• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Interview: Nederlandse TravelTelly als een van de grootste in travel stock footage

6 februari 2014 door Lobke Elbers

Normaal gesproken zetten we bij TravelNext startups in het zonnetje, maar ook de al bewezen mooie initiatieven verdienen een plekje in de schijnwerpers! TravelTelly is een van de grootste bedrijven in travel stock footage en al 7 jaar vertellen ze de mooiste verhalen van de wereld met hun zelfgemaakte video’s. De grootste klant is Amerika en omdat TravelTelly een oer-Hollands bedrijfje is maakt dat het alleen nog maar meer bijzonder. We interviewden (vanaf Paas Eiland) CEO en Founder Johannes Oppewal die op dit moment bezig is nieuw materiaal te filmen tijdens de TravelTelly World Tour.

Hoe ben je begonnen?

Het idee voor TravelTelly is 7 jaar geleden begonnen toen we dachten aan een mediaplatform waar iedere reiziger zijn of haar filmpje kon uploaden. Door investeerders die zich op het laatste moment terugtrokken mocht het helaas niet zo lopen. Een maand later zagen we hetzelfde idee verschijnen in Amerika. En zoals je weet met start-ups is het belangrijk dat je de eerste bent. Dus moesten we van strategie veranderen. Dit duurde een aantal jaren maar opgeven was geen optie.

Wat werd die strategie?

De belangrijkste strategie was niet opgeven. Ik heb altijd in TravelTelly geloofd en als je in iets geloofd kom je vanzelf gelijkgestemde collega’s tegen. De eerste jaren waren zwaar omdat we begonnen met een paar reizen en dan zoveel mogelijk beelden schieten en maar hopen dat er een aantal verkocht zouden worden. Het geld wat je hierin stopt verdient zich namelijk niet gelijk terug, zeker niet in het begin. Dat heeft even tijd nodig.

Het begin is zwaar, als met zoveel start ups, maar als je door blijft zetten en in je product, jezelf en het team blijft geloven is het resultaat en gevoel onbetaalbaar. Al zijn we nog lang niet waar we willen zijn, alles wat we nu al mee hebben gemaakt en hebben ervaren kan niemand ons meer afpakken. Voor ons is deze quote van Ralph Waldo Emerson dan ook een belangrijke: ”life is a journey, not a destination”.

Maar het is gelukt…!

Onze focus ligt op travel filmproducties die zijn gemaakt over de gehele wereld. Wij produceren travel video’s voor de media en reis industrie die deze kunnen gebruiken in hun eigen communicatie uitingen. Denk hierbij aan TV, & Film, webvideo’s en website/print. We hebben momenteel een database van meer dan 15.000 stock video’s & foto’s van over de hele wereld

Daarnaast maken we promotie video’s van bestemmingen en filmen we in opdracht voor verschillende organisaties. Denk hierbij aan hotels, resorts en travel organisaties. Maar ook voor vrijwilligersorganisaties.

Hoe hebben jullie TravelTelly online op de markt/ aan de man gebracht?

We begonnen met een aantal stock video’s van Nederland en door zoveel mogelijk te filmen over de gehele wereld werd onze database steeds groter. Door deze grote database en het promoten van de shots komen steeds meer stock sites bij ons terecht die onze database in hun bestand willen hebben. En ook klanten die rechtstreeks via ons kopen weten ons steeds beter te vinden. Zo hadden we laatst een Amerikaans bedrijf die bij de opening van hun vestiging in de lobby een video wilde draaien met beelden van over de gehele wereld en dit beeldmateriaal was voor in totaal 60 minuten lang.

Waar zit de business?

Het business model verandert in de loop der tijd doordat we zoveel mogelijkheden zien. Onze database van stock video’s over de gehele wereld is ons belangrijkste kanaal en deze zal blijven groeien. De Amerikaanse markt is voor ons momenteel de belangrijkste omdat we via Shutterstock daar veel beeldmateriaal verkopen. Helaas hebben we nog weinig kunnen betekenen voor de Nederlandse media en reisbranche. Toen ik ermee begon en contacten zocht op de vakantiebeurs kregen we toch vaak de reactie van dat we op vakantie gingen en even de camera meenamen. Ja dat wil iedereen wel. Nou geloof me, het is zeker geen vakantie. Maar deze houding heeft ervoor gezorgd dat we ons meer op het buitenland richten dan de Nederlandse markt. Het was de juiste stap niet op te geven maar onze horizon te verbreden

Wat maakt het concept van TravelTelly (zelf de films maken en online delen/ verkopen) uniek?

Wat we doen is natuurlijk niet uniek. Maar door onze specialisatie op alleen maar reisbeelden zijn we wel gespecialiseerd in beeldmateriaal voor de reisbranche. Daarbij moet je niet vergeten dat de beelden niet zo snel en makkelijk geschoten zijn. Daar komt heel wat bij kijken. We hebben inmiddels genoeg ervaring hoe je het beste kunt reizen en hoe je moet omgaan met verschillende culturen. Elk land vergt namelijk een andere aanpak qua filmen. Daarnaast met onze documentaire achtergrond en het concept waarmee we bezig zijn om mensen te inspireren om te reizen denken we dat we iets unieks kunnen creëren.

Johannes Oppewal

Hoe zou je verklaren dat het succes in Amerika en niet in Nederland heeft doorgezet?

We weten dat de media (stock video) markt veel groter is in Amerika dan in Nederland. Daarnaast hebben we ons ook nooit volledig gericht op de Nederlandse markt maar we denken juist dat we ook voor de deze markt nog veel kunnen betekenen. Eigenlijk kijken we niet zozeer naar landgrenzen maar vooral naar kansen en uitdagingen. Daarom is het internet ook erg belangrijk voor ons aangezien we klanten hebben over de gehele wereld die tevens ook gelijk met ons in contact zijn. Het is namelijk wel eens voorgekomen dat we op locatie aan het filmen waren en dat een andere klant een verzoek had voor een aantal video’s waar we vlak voor in de buurt waren. Dan gaan we gewoon nog even door. Maar uiteindelijk willen we mensen inspireren om ook van deze mooie wereld te genieten en laten realiseren dat we allemaal anders zijn zodat we elkaar accepteren hoe we zijn.

Wat is de mate van creativiteit die jullie mogen toepassen voor opdrachtgevers? Zijn jullie vrij?

Doordat we veel vanuit eigen productie doen zijn we erg vrij. Maar als we samenwerken is er ook nog genoeg vrijheid aanwezig omdat we altijd van te voren met de klant een script, wensen en opdracht doornemen. Vrijheid zit in hoe je met elkaar samenwerkt.

Hoe spreken jullie via je platform ‘gewone reizigers’ aan die jullie video’s niet zullen aanschaffen, maar wel geïnteresseerd zullen zijn in wat jullie doen en waar jullie heen gaan?

Dat gebeurt nu vooral via Facebook en onze eigen site maar met het nieuwe concept, waar we reizigers zullen inspireren, zal dit via elk mediakanaal moeten gaan. Doordat we nu zo’n grote database aan video’s en foto’s hebben van over de gehele wereld en zoveel inspirerende plaatsen en mensen hebben ontmoet willen we een platform creëren om mensen te inspireren om te reizen en buiten hun comfortzone te gaan. Van reizen leer je veel over jezelf en de wereld en we denken dat het goed is voor iedereen om je horizon te verbreden. Met het concept dat we dit jaar stap voor stap willen uitrollen zal de site en alle andere (sociale) media uitingen veel meer gericht zijn op mensen te inspireren … to travel and to explore.

Wat is het concept van jullie nieuwe project waarin jullie gaan samenwerken met kinderen uit arme landen?

Door ons filmen de laatste jaren in arme landen en het filmen voor vrijwilligersorganisaties willen we graag in de toekomst wat betekenen voor jongeren in arme landen. Het idee is om verschillende jongeren op te leiden tot documentaire maker zodat ze hun eigen verhaal kunnen vertellen. Het gaat niet om de hoeveelheid kinderen die we helpen maar 1 voor 1 willen we jongeren een kans geven. We hebben zoveel creativiteit gezien bij kinderen in arme landen dat we voor ons gevoel hier iets mee moeten doen. Dit project zal ook samen uitgewerkt worden met vrijwilligersorganisaties waarmee we werken omdat wij de kennis hebben omtrent het filmen en het documentaire aspect maar niet over de juiste scholen/kinderen. Daarom is samenwerken zo belangrijk. We weten waar we goed in zijn maar ook waar we anderen voor nodig hebben.

Wat mag de e- travel branche van jullie verwachten? En is het te verantwoorden met ontwikkelingen in technologie, sociale media en e-business?

Voor ons gevoel zijn we nog maar net begonnen dus er is nog genoeg te doen. Van nieuwe reis documentaires maken tot nog een veel groter reis beelden archief bouwen tot een media platform waar mensen komen om geïnspireerd te raken en om te reizen. We leven momenteel in een tijdperk waar technologie erg snel veranderd. Zoals ik al eerder vertelde, het gaat niet om de eindbestemming maar om de weg er naar toe. En wie weet is Nederland dan inmiddels ook klaar voor ons 🙂

Fotocredits: TravelTelly

Gerelateerde Berichten

  • Congres Digitaal Willen We Allemaal

    3MO en het Tijdschrift voor Marketing organiseren op 1 oktober 2008 in het Museum voor…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • De nieuwe wondere wereld van marketing, technologie en strategie in travel - Niki van Wijk

    Welkom in de wondere wereld van marketingstrategie. Technologie heeft marketing en toerisme getransformeerd naar een…

Categorie: Destinatiemarketing, Interviews Tags: Johannes Oppewal, Shutterstock, TravelTelly, Video footage

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. ‘Juridische zaken op web en social in de reiswereld’ verslag van de TravelNext business borrel - TravelNext schreef:
    13 februari 2015 om 13:25

    […] het perspectief van videomaker TravelTelly vertelde Frank Keyner welke uitdagingen zij tegenkomen in relatie tot recht en […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Booking.com destinatiemarketing Google Social Media hotels reizen mobiel Vakantiebeurs TripAdvisor TUI Facebook KLM travel NHTV technologie Airbnb onderzoek reviews instagram Expedia

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext