In veel blogs zijn de succesfactoren van Instagram als communicatiekanaal al aangehaald. Deze week kwam Instagram met een update dat het nu ook mogelijk is om meerdere accounts aan je Instagram te koppelen. En dat is positief nieuws voor marketeers. In de volgende blogreeks, helpen we je in 3 blogs aan een dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse checklist voor Instagram. In dit blog een Instagram checklist voor de reisindustrie per dag.

We beginnen dit blog met wat recente nieuwtjes, waarvan ik denk dat deze relevant zijn om te weten:

Instagram multi-account use

Moest je eerst nog uitloggen van je eigen account, om in te loggen op het zakelijke account? Dat is verleden tijd. In het blog, legt Instagram namelijk haarfijn uit hoe je nu meerdere accounts binnen je Instagram toevoegt.

Instagram video ads van 60 seconden

Maar daar blijft het niet bij. Vorige week kondigde Instagram namelijk al aan dat het de duur van video advertenties heeft aangepast naar 60 seconden. Dit was eerst maar 30 seconden. Voor privé gebruikers blijft het aantal seconden op 15 staan.

Social media marketeers mogen van geluk spreken

Als je social media marketeer bent en werkzaam in onze reis- & toeristische industrie, mag je jezelf gelukkig prijzen. Want, hoewel veel andere marketeers in andere industrieën continu struggelen met innovatieve content ideeën, of goede user generated content, zijn er zo’n 80 miljoen foto’s met de hashtag #travel op Instagram te vinden.

  • De hashtag reizen bevat inmiddels ruim 45.000 getagde foto’s.
  • En de hashtag #vakantie bestaat uit zo’n 365.000 user generated afbeeldingen.

Instagram checklist voor reisindustrie: per dag

Het eerste wat reizigers doen als ze op een nieuwe bestemming aankomen, is zich waarschijnlijk insmeren, een drankje bestellen en een update geven op een van hun meest geliefde foto- social media kanalen; Instagram.

Dagelijkse checklist

Vraag krijg ik de vraag, hoeveel tijd dit ‘bijhouden en bouwen’ van een goed Instagram account nu echt kost. Je kunt het vergelijken met het continu monitoren van je prestaties vanuit het merk. En voor een hotelketen/touroperator is het de blijvende uitdaging om originele, authentieke foto’s te gebruiken. Wat kun je op dagelijkse basis doen aan je Instagram account om ook daar een actieve, inspirerende en waardevolle rol voor je fans te vervullen?

  • Monitoren

Door monitoring op te nemen in de dagelijkse routine, zou je aan 15-30 minuten per dag voldoende moeten hebben. In Hootsuite bijvoorbeeld kun je zoekopdrachten ingeven om foto content te vinden van je  fans en potentiële fans. Wat posten zij in relatie tot ‘op vakantie gaan’ of wat delen ze van jouw accommodatie of bestemming?

Net als bij Twitter, kun je ook specifieke hashtags ingeven waarvan je op de hoogte wilt blijven; #reisinspiratie #vakantie #nooitmeernaarhuis #ikwilvakantie etcetera, of kies meer internationale hashtags zoals #ineedvacation #holidayplans #traveltimes.

Binnen Hootsuite heb je zelfs een (betaalde) app, genaamd TrendSpottr waarmee je eenvoudig trends kunt spotten binnen Instagram; wie zijn de grootste influencers, wat zijn trending foto’s/ video’s en wat zijn populaire tags.

trendspottr-screen-02 TravelNext

Instagram is net als alle sociale media kanalen, niet enkel een kanaal om te zenden. Maar een kanaal om te interacteren (liken, comments geven, vragen stellen). En zoals uit het account van Tourism Australia al jaren blijkt, niemand kan je verhaal beter vertellen dan dat je eigen bezoekers dat kunnen.

  • Liken, reageren en delen.

Je kunt al die foto’s die geplaatste zijn prima gebruiken met de juiste vermelding van de originele maker. Sterker nog, veel ‘grammers’ beschouwen dit als een eer. Je zou zelfs kunnen overwegen om samen te werken aan een campagne met een succesvolle Instagrammer. In Nederland is Eelco Roos (Croyable) een van de meest succesvolle travel Instagrammers, in dit blog vertelt hij hoe hij samenwerkt en hoe hij likes, reacties en shares binnenhaalt voor diverse toeristische producten/bestemmingen.

  • Bereikbaar zijn

Veel bedrijven beloven 24/7 bereikbaar te zijn via social media, zoals KLM. Maar bieden datzelfde service niveau nog niet aan op Instagram. Hoe doet KLM dat dan wel? Ze delen op Instagram feitjes en wetenswaardigheden, waar reizigers toch op kunnen reageren, zoals je hieronder ziet.

KLM vraag en antwoord Instagram

In feite bestaat de hele feed van KLM uit afbeeldingen van hun toestellen.

toestellen KLM instagram

  • Direct messaging: 24 uurs service

Wat sinds september al geïntroduceerd is, is dat je via Instagram ook directe berichten kunt zenden, en in feite dus ook op Instagram een 24-uurs servicekanaal zou kunnen introduceren. De @-functie binnen Instagram die we ook vanuit Facebook en Twitter kennen, zou dus ook een prima oplossing kunnen zijn om mensen persoonlijk te benaderen. Foto’s en video’s die direct naar iemand worden gezonden, zijn zelfs onzichtbaar voor anderen.

  • Negatieve reacties in de kiem smoren

Net als bij positieve reviews, zijn er ook negatieve reviews. En net als positieve reacties op foto’s, zijn er ook negatieve reacties. De direct messaging optie in Instagram geeft als extra optie dat vervelende discussies of langdurige vragen mbt een product die starten op het Instagram kanaal, dus ook privé gevoerd worden. Houd jij goed bij wat er aan comments binnenkomt en stel je op basis daarvan ook je content samen?

Volgende week in deel 2 behandelen we de wekelijkse checklist!

Credits header afbeelding: pixolga (CC)