• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Interactie op Google Plus pagina’s nog niet overtuigend

3 april 2014 door Bas Wanrooij

In Nederland zijn er 3,3 miljoen gebruikers met een Google+ profiel (bron: Newcom), maar een succesvolle Nederlandse Google+ pagina in de reisbranche zul je niet zo snel vinden. KLM heeft dan wel 2,3 miljoen volgers, maar de meeste hiervan komen niet uit Nederland. ANWB is dan het meest opvallende Nederlandse reismerk met een aanhang van 5.000 Google+ volgers.  Een jaar geleden keek Jaap Hoogesteger al naar de Google Plus pagina van Visit Greece en toen viel ook de meer dan één miljoen +1’s op. Zet deze Google Plus pagina Griekenland internationaal zo goed op de kaart of spelen er andere factoren?

1.200.000 Griekenlandfans op Google+

De Google+ pagina van Visit Greece is internationaal één van de meest populaire in de categorie reizen. Althans dat doen het hoge aantal volgers hier vermoeden. Griekenland, Visit Greece, is één van de early adopters van het sociale medium en heeft Google+ al vanaf de eerste dag omarmd. Visit Greece heeft inmiddels meer dan 1.200.000 volgers op het platform, meer dan 1.300.000 +1tjes, en dat is meer dan bij andere toeristische organisaties. Per dag komen er bovendien tussen de 3.000 en 10.000 nieuwe fans bij.

In een jaar tijd lijkt de toename van het aantal Google+ volgers wat te zijn afgeremd. Vorig jaar rond deze tijd stond de teller al boven de miljoen en nu op ruim 1,3 miljoen. Opvallend is nog steeds de lage interactie met deze volgers. Gemiddeld plaatst Visit Greece drie postings per dag en meestal met een (mooie) foto erbij. De toppers bereiken 350 tot 400 +1’s, maar de doorsnee postings komen niet boven de 150 +1’s. Dat staat in geen verhouding tot het grote aantal volgers van deze pagina.

Weinig interactie bij zowel Visit Greece als KLM

Niet alleen Visit Greece heeft last van een lage interactie, maar ook de 5.000 volgers van de ANWB op Google+ lijken te slapen. Met zo’n vijf posts per week scoren deze gezamenlijk nog geen 25 likes. Ook bij de 2,3 miljoen Google+ volgers van KLM valt weinig interactie te bespeuren. Gemiddeld plaatst KLM ongeveer een post per dag en dat levert meestal niet meer dan 150 +1’s op, met een uitschieter op 9 februari van 860 +1’s op een posting voor de Olympische Spelen. Met twee keer zoveel volgers op Google Plus doet KLM het dus niet veel beter dan Visit Greece. Heeft Google deze early adopters van Google Plus dan echt beloond met kwantiteit in plaats van kwaliteit?

Op Facebook had Visit Greece vorig jaar 76.000 likes en een jaar na dato is dat aantal inmiddels gestegen naar 111.000. Een gezonde en mooie groei zo lijkt het, waar 10% van deze fans over de pagina praat. De reactie op de postings op Facebook zijn nogal wisselend. Gemiddeld plaatst Visit Greece twee posts per dag en de positieve uitschieters genereren bijna 1.000 likes. Blijft Facebook dan nog steeds de interessantste social media voor de reisbranche?

Gerelateerde Berichten

  • De voorsprong van Visit Greece op Google Plus, de slapende hond

    Tijdens de zoektocht naar bedrijven in de reis- en gastvrijheidsbranche die al gebruik maken van…

  • Is Google nog wel sympathiek?

    Je zou denken dat Google genoeg geld verdient met hun core business, te weten; als…

  • De Holy Grail; de ROI van Social Media in toerisme met een 'nieuwe' formule

    Kenmerkend voor social media is de interactie, het engagement. Bij het meten van de ROI…

Categorie: Destinatiemarketing, Social media, Trends

Over Bas Wanrooij

Bas Wanrooij is ondernemer vanuit Follow Media en reisspecialist voor Corfu Korfoe Sunshine Holidays. Na een studie HEAO Commerciële Economie heeft hij jarenlang als Marketing Manager gewerkt en ruime ervaring opgedaan in de offline en vooral de online wereld. Op TravelNext blogs over o.a. Greece als destinatie, maar ook duurzaamheid in de (online) reiswereld. Zijn passie voor reizen en Griekenland als vakantiebestemming uit hij dagelijks op de inspirerende website Griekenland.net.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. De uitdagingen van veerdienst portals in Griekenland - TravelNext schreef:
    1 mei 2014 om 10:28

    […] aanbeveling: Ook een populair artikel van Bas van Wanrooij: interactie op Google+ nog niet […]

  2. De top 14 blogs van 2014 op TravelNext - TravelNext schreef:
    31 december 2014 om 10:06

    […] Een succesvolle Nederlandse Google+ pagina in de reisbranche zul je niet zo snel vinden. Er zijn een aantal reismerken die een groot aantal volgers hebben, maar die komen niet uit Nederland. Een goed voorbeeld van een buitenlandse pagina die wel succesvol is, is de Google Plus Pagina van Griekenland. Maar zet de Visit Greece Google Plus pagina Griekenland ook internationaal op de kaart? Lees meer… […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek destinatiemarketing NHTV travel Social Media Airbnb TripAdvisor Google reviews technologie KLM reizen Facebook instagram mobiel Booking.com Expedia Vakantiebeurs TUI hotels

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring