De bovenstaande vraag houdt mij al enige maanden bezig. Gaan wij bij Delft Marketing extra investeren in onze e-mailnieuwsbrief of kunnen we beter inzetten op andere kanalen? Ik zet mijn overpeinzingen op een rij ben benieuwd wat jullie Delft Marketing aanraden.Delft Marketing stuurt c.a. 10 x per jaar een digitale nieuwsbrief ‘Naar Delft’ met daarin de leukste evenementen, arrangementen en activiteiten voor de aankomende periode. Dit is een onderdeel van de middelen die we inzetten ter promotie van Delft. Net zoals de Naar Delft krant, Facebook en een stand op het Haags UITfestival. Allen met het doel een zo groot mogelijk publiek te bereiken en te verleiden Naar Delft te komen.

delft nieuwsbrief

Waar komt onze vraag vandaan?

Sinds de opt-in wetgeving (ontvangers moeten eerst zelf toestemming hebben gegeven voor jouw organisatie hun e-mailadres mag gebruiken) is het voor organisaties minder makkelijk geworden om een e-mailadressenbestand op te bouwen. Ze moeten op een creatievere manier hun bezoekers verleiden om zich te abonneren op de nieuwsbrief. De opt-in regeling heeft op de omvang van onze database een negatief effect gehad, vandaar dat ik ben gaan nadenken: moeten we extra inzetten op de nieuwsbrief? Of kunnen we ons beter richten op andere kanalen?

Wat is de overweging?

Als online marketeer zijn er voor mij een aantal acties die ik moet nemen als ik blijf doorgaan met het zenden van de nieuwsbrief en er meer wil uithalen. Als eerst het vergroten van ons klantenbestand: hiervoor moeten we op een creatieve manier aan e-mailadressen komen. Ten tweede het laten verbeteren van de nieuwsbrief template zodat de nieuwsbrief op een smartphone en tablet ook gebruiksvriendelijk is en mooi weergeven wordt, Uiteraard speelt mee in de overweging: als we dan een groter mailbestand hebben wordt je bereik dan ook groter? Is de openratio van de nieuwsbrief daarbij dan je meetinstrument? De investering is natuurlijk ook het samenstellen van de nieuwsbrief.

Wat wil de consument?

Zit aan de andere kant de consument wel te wachten op informatie over evenementen, arrangementen en tentoonstellingen van verschillende steden via de e-mail? En op mails van hotels waar ze ooit geboekt hebben, van tijdschriften waar ze abonnee van zijn, van goede doelen, van theaters? Ja, zelfs mijn sportvereniging mailt me regelmatig een nieuwsbrief. Ik vraag mij ten zeerste af of consumenten al dat nieuws wel willen ontvangen.

Nieuwsbrief vs. social media

Persoonlijk haal ik mijn uitjes niet uit een e-nieuwsbrief, maar meer via Twitter en Facebook. Maar geldt dat voor iedereen? 
Nee, er zijn ook veel mensen die toch graag een nieuwsbrief naar zich toe gemaild krijgen en daar hun inspiratie vandaan halen voor een vakantie of een uitje. En dat maakt de keuze om wel of niet te investeren er voor veel organisaties niet makkelijker op.

Ik ben ontzettend benieuwd hoe jij hier tegenover staat. Laat vooral je reactie achter in de comments en help me een keuze te maken: wel of geen nieuwsbrief?