Het leiden van een team en het overdragen van kennis aan alle belangrijke spelers binnen dat team kan een uitdagende taak zijn voor elke toeristische organisatie. De sleutel tot succes ligt in hoe goed een team learnings kan delen en samen verder kan ontwikkelen. In de afgelopen vijf jaar heeft Heidi Sørvig, Chief Executive Officer van Visit Sørlandet – Noorwegen, een team van zeven toeristische specialisten in Zuid-Noorwegen geleid.

We hebben Heidi Sørvig gevraagd naar haar ervaringen uit het verleden om te spreken op SoMeTourism en naar de reden van haar keuze om haar hele team mee te nemen naar #SoMeT15EU in Amsterdam op 25 en 26 maart.

Een sociale aanpak

Bij Visit Sørlandet werkt Heidi met een toegewijd team en daarnaast met individuele bedrijven in de hele regio om het toerisme naar de bestemming te bevorderen. Woorden als passie, flexibiliteit, “change-oriented” zijn kenmerkend voor de visie op hun marketing en werkwijze.

“We hebben een platte organisatiestructuur waar iedereen werkt met digitale- en social media vaardigheden op een bepaald niveau,” zegt Sørvig. “Als CEO zijnde, kun je het namelijk niet alleen aan je ‘digitale team’ overlaten om digitaal en social te zijn, je zult betrokken moeten zijn en de gehele organisatie moeten begeleiden in het proces van een digitale en social media georiënteerde aanpak. Er is geen sprake van een middenweg, of een ‘beetje social’ zijn. Sterker nog, als management moet je eigenlijk het meest ‘social’ zijn. ”

Heidi’s keynote tijdens #SoMeT15EU

Sørvig zelf is een SoMeTourism veteraan, nadat zij diverse bekroonde presentaties heeft gegeven op zowel #SoMeT14EU in Rovaniemi (Finland) als tijdens #SoMeT14US in Nashville (Verenigde Staten).

Heidi richt haar keynote op de unieke aanpak die Sørlandet en haar partners hebben gekozen voor hun ‘destinatie marketing’. De campagne genaamd Arena Usus is een waar voorbeeld van hoe bestemmingen succesvol kunnen samenwerken met stakeholders. Sørvig zegt dat van al haar prestaties gericht op het bezoek van Sørlandet, dit de presentatie is waar ze het het meest trots op is. Kijk naar de video over hoe en waarom de campagne van Arena Usus werkt:

Natuurlijk wilden we haar als expert ook een aantal vragen stellen over haar visie op het SoMeTourism event in Amsterdam, op 25 en 26 maart.

Wat is je motivatie om jullie volledige team mee te nemen naar #SoMeT15EU?

Voor onze toeristische organisatie is het een belangrijk onderdeel om gemeenschappelijk kennis op te doen en te delen binnen het team. Wanneer je als organisatie conferenties bijwoont, zijn het normaal gesproken slechts een of twee collega’s die in staat worden gesteld om het event bij te wonen. Dit betekent ook dat de kennis alleen wordt overgedragen aan een of twee collega’s. En dat betekent dat er een ontzettend goed systeem van kennisdeling benodigd is om dit ook over te dragen aan de rest van de teamleden die er niet bij kunnen zijn. Er ontstond vanzelf de behoefte om met het hele team #SoMeTourism15EU bij te wonen, zodat we als team members allemaal tegelijk hetzelfde kunnen “horen en leren”.

Wat hoop je dat deelname aan SoMeT15EU oplevert voor het team?

Eerst en vooral gemeenschappelijke kennis en inzichten. We hebben intern een goed systeem voor informatie-uitwisseling wanneer mensen terugkomen van congressen en evenementen, maar het is altijd beter om mensen iets te leren uit de eerste hand. Ten tweede, en net zo belangrijk, zijn het de ideeën en de motivaties voor het starten van nieuwe projecten. Tenslotte bieden events van SoMeTourism een waardevol netwerk waar het personeel echt iets aan zal hebben door te kunnen praten met andere destinatie marketing organisaties en professionals in de reiswereld. Kortom, ik hoop dat een ieder van hen een aantal nieuwe ideeën met zich mee terug zal brengen vanuit een eigen invalshoek om dit later te kunnen implementeren binnen elk van hun vakgebieden en verantwoordelijkheden.

In 2014 was je onderdeel van twee SoMeTourism conferenties; Rovaniemi en Nashville. Wat is de key-lesson learned vanuit het bijwonen van deze conferenties?

Delen is noodzaak. Ik ben altijd onder de indruk geweest van de wijze waarop kennis wordt gedeeld onder de aanwezigen op deze conferentie. Het is geweldig om te kunnen leren van grotere destinatie marketing organisaties en vervolgens met de keynotes een open gesprek te kunnen voeren over hun belangrijkste lessen en uitdagingen. De nieuwe inzichten die zijn verzameld vanuit zeer praktische case studies hebben mij geholpen en voorzien van nieuwe inzichten in deze belangrijke onderwerpen.

Als je je nog niet hebt geregistreerd, er zijn nog plaatsen beschikbaar om de sessie van Heidi en de andere keynotes bij te wonen tijdens #SoMeT15EU in Amsterdam. Meld je nu aan: SoMeT15EU in Amsterdam.