Ik lees net op Zibb.nl dit bericht dat D-reizen tegen de trend in afgelopen vrijdag in Wageningen een nieuwe vestiging heeft geopend. Het aantal reisbureaus loopt al jaren gestaag terug, mede door de komst van het internet. Ten opzichte van 2000 heeft bijna een vijfde van de reisbureaus zijn deuren moeten sluiten. Toch blijven winkels waar mensen naar toe kunnen gaan onmisbaar voor reisbureaus.
‘Klanten kijken op onze site en boeken vervolgens in de winkel. En omgekeerd’, zegt Will van den Hoogen, directeur van D-reizen. Het is voor een organisatie als D-reizen niet het een of een ander. Ongeveer 70 procent van de verkoop van reizen aan de 1,1 miljoen klanten van D-Reizen gaat via de reiswinkel. Daarom breidt het bedrijf, tegen de trend in, het aantal winkels uit.
De cijfers van de brancheorganisatie voor reisbureaus de Algemene Nederlandse Vereniging voor Reisondernemingen (ANVR) liegen er echter niet om. In 2000 waren er nog 2022 reisbureaus, tegen 1674 in 2007. Dat betekent een afname van bijna 18 procent en de vraag is of deze trend zich doorzet.
‘Dat reisbureaus zullen verdwijnen door de opkomst van het internet lijkt een voorbarige conclusie’, zegt woordvoerster Mirjam Dresmé van de ANVR. Zij verwacht dat de daling zal afzwakken in de komende jaren. ‘Het internet heeft natuurlijk een rol gespeeld, maar de concurrentie in de reisbranche is ook erg groot.’
Net als Van den Hoogen denkt Maarten van het Kaar, algemeen directeur van Thika Travel, dat fysieke reisbureaus onmisbaar zijn. ‘Wij stellen reizen samen die op maat zijn gemaakt, unieke ervaringsreizen naar verre bestemmingen zoals de Zuidpool. Voor ons bedrijf is het internet van belang voor de naamsbekendheid. Mensen kunnen zich oriënteren op het internet maar zullen altijd bij ons op kantoor moeten komen om te boeken.’
De ANVR heeft het idee dat de consument door de bomen het bos vaak niet meer ziet. ‘Het internet heeft een veelzijdig aanbod, de consument kan altijd en overal boeken, 24 uur per dag’, zegt Dresmé. Het reisbureau vervult dan toch de klassieke rol van informatiespecialist die de reiziger bij de hand neemt, zo meent zij.