Nooit meer je koffer kwijt dankzij een digitaal bagagelabel, vliegtuigcabines ingedeeld op basis van je bestemming of een digitale reisgenoot geïntegreerd in je horloge, telefoon of headset, zoals Google Glass. Over een paar jaar is vrijwel alles verbonden met het Internet. Wat betekent deze ontwikkeling voor de reisbranche en welke nieuwe businesskansen biedt het? Is het Internet of Things een lifechanger of waait het weer over? In dit blog lees je alles wat je moet weten over het Internet of Things voor de travelindustrie!

Tijdens ‘Het Internet of Things’ programma van TravConnect (Young Professionals Event) op de Vakdag van de Vakantiebeurs: nieuwe businesskansen voor travel in een connected wereld’, gaven jonge ondernemers en experts inzicht in kansen op het Internet of Things.

Rogier van Beugen – director innovation & venturing KLM

Als openingsspreker gaf Rogier van Beugen aan dat innovatie bij KLM is 2ledig; open innovatie en focus op start-ups met experience, digitization, big data en automation als centrale thema’s.

De IoT definitie op Wikipedia wordt op 2 manieren weergegeven: info waar je meteen wat mee kan en info waar je van moet/ kunt leren (data).

Waar zit nu de waarde van IoT voor KLM?

  • Bij de passagiers (goed voor zo’n 80% van de omzet) en bij tablets en smartphones voor het personeel om te connecten met pax (reizigers).
  • Voor KLM uit zich dat in de communicatie (gate change, nog een half uur boarden etc) met hun passagiers.
  • Maar middels locatie; is het bijvoorbeeld ergens te druk, dan gaan apparaten (beacons met smartphones) met elkaar communiceren om passagiers naar een andere incheckbalie te verwijzen.

Schiphol heeft al een netwerk van 2000 beacons die gebruikt kunnen gaan worden voor digitale dienstverlening aan haar passagiers. Is er een vertraging dan ontvangt de passagier een voucher voor een kop koffie bij Starbucks omdat de beacons lokaliseren waar de passagier is, meteen via de smart phone commmuniceert en daar de voucher op toont. Hierdoor kunnen mobiele apps plaatsgebonden relevante informatie en adviezen aanbieden aan reizigers en bezoekers. Wederom een touchpoint in de customer journey met de klant die zodoende ingezet kan worden ter verbetering van de customer service.

Ook voor bagage zijn de voordelen van IoT duidelijk

  1. Ten eerste; het weergeven van de eigen locatie in het gebouw, of de looproute naar een gate. Bijvoorbeeld: waar is je koffer op het vliegveld? en track & trace.
  2. Ten tweede, preventie; efficientere bagage afhandelingslijnen doordat beacons ‘het traject volgen’ die de koffer aflegt waardoor ‘storingen’ in kaart worden gebracht en sneller worden verholpen.
  3. En ten derde, veiligheid; ben jij bij aankomst op de bestemming wel zelf de eerste die je koffer open maakt? Allemaal praktische voorbeelden die de waarde van IoT ten dienste stelt aan KLM en consument.

Als ander aspect wordt genoemd dat een vlucht boven de VS, zo’n 2.499.841.200 TB (terra byte) aan data levert met 3 belangrijke uitkomsten;

  • predictive maintenance,
  • operationele performance,
  • aircraft improvement.

Zo kan IoT ervoor zorgen dat mankementen in de hard- of software van het vliegtuig al tijdens de vlucht worden gesignaleerd voordat het euvel zich aandient. Dat scheelt weer tijdverlies tijdens onderhoud. Geavanceerde IoT technologie in vliegtuigen kan ervoor zorgen dat vliegtuigen in de lucht met elkaar gaan communiceren teneinde kortere en efficientere vliegroutes te bepalen. Dit kan resulteren in een kortere vliegtijd en vermindering van CO2 uitstoot.

IoT en Air Cargo

Ook voor Air Cargo van KLM bewijst IoT zijn waarde. Temperatuur eisen bij het vervoer van goederen kan automatisch worden aangepast (bloemen, dieren). Daarnaast kan KLM voor Parts & Equipment IoT inzetten. Rijdend materiaal op de vliegvelden en startbanen is met simple track & trace system uitgerust zodat men altijd weet waar welk materiaal staat en kan het monitoren van rijpatronen leiden tot het meest effeciënte rijpatroon op de airport. Kortom onnoemlijk veel data is beschikbaar maar KLM staat nog aan het begin om deze data volledig in te zetten.

Wat zijn dan de verdere IoT uitdagingen voor KLM (en Schiphol)?

De vraag is dan waar je IoT technologie moet en kan gaan gebruiken? Op de kantoren, (winkel)ruimtes, aankomst- en vertrekhallen via RFID en Wifi. Of in de open ruimtes buiten de airport met inzet van LoRa, een goedkoop en makkelijk netwerk dat via radiofrequentie gegevens verder kan ‘dragen’ dan RFID kan, of via Undagrid of via 3 en 4G netwerken.

Maar ook is IoT een uitdaging om als bedrijf via ‘learning collectively’ (project van afd. internet) te blijven leren. Denk ook aan big data creatie, KLM moet van data leren en data moeten sturend zijn voor het nemen van beslissingen. Uitdaging blijft dat het moeilijk is om alles te implementeren. Bij KLM houden verschillende afdelingen zich bezig met IoT en op centraal niveau 3 mensen.

Lightcurb – How to become relevant using IoT & iBeacons (NRC)

we cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them - Albert Einstein
we cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them – Albert Einstein

Tijdens deze location based services sessie gaf Arjen de Jong, één van de drijvende krachten achter het Lightcurb platform, inzicht in hoe de Internet of Things ingezet kan worden om engagement te creëren. Arjen behandelt de werking van iBeacons, de mogelijkheden daarvan en hoe deze in de praktijk kan worden toegepast.

Arjen begint met diverse IoT voorbeelden; Apple met de airdrop, Tesla die iedere week automatisch een technologische update krijgt doordat apparaten met elkaar communiceren.

Ook als instructiefilmpje hieronder zie je hoe je via de Apple Watch de Tesla kunt starten, de garagedeur kunt openen via een key (remote controle app) en hoe de auto wegrijdt uit de garage zonder dat de eigenaar dat hoeft te doen. Sensoren zorgen ervoor dat de ‘zelfrijdende’ Tesla geen objecten of mensen op de oprit of stoep raakt.

Deze Tesla IoT technologie kan straks ook gebruikt worden voor bussen en vrachtwagens. IoT zorgt in deze voorbeelden dus voor effeciënter gebruik en beter rijgedrag van vrachtwagens en leidt tot 80% bezuiniging. Wel blijft veiligheid een issue, via sensoren en ingebouwde veiligheidsmarges (via big data verwerking in milisecondes – namelijk, de wet van Moore zorgt ervoor dat deze technologie zich snel razend snel ontwikkelt) moet de auto zichzelf corrigeren.

Andere voorbeelden van IoT die Arjen geeft zijn; Smart carpet (routing aangeven op tapijt voor airports of bij evenementen), via Beacons informatie uitwisselen; over bustijden, welke buslijn komt als eerste aan en overal waar je je iPhone op richt, elk object, kan informatie geven.

Zijn er mogelijkheden voor Beacons in de reisbranche?

Het antwoord is: kansen en mogelijkheden alom. Beacons in slagbomen om automatisch te openen zodra hij contact met de smartphone van klantem bij bungalowparken, airports en attractieparken maakt. Beacons kunnen de smartphone van de klant ook voorzien van aanwijzingen voor routing op vakantieparken en kan bij binnenkomst in de bungalow via de in-huis-apparaten de muziek en sfeerverlichting aanzetten. Of op een airport, bij theaters en concerten automatisch assisteren bij de incheck (boarding pass) of het binnenkomen via beacons die communiceren met smartphone of wearables. Er zijn al tests geweest bij koffiecorners op een vliegveld waar je na aanschaf van een kop koffie via de beacon tijdschriften kunt lezen op je tablet of smartphone. Bij het verlaten van de koffiecorner vervalt dan deze mogelijkheid.

Ook bij www.logerenbijdeboswachter.nl van Staatbosbeheer zorgt de beacon er voor dat je je verblijf (duur/ lengte van verblijf) pas na gebruik afrekent. Denk ook aan kansen voor een receptieloze camping (na werktijd) omdat de klant via beacons naar zijn kampeerplek gebracht wordt en alle camping informatie op zijn smartphone ontvangt.

Het Rubenshuis museum in Antwerpen gebruikte beacons als gamification element (zoeken naar afbeeldingen in schilderijen) maar ook voor informatie over het schilderij d.m.v. een flimpje op je smartphone. Ook Jumbo zet beacons in voor gepersonaliseerde klantinfo in supermarkt met productinfo op locatie (groente, vlees) maar ook gepersonaliseerde aanbiedingen voor wijn. Nadeel is dat als klant eenmaal toestemming hiervoor heeft gegeven dat de klant dan niet kan bepalen of hij deze wel of niet wil op dat moment. Toestemming geven aan de app betekent dat je altijd gelokaliseerd wordt en informatie krijgt. De vraag is natuurlijk welke gebruiker is klaar voor deze IoT toepassingen?

Ook de Sneekweek heeft succesvol gewerkt met beacon technologie. Zo waren er 350 beacons in gebruik voor 250.000 bezoekers en dat leverde 283.000 interacties op tussen beacons en smartphones. Zo was er de populaire toepassing – Waar zijn je vrienden? Tijdens de Sneekweek kon je je vrienden lokaliseren aan de hand van beacons.

IoT Uitdagingen blijven vooralsnog privacy, het feit dat de bluetooth van e3cgebruiker moet aan staan, evenals opt-in gebruik via de app en locatievoorziening als instelling moet aanstaan. Kosten voor een beacon zijn slechts 30 euro en voor een bedrijfsmatige app moet je al gauw denken aan ontwikkelkosten tussen de 10.000 tot 20.000 euro (iPhone en Android).

Wienke Giezeman; Longrange radio – Van Dingen naar Apparaten

De volgende spreker is Wienke Giezeman. Hij is de initiator van The Things Network, het eerste gecrowdsourcede gratis en open ‘internet of things’. In Amsterdam werd het netwerk in 6 weken tijd opgezet en dit maakte van Amsterdam een van de eerste echte smart cities. The Things Network is gebaseerd op LoRa (Long Range Radio), dat met gemiddeld 10 kilometer een veel groter bereik biedt dan Wifi, maar in tegenstelling tot mobiel internet geen abonnement vereist – en dus heel geschikt is voor apparaten die wel altijd verbinding nodig hebben, maar niet veel data gebruiken. Wienke is op een missie om de hele wereld van een gratis en open Internet of Things network te voorzien.

Niet alles wat je draadloos met elkaar laat verbinden is succesvol

Wienke geeft aan dat het belangrijk is om de customer journey van je klant te kennen om te weten waar je met beacon technologie naartoe wilt. Niet alles wat je draadloos met elkaar laat verbinden is succesvol; als voorbeeld wordt de Smart eggtray gegeven (melding op tablet of smartphone als je ei gekookt is. De smart toothbrush en ook de smart-koelkast zijn nog geen succes. IoT verloopt altijd via bluetooth, 3G of Wifi. Zo communiceren de apparaten met elkaar. Helaas lopen businesscases veelal stil op 3G verbindingen en het opladen van apparaat! Kan dit niet anders?

LoRa kan Amsterdam ontsluiten als netwerk

Zo is daar LoRa als nieuwe technologie, communiceren via longrange radiofrequentie. IoT tech is nu nog afhankelijk van internetverbinding en dit levert allerlei beperkingen op. LoRa heeft een bereik van 10 km en kan goed ingezet worden voor het terugvinden van bijvoorbeeld fietsen en boten. Voor boeren werkt het als sensor die zijn koeien monitort. LoRa als gateway/ router kan 80.000 apparaten aansluiten en kan 3 jaar meegaan op een batterij, ook 3hoeksmeting (lokaliseren) is mogelijk. Gateway kost 1.000 euro en met 10 routers kan heel A’dam ontsloten worden (zie afbeelding). Zie hier de ongekende mogelijkheden.

LoRa ontlsuit Amsterdam TravelNext

Ter illustratie van de mogelijkheden werd een ‘user case’ ontwikkeld voor hoosjebootje.nl waarbij gedetecteerd wordt als je boot onder water loopt. Door deze user case werd de werking en mogelijkheden van LoRa bij veel bedrijven duidelijk. Alles is open source met IP aansluiting en er werd een oproep gedaan aan meerdere steden om dit initiatief op te pakken. Nu zijn er 60 steden aangesloten om met LoRa een open netwerksysteem aan te leggen. Toch zijn er nog een paar dilemma’s; het vereist technisch inzicht en de kosten van 1.000 euro voor een LoRa gateway kan een drempel opwerpen in de aanschaf bij mensen. Doel van Wienke was om via Kickstarter een gateway (the things network) te ontwikkelen voor slechts 200 euro.

De kracht zit in het bereik

In 8 dagen tijd werd 180.000 euro en in 30 dagen tijd 300.000 euro opgehaald via Kickstarter. De plannen zijn nu om het netwerk uit te bouwen en user cases voor gebruik te maken. LoRa is dus een klein data netwerk met kleine bandbreedte geschikt voor kleine berichten (geen grote databerichten en streamen van filmpjes) via radio frequentie technologie. Ter vergelijk, bluetooth heeft slechts bereik van 5m en LoRa van wel 10km!

Internet of Things heeft veel mogelijkheden in petto voor de travel industrie! Volgende week laten we het vervolg zien.

Credits headerafbeelding: Jefferby (CC)