere branches al jaren goed doet en online het grootste marktaandeel heeft. Dat een online innovatief concept vanuit deze hoek zou komen is dan ook niet zo wonderbaarlijk. Hoewel de hotelsector het zwaar heeft, weten de ondernemers Arne Bleckwenn en Hinrich Dreiling vanuit Berlijn met Wimdu een succesvol social travel platform op te zetten.

Mijn appartement is jouw appartement
Dat consumer-2-consumer (c2c) concepten een enorme potentie hebben wordt o.a. mede mogelijk gemaakt door de kracht van het internet om vraag en aanbod samen te brengen en zo nieuwe markten te laten ontstaan. In verschillende branches zie je dit soort concepten ontstaan. Zo kun je bijvoorbeeld via Whipcar en Getaround een auto van de buurman huren en via Zilok huur je met een paar klikken een deegroller van de buurvrouw. Bij Wimdu is deze potentie goed begrepen en sinds juni van dit jaar wordt op www.wimdu.nl het aanbod van particuliere appartementen en kamers en de vraag hiernaar, door touristen, samengebracht. Hierdoor kunnen particulieren bijvoorbeeld aan een leegstaande appartement of kamer geld verdienen terwijl ze zelf op vakantie zijn en een appartement van een andere particulier huren. Het product van Wimdu is niet te vergelijken met een advertentie of classifieds website omdat Wimdu het betalings- en boekingsproces faciliteert. Daarnaast verzekert Wimdu de inboedel van de particuliere aanbieders tot €50.000 als er hier gedurende de boekingsperiode schade aan wordt gebracht.

Effecten van consumer-2-consumer concepten op de reisbranche
Hoewel dit soort concepten en platformen relatief erg jong zijn is er wel te concluderen dat reisgerelateerde concepten het online goed doen. Welk effect een platform als Wimdu zal hebben op de hotelbranche is niet met zekerheid te zeggen. Wel hebben, gezien de engagement van particulieren die hun accommodatie aanbieden op Wimdu en de vele positieve geluiden van reiziger, dit soort concepten een grote potentie om een sector radicaal te veranderen. Zoals met veel internet innovaties zullen dit soort concepten zich gedurende de komende jaren moeten bewijzen. Wat betreft Wimdu is offline geen optie. Dus van Wimdu zal men ook in Nederland de komende jaren nog vaak gaan horen.

Gerelateerde Berichten

  • Emerce Etravel Event: Online Innovaties

    Online innovaties in de travel branche op Emerce eTravel Event 24 Juni is hét congres…

  • Online en mobile innovaties in de reisbranche op Emerce eTravel

    Voor het tweede achtereenvolgende jaar organiseert Emerce op 9 juni in Amsterdam het congres over…

  • Emerce E-travel | online innovaties uit de reisbranche

    Het programma van Emerce E-travel is veelbelovend. Op het programma staan veel boeiende cases en…

Categorie: E-commerce Tags: Wimdu

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Roland Boon zegt

    17 november 2011 om 23:40

    Dat de C2C concepten voor accommodaties op dit moment van de grond komen, heeft volgens mij niet zozeer te maken met echt innovatie op het internet, alswel een aantal aanjagers in de markt die een fikse marketingstrijd voeren.

    Het concept wordt al jaren gefaciliteerd door sites zoals Couchsurfing en Craigslist, maar AirBnB (en daarna gevolgd door de klonen Wimdu en Airizu) weten het concept aantrekkelijk te brengen aan de consument. Naast dat ze veel inzetten op online marketing, houden ze er ook opmerkelijke klantenwerving technieken op na [1].

    Feit blijft dat deze partijen inderdaad een stuk van de taart gaan nemen, die eerder vooral aan de gemiddelde hotels toebehoorde. Hotels kunnen zich blijven onderscheiden op het gebied van service, maar dan moeten ze er wel voor werken.

    [1] http://www.tnooz.com/2011/06/01/news/airbnb-admits-rogue-sales-team-used-craigslist-for-stealthy-property-drive/

  2. Alexander Lamprecht zegt

    22 november 2011 om 22:01

    Leuk artikel! 9flats http://www.9flats.com is ook een voorbeeld voor een soortgelijke platform. Het bedrijf is in Berlijn gevestigd (hoofdkantoor) en biedt de site in verschillende talen aan.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google destinatiemarketing travel TripAdvisor Booking.com reviews mobiel instagram Social Media hotels Airbnb Vakantiebeurs onderzoek Expedia KLM technologie TUI NHTV reizen Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 · TravelNext