• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Interessant: invloed van reviewwebsite op reizigerskeuzes neemt toe

28 augustus 2015 door Lobke Elbers

Review websites blijven reizigers (stijgend) begeleiden bij het maken van hun reisgerelateerde keuzes. En volgens Travel Weekly komt dat doordat websites er meer een one-stop-shop van proberen te maken waar je niet alleen reviews kunt lezen en hotels kunt boeken, maar ook restaurants en activiteiten. OTA’s voegen reviews toe, en reviewwebsites voegen boekingsmogelijkheden toe. Daarom kun je haast niet meer van reviewsites spreken.

De invloed van die websites, is met zo’n 10 procent gestegen dit jaar. De betrouwbaarheid van de reviewwebsites is ook gestegen, zo’n 45% van de gebruikers uit onderzoek van Phocuswright (via Travel Weekly) beoordeelde de reviewsites als ‘goed’.

Reviewsites winnen het van de invloed op social media

En die reviewsites, daarvan zijn er nogal wat, zo blijkt uit een lijst van Olery. Ruim 1 op de drie online shoppers gaf aan TripAdvisor te gebruiken. Dat betekent een groei van zo’n 7% ten opzichte van het gebruik sinds vorig jaar. Dit houdt in dat door deze groei, voor het eerst, persoonlijke reviews op reviewsites, als belangrijker worden gezien door online consumenten, dan professionele reviews, foto’s, video’s en overige informatie die verspreid worden op social media.

TripAdvisor heeft de laatste tijd (als schoolvoorbeeld) dan ook veel aan de website gesleuteld en allerlei additionele toevoegingen gemaakt om als ‘reviewsite’ nog vollediger te zijn. Zo heeft het bedrijf een hotel Q&A toegevoegd, waar hotels kunnen chatten met potentiële gasten (social/menselijke trust), maar ook heeft het gewerkt aan de toevoeging van local expert tips en user generated guides. Oftewel, de elementen die we voorheen via onze eigen social media netwerken opzochten om als reiziger een goede keuze te maken (wat raden vrienden aan) heeft TripAdvisor opgepakt en omgebouwd in tools die aangeven wat mensen zoals jij aanbevelen. Maar ook instant kunnen boeken behoort tot de mogelijkheden met TripConnect op TripAdvisor. Of zoals TripAdvisor heeft gedaan, samenwerken met Viator om ook tours & activiteiten tickets aan te bieden. En dat blijkt de kracht te zijn: een one-stop-shop website. Wat we overigens ook al zien bij content georiënteerde reiswebsites, die ineens ook vliegtickets aanbieden met behulp van API’s. Allemaal om de bezoeker op de website te houden.

De strijd om de geloofwaardigheid

Eerder hebben we ons al gebogen om de strijd van de online hotelreservering, maar deze strijd zou eigenlijk naar een nieuw niveau getild kunnen worden; de strijd van de online boeking (hotel, airbnb accommodatie, restaurant, tours & activities) op basis van geloofwaardigheid. Want, als de ‘reviews’ van onze eigen vrienden op social media steeds minder belangrijk worden en de professionele (grote) websites des te meer, wat gaat dat dan betekenen voor de tussengelegen travelbloggers? Zij zitten als positionering precies tussen die vriend op social media en die professionele grote website in.

Wat betekent dat voor bloggers?

Natuurlijk is het voor lezers gemakkelijk als je iets over een bestemming leest en direct een vlucht er naartoe kan boeken, ik geloof ook wel heilig dat dat werkt. En er zijn genoeg voorbeelden van te noemen die er een core-business van hebben gemaakt. Ik geloof alleen niet dat echte professionele travelbloggers, met passie voor hun vak, het schrijven en het reizen, ooit naar een one-stop-shop kunnen en willen transformeren, ook al is hun geloofwaardigheid nog zo groot.

Ik denk dat de twee naast elkaar zullen blijven bestaan. Een blogger creëert liefde en geloofwaardigheid voor reizen, een reviewsite creëert geloofwaardigheid. Dat stukje liefde is de onderscheidende factor, evenals de persoonlijkheid die een blogger aan product kan toevoegen. Maar op den duur zal dat bepaalde mensen blijven trekken. Het gros zal misschien toch in de toekomst naar een one-stop-shop website gaan, waar je en persoonlijke reisverhalen kunt lezen en tickets kunt boeken en foto’s kunt zien & kunt uploaden en kunt chatten met de hotelier. De blogger, die blijft voor de gepassioneerde reizigers die iets meer moeite willen en durven doen om de mooiste plekjes ter wereld te ontdekken en voor de reismerken die dat belangrijk vinden.

Waar geloof jij in?

Gerelateerde Berichten

  • Social media klachten en TripAdvisor

    TripAdvisor heeft sinds geruime tijd een optie voor bedrijven om te reageren op reviews en…

  • TripAdvisor neemt inspiratie-startup Wanderfly over

    Wanderfly, een soort van dé Pinterest van de travel, is over genomen door TripAdvisor. Dat…

  • TripAdvisor neemt Jetsetter over van Gilt

    TripAdvisor is eigenaar geworden van Jetsetter, een community voor flash sales van luxe reizen. De site was…

  • Social media klachten en TripAdvisor

    TripAdvisor heeft sinds geruime tijd een optie voor bedrijven om te reageren op reviews en…

  • TripAdvisor neemt inspiratie-startup Wanderfly over

    Wanderfly, een soort van dé Pinterest van de travel, is over genomen door TripAdvisor. Dat…

  • TripAdvisor neemt Jetsetter over van Gilt

    TripAdvisor is eigenaar geworden van Jetsetter, een community voor flash sales van luxe reizen. De site was…

Categorie: E-commerce Tags: bloggers, one stop shop, reviews, reviewsites, strijd om de geloofwaardigheid, TripAdvisor

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Reacties

  1. Pieter Hens zegt

    28 augustus 2015 om 11:34

    Ik denk dat bloggers vooral hun rol zullen spelen in de inspiratiefase en het antwoord kunnen geven op “waar gaan we naartoe”? De reviewsites zijn er dan voor het vergelijken en het maken van de effectieve keuzes.

  2. Lobke Elbers zegt

    28 augustus 2015 om 11:36

    Dank voor je reactie Pieter. Dat zou ook kunnen, alleen wat als de reviewssites ook die fase steeds meer omarmen op hun website? Ik denk haast dat we daar naartoe gaan, en sluit daarbij niet uit dat ook bloggers daar hun rol in kunnen spelen.

    • Pieter Hens zegt

      28 augustus 2015 om 11:41

      Ik hou wel van review/boeking sites die niet te emotioneel communiceren en mij gewoon de beste deal en eerlijke beoordeling geven.

      • Lobke Elbers zegt

        28 augustus 2015 om 11:55

        Jij vindt dus dat dit strikt gescheiden moet blijven? Ik vind dat ook maar ik verwacht dat het anders gaat worden. Bloggers zijn dan dus niet meer van invloed op welke hotels we kiezen? Iets waar ze nu juist oa voor worden ingezet? Ik ben het met je eens dat je samenwerkingen tussen destinaties en bloggers groter ziet worden, ipv specifieke reisproducten.

  3. JeroenVinkesteijn zegt

    28 augustus 2015 om 11:53

    Reviews zijn waardevol, dus zullen bedrijven altijd proberen dit te sturen. En vergis je niet in consumenten: ‘revenge-reviews’….
    In algemeen geloof ik in een mix zoals IMDB dat doet (bij films): consumenten mening meteen naast die van de ‘experts’. Bloggers hebben zeker invloed en ik denk dat dat ook zal toenemen. Daarnaast denk ik dat het moment van reviewen van belang wordt: real time reviews (zoals door Expedia gestart zie http://bit.ly/1InZE8M ) tijdens de ervaring-reis en de ‘bezinnings-review’ na afloop wellicht.

    • Lobke Elbers zegt

      28 augustus 2015 om 15:48

      Dat laatste item (realtime reviewen) is inderdaad een interessante aanvulling en de moeite waard om de komende tijd in de gaten te houden; niet alleen hoe zich dit verder gaat ontwikkelen bij OTA’s, maar ook op (onafhankelijke) vergelijkingssites en reviewsites. Welke rol experts versus consumenten daar in gaan spelen, vind ik een lastige. Wanneer is iemand een expert?

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Social Media Facebook Airbnb Expedia instagram KLM destinatiemarketing reviews mobiel TripAdvisor travel technologie hotels Booking.com TUI onderzoek Vakantiebeurs NHTV reizen Google

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring