Griekenland heeft een flinke inhaalslag te maken als het gaat om online informatie voor toerisme. Uit een studie van Oxford Economics “The Impact of Online Content on European Tourism” [PDF Warning] blijkt dat de online content van Griekse websites slechts 10% ondersteund van alle inkomende toeristen in het land. Het gemiddelde in de Europese Unie ligt op 49%. Het antwoord? De inzet van content!

Griekenland spant de kroon

Ook landen als Italië (26%) en Spanje (43%) hebben hier nog mogelijkheden om lokaal flink te verbeteren en hiermee ook arbeidsplaatsen te creëren. Maar Griekenland spant wel de kroon, het aantal boekingen dat wordt gerealiseerd via Griekse websites is dan ook slechts 5% van het totaal aantal vakanties. En dit terwijl dus ook maar 10% online zocht op de Griekse sites naar informatie. 45% van alle zoekopdrachten voor Griekenland zijn cultuurgerelateerd volgens het onderzoek wat mede mogelijk is gemaakt door Google.

Meer content

Meer content over deze culturele bezienswaardigheden in Griekenland, op Griekse websites, zou alleen al kunnen zorgen voor extra werkgelegenheid. Verwachtingen uit het onderzoek op de lange termijn zijn 50.000 extra arbeidsplaatsen in het land door de inzet van content. De heer Dionisis Kolokotsas, Public Publicy Manager bij Google, noemde dat 68% van de toeristen naar informatie zoekt online voor men op vakantie gaat. Maar liefst 42% gebruikt het internet ook tijdens hun vakantie.

Chios is een voorbeeld van hoe het kan

Het Griekse eiland Chios is een voorbeeld van hoe het zou moeten. Ze hebben een uitgebreide website met veel content, zijn actief op sociale media en hebben een eigen app in Google Play. Ze spelen dus niet alleen in op de behoefte van informatie voor men op vakantie gaat, maar ook tijdens hun vakantie in de vorm van een handige app van het eiland.

Credits afbeelding: Griekenland.net