• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Instagram: Online meets offline

27 mei 2014 door Marian van der Ent

Reizen, trouwfeesten, muziekfestivals en allerlei andere events zijn zeer geschikt voor foto’s door de enthousiaste mensen in een bijzondere omgeving. Een betere promotie van je reizen en/of bestemming kun je je niet wensen. Steeds vaker wordt de populaire app Instagram ingezet om een dergelijke offline wereld met de virtuele werkelijkheid te verbinden. Wat zijn interessante mogelijkheden voor de reissector?

Events

Mensen maken bij bijzondere gelegenheden veel foto’s van het event en van elkaar #selfies. De rubriek ‘wie waren er en wat deden ze daar’ zoals die in de roddelbladen staat is virtueel voor iedereen toegankelijk geworden. Het is aan de toeristische-recreatieve branche om dat te faciliteren. Vraag aan de bezoekers of ze hun foto’s willen delen #metdenaamvanhetevenement om de foto’s op één plaats te verzamelen en te bewaren. Elke foto kan ook een plaatsaanduiding meekrijgen (geotagging), zodat te zien is dat de foto echt op het event zelf is gemaakt. Om de deelnemers te stimuleren kunnen de foto’s die tijdens het event gemaakt worden realtime geprojecteerd worden op een scherm met Eventstagram.

Ook kan je de foto’s meteen printen als tastbare herinnering voor thuis. Zoals bijvoorbeeld met het charmante initiatief van Saykaas.

instagram kaas

Eigen events: Instameets

Onder Instagrammers worden regelmatig eigen events zoals de Instameets georganiseerd. Recent (8/9 mei) heeft het wereldwijde instameetweekend plaatsgevonden. Onder #WWIM9 staan 50.000 resultaten van de bijeenkomsten in tientallen verschillende landen. In Nederland vond deze grote Instameet plaats in Amsterdam. Maar Instameets vinden ook veelvuldig buiten de hoofdstad plaats. Dankzij een gezamenlijk initiatief van enthousiaste Instagrammers vond er 3 mei een geslaagde Instameet plaats op Texel. Zo’n 100 Instagrammers vanuit heel Nederland ontdekten het eiland aan de hand van een aantal voorgestelde routes. De VVV en andere ondernemers ondersteunden het initiatief met gratis koffie, kaart en taart. Het account @IG_Texel werd gebruikt om leuke en bijzondere foto’s nog een keer onder de aandacht te brengen en de winnaars van de verschillende wedstrijdjes van die dag bekend te maken. Op #instameetnl_texel zijn zo’n 1200 veelal mooie foto’s verzameld. Naar aanleiding van deze succesvolle dag heeft de VVVTexel bij haar Facebookaccount ‘We love Texel’ een gelijknamig Instagramaccount aangemaakt.

instameet

En ook IGersMagazine en een expositie

Sinds kort is er een ‘echt’ papieren tijdschrift ‘IGersMagazine’ dat is gemaakt voor en door Instagrammers. Met het magazine bieden de initiatiefnemers @toorice, @mauronne en @lisetteoptexel een podium voor Instagrammers om hun foto’s in een gedrukt magazine te laten zien. Verder worden er tips gegeven en organiseren ze wedstrijden en challenges om de lezers er actief bij betrekken. Het tijdschrift is door crowdfunding tot stand gekomen. Zo’n 100 Instagrammers hebben van te voren al een drietal exemplaren betaald om het initiatief haalbaar te maken. Het volgende nummer is in de maak en men kan daar weer aan meedoen door 10 foto’s in te sturen. Met een dergelijke voorfinanciering hebben ze vorig jaar ook een Instagramexpositie georganiseerd. De expositie (65 deelnemers) werd gecombineerd met een Instameet in Leeuwarden (150 deelnemers). Er vond een rondleiding plaats door de stad aan de hand van een plattegrond met QRcodes, die naar een geluidsfragment op Youtube leidden. Na afloop van de expositie (meer dan 1250 bezoekers) werden de panelen met foto’s verloot onder de deelnemers.

igersmagazine

Actieve community

Zowel de Instameets, het magazine als de expositie zijn een groot succes geworden. Dat is enerzijds te danken aan bevlogenheid van de organisatoren en hun uitgebreide netwerk. Anderzijds blijkt Instagram ook een actieve community, waar het toeristisch-recreatieve bedrijfsleven meer op in zou moeten spelen. Het is niet alleen waardevol dat er mooie foto’s gemaakt worden, die gebruikt kunnen worden als promotiemateriaal. Het is ook belangrijk dat de foto’s door de deelnemers zelf gemaakt zijn, waardoor de betrokkenheid van de Instagrammers groot is en de foto’s enthousiast worden gedeeld.

Marian zit zelf ook op Instagram: @Entconcept

Credits afbeelding: IGersmagazine, Maurice Toonen

Gerelateerde Berichten

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • 10 tips/must go’s tijdens Social Media Week

    De kick-off is van start gegaan: het eerste (Very Social Person) event tijdens Social Media…

Categorie: Destinatiemarketing, E-commerce, Online PR en branding, Social media, Usability & design Tags: entconcept, igersmagazine, instagram, instameet, Marian van der Ent

Over Marian van der Ent

Marian van der Ent is hogeschooldocent aan NHTV, internationaal hoger onderwijs Breda. NHTV profileert zich als een zelfstandige onderwijsinstelling en richt zich zowel op de ontwikkeling van de beroepspraktijk als op wetenschapsbeoefening. Naast het verzorgen van onderwijs, doet ze onderzoek naar de relatie tussen sociale interactie (online) en beleving in de toerisme- en recreatiesector (customer engagement, co-creation, word of mouth en experiences).

Instagram: @entconcept

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Focus op een niche? Generation Y en Z #RSC14 - TravelNext schreef:
    28 mei 2014 om 11:09

    […] kunt Y en Z-ers als fans laten participeren door Instagram in te zetten als marketingplatform. Visitsavannah, WelcometoYorkshire en vele andere destinaties maken hier al gebruik van: niet om […]

  2. Your IMG here: Snapchat, Instagram, video en virtual reality #TNB02 - TravelNext schreef:
    30 juni 2014 om 10:43

    […] Waarschijnlijk wel voor Instagram aangezien de reisbranche er druk mee experimenteert (zie ook dit artikel) voor Twitter een stuk […]

  3. Een vogelvlucht langs Rotterdamse Instagram cases met communitymanager Instawalk010 - TravelNext schreef:
    14 juli 2014 om 10:01

    […] Ook Stefan Herwig van Conversation Next zag een link met Instagram en de (potentiële) doelgroep voor Katendrecht, jonge creatieve mensen die in de ‘échte’ stad willen wonen. Samen met hem heeft ze in 2011 een instawalk georganiseerd om voorbeeldhuizen op Katendrecht te bekijken. Dankzij dit idee is haar account @instawalk010 geboren. Ondertussen heeft Christine met @instawalk010 al een paar jaar ervaring opgebouwd. Er zijn al verschillende tours geweest op bijzondere locaties in Rotterdam, zoals bij de stadsboerderij ‘Uit je eigen stad’ en het lege zwembad Tropicana. Binnenkort staat er een tour op het schip de SS Rotterdam op het programma. Dit soort Instagramtours voegen een nieuw visueel verhaal toe aan een locatie, gebouw en/of event dankzij de betrokkenheid van de community. Wanneer er goed samengewerkt wordt met een community manager kan Instagram een interessant medium worden om in te zetten als communicatiemiddel om online en offline met elkaar te verbinden. […]

  4. Marketing met prachtplaatjes: een interview met Instagram influencer Eelco Roos | TravelNext schreef:
    12 januari 2016 om 08:00

    […] zenden, maar zelf ook interactie moet zoeken met je volgers, vragen stellen, vragen beantwoorden, inspelen op current events. Gebruik het echt als een losstaand platform, post dus niet dezelfde content als op Facebook en […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TUI technologie Airbnb reizen travel mobiel Expedia hotels Facebook KLM TripAdvisor onderzoek reviews Social Media Google Vakantiebeurs destinatiemarketing NHTV Booking.com instagram

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring