In Nederland zijn er 3,3 miljoen gebruikers met een Google+ profiel (bron: Newcom), maar een succesvolle Nederlandse Google+ pagina in de reisbranche zul je niet zo snel vinden. KLM heeft dan wel 2,3 miljoen volgers, maar de meeste hiervan komen niet uit Nederland. ANWB is dan het meest opvallende Nederlandse reismerk met een aanhang van 5.000 Google+ volgers.  Een jaar geleden keek Jaap Hoogesteger al naar de Google Plus pagina van Visit Greece en toen viel ook de meer dan één miljoen +1’s op. Zet deze Google Plus pagina Griekenland internationaal zo goed op de kaart of spelen er andere factoren?

1.200.000 Griekenlandfans op Google+

De Google+ pagina van Visit Greece is internationaal één van de meest populaire in de categorie reizen. Althans dat doen het hoge aantal volgers hier vermoeden. Griekenland, Visit Greece, is één van de early adopters van het sociale medium en heeft Google+ al vanaf de eerste dag omarmd. Visit Greece heeft inmiddels meer dan 1.200.000 volgers op het platform, meer dan 1.300.000 +1tjes, en dat is meer dan bij andere toeristische organisaties. Per dag komen er bovendien tussen de 3.000 en 10.000 nieuwe fans bij.

In een jaar tijd lijkt de toename van het aantal Google+ volgers wat te zijn afgeremd. Vorig jaar rond deze tijd stond de teller al boven de miljoen en nu op ruim 1,3 miljoen. Opvallend is nog steeds de lage interactie met deze volgers. Gemiddeld plaatst Visit Greece drie postings per dag en meestal met een (mooie) foto erbij. De toppers bereiken 350 tot 400 +1’s, maar de doorsnee postings komen niet boven de 150 +1’s. Dat staat in geen verhouding tot het grote aantal volgers van deze pagina.

Weinig interactie bij zowel Visit Greece als KLM

Niet alleen Visit Greece heeft last van een lage interactie, maar ook de 5.000 volgers van de ANWB op Google+ lijken te slapen. Met zo’n vijf posts per week scoren deze gezamenlijk nog geen 25 likes. Ook bij de 2,3 miljoen Google+ volgers van KLM valt weinig interactie te bespeuren. Gemiddeld plaatst KLM ongeveer een post per dag en dat levert meestal niet meer dan 150 +1’s op, met een uitschieter op 9 februari van 860 +1’s op een posting voor de Olympische Spelen. Met twee keer zoveel volgers op Google Plus doet KLM het dus niet veel beter dan Visit Greece. Heeft Google deze early adopters van Google Plus dan echt beloond met kwantiteit in plaats van kwaliteit?

Op Facebook had Visit Greece vorig jaar 76.000 likes en een jaar na dato is dat aantal inmiddels gestegen naar 111.000. Een gezonde en mooie groei zo lijkt het, waar 10% van deze fans over de pagina praat. De reactie op de postings op Facebook zijn nogal wisselend. Gemiddeld plaatst Visit Greece twee posts per dag en de positieve uitschieters genereren bijna 1.000 likes. Blijft Facebook dan nog steeds de interessantste social media voor de reisbranche?