• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Is er toekomst voor de QR code?

30 januari 2013 door Jaap Hoogesteger

Ondanks dat de techniek al 15 jaar bestaat, begin je QR codes pas de laatste twee jaar af en toe tegen te komen in het straatbeeld. Is er eigenlijk wel toekomst voor de QR code?

QR codes en destinatie marketing

QR codes lijken in de reisbranche uitermate geschikt voor destinatie marketing. Zo kwamen in Taiwan 1.369 mensen bij elkaar om samen, met behulp van paraplu’s, ’s werelds grootste QR code te vormen ter promotie van het toerisme naar Taiwan. In Rio de Janeiro gaan ze nog een stap verder. Hier hebben ze dertig QR codes in de bestrating gelegd. Het is de bedoeling dat de codes gescand worden om meer informatie te krijgen over de Braziliaanse stad.

https://www.youtube.com/watch?v=eiQqZWRZ3Dk

Volgens Tnooz komt de QR code hiermee dichter bij waar het hoort: onder de grond. In het graf.

Afnemende interesse

De QR code heeft zeker potentie: je kunt een url met unieke tracking code koppelen aan de QR code en zodoende unieke inzichten krijgen in welke locaties wel en welke locaties niet werken om te adverteren bijvoorbeeld.  Toch is de interesse in de QR code sinds november 2011 eigenlijk alleen maar afgenomen en ik weet wel waarom.

qr grafiek

De QR code is in de steek gelaten door de techniek. Er moet vaak een aparte app gedownload worden om de code mee te kunnen scannen en vooral op het gebied van destinatiemarketing zijn er barrières door de torenhoge roaming kosten. Daar komt nog eens bij dat de QR code ook lang niet altijd even aantrekkelijk is om te scannen. De QR code is de status van nieuw, leuk en hip voorbij en er is dus meer voor nodig dan alleen de code zelf om mij te overtuigen mijn telefoon te pakken om de code te scannen. Voorbeelden hiervan zijn schaars, maar dat het wel kan laat KLM zien.

De toekomst, QR of RFID?

Of de QR code nog toekomst heeft zal de tijd ons leren, maar op de manier zoals de QR code momenteel voornamelijk ingezet wordt door marketeers heb ik daar weinig vertrouwen in. Volgens mij is het een kwestie van tijd voordat de QR code ingehaald wordt door veel breder inzetbare RFID technologie.

Credits afbeelding: REUTERS/Sayling Wen

Gerelateerde Berichten

  • QR codes maken het reizigers makkelijk

    Herkansing voor QR code? Hoewel de QR code al een tijdje bestaat, is het gebruik…

  • Kijkje in de Chinese toeristische keuken: Wechat en de toekomst van westerse apps – Ed Sander

    WeChat is een zeer populaire app in China en qua functionaliteit en mogelijkheden loopt deze…

  • QR codes maken het reizigers makkelijk

    Herkansing voor QR code? Hoewel de QR code al een tijdje bestaat, is het gebruik…

Categorie: Destinatiemarketing, Mobiel Tags: mobiel, qr, qr-code

Over Jaap Hoogesteger

Jaap Hoogesteger werkt als Social Media Marketeer bij Deloitte Nederland, hiervoor was hij als social media marketeer verantwoordelijk voor de social strategie van Sundio Group. Daarvoor studeerde hij E-Travel/E-business aan de NHTV in Breda en liep zijn afstudeerstage bij TravelNext. Tijdens zijn studie was hij actief als content manager bij Youropi.com. Zie ook zijn Google+ profiel.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel Google NHTV onderzoek Expedia reviews TripAdvisor mobiel hotels Airbnb KLM Facebook Social Media Booking.com TUI instagram destinatiemarketing technologie Vakantiebeurs reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring