Ondanks dat de techniek al 15 jaar bestaat, begin je QR codes pas de laatste twee jaar af en toe tegen te komen in het straatbeeld. Is er eigenlijk wel toekomst voor de QR code?

QR codes en destinatie marketing

QR codes lijken in de reisbranche uitermate geschikt voor destinatie marketing. Zo kwamen in Taiwan 1.369 mensen bij elkaar om samen, met behulp van paraplu’s, ’s werelds grootste QR code te vormen ter promotie van het toerisme naar Taiwan. In Rio de Janeiro gaan ze nog een stap verder. Hier hebben ze dertig QR codes in de bestrating gelegd. Het is de bedoeling dat de codes gescand worden om meer informatie te krijgen over de Braziliaanse stad.

https://www.youtube.com/watch?v=eiQqZWRZ3Dk

Volgens Tnooz komt de QR code hiermee dichter bij waar het hoort: onder de grond. In het graf.

Afnemende interesse

De QR code heeft zeker potentie: je kunt een url met unieke tracking code koppelen aan de QR code en zodoende unieke inzichten krijgen in welke locaties wel en welke locaties niet werken om te adverteren bijvoorbeeld.  Toch is de interesse in de QR code sinds november 2011 eigenlijk alleen maar afgenomen en ik weet wel waarom.

qr grafiek

De QR code is in de steek gelaten door de techniek. Er moet vaak een aparte app gedownload worden om de code mee te kunnen scannen en vooral op het gebied van destinatiemarketing zijn er barrières door de torenhoge roaming kosten. Daar komt nog eens bij dat de QR code ook lang niet altijd even aantrekkelijk is om te scannen. De QR code is de status van nieuw, leuk en hip voorbij en er is dus meer voor nodig dan alleen de code zelf om mij te overtuigen mijn telefoon te pakken om de code te scannen. Voorbeelden hiervan zijn schaars, maar dat het wel kan laat KLM zien.

De toekomst, QR of RFID?

Of de QR code nog toekomst heeft zal de tijd ons leren, maar op de manier zoals de QR code momenteel voornamelijk ingezet wordt door marketeers heb ik daar weinig vertrouwen in. Volgens mij is het een kwestie van tijd voordat de QR code ingehaald wordt door veel breder inzetbare RFID technologie.

Credits afbeeldingREUTERS/Sayling Wen