Afgelopen vrijdag was ik bij een sessie over NFC en destination marketing. Voor diegenen die niet weten wat NFC precies is een korte uitleg aan het einde van dit artikel. Tijdens de presentatie werd een interessante praktijktoepassing gegeven over een bestemming in Duitsland die gebruik maakt van NFC om de service aan gasten eenvoudiger te maken én om data te verzamelen.

Voorbeeld case van Hochschwarzwald

Het Duitse bedrijf dat de voorbeeldcase gaf vertelde over de Hochschwarzwald card. Met deze card kunnen toeristen in het Zwarte Woud een NFC card gebruiken voor toegang tot musea, op de ski-piste maar ook voor overnachtingen. Voor de gast wordt het dus een stuk eenvoudiger om ergens binnen te komen. Bovendien is de kaart gratis voor gasten die 2 of meer overnachtingen boeken. De gast krijgt hiermee gratis toegang tot meer dan 60 attracties in het Hochschwarzwald. Door deze keuze zullen gasten dus eerder langer verblijven waardoor hun uitgaven in het gebied ook hoger worden.

Gratis entree bij 60 attracties
Gratis entree bij 60 attracties

Het gebruik van NFC kan met een losse kaart, waar Hochschwarzwald (In Baden-Württemberg) voor heeft gekozen. Er zijn 25.000 kaarten uitgegeven, die ook gerecycled worden. De kaart is inmiddels door meer dan 240.000 toeristen gebruikt.

Een succesvolle NFC implementatie bestaat uit 3 key factoren:

  • content
  • connect
  • context

Handige toepassingen van NFC in travel

Een goed voorbeeld is een toepassing waarbij je op de piste kunt kijken waar je vrienden zijn. Je scant even je NFC tag en je krijgt direct door waar je vrienden uithangen in het ski-gebied. Zonder dat je hiervoor wifi of internet op je toestel nodig hebt. Een nog mooiere toepassing is die in het OV. Je stelt van te voren op je telefoon in waar je heen wilt. Bij het inchecken stuurt de OV chippaal de haltes naar je toestel waar je moet overstappen. Je telefoon geeft dan vlak voor de halte een push-bericht zodat je weet waar je uit de metro, tram of bus moet. Dit zou voor de Nederlandse OV-chipcard een enorme verbetering zijn.

Data, data, big data

De grote vraag is natuurlijk, wat gebeurt er met alle data. Op het privacy aspect ga ik niet in. Wel kort op de toepassingsmogelijkheden. Door de enorme hoeveelheid data die op wordt geslagen bij de Hochschwarzwald card kunnen bedrijven uitgebreide analyses maken en daarmee hun product verbeteren en marketingacties effectiever maken.

Wat is NFC en RFID

NFC, Near Field Communication, is een standaard, gebaseerd op RFID waarmee apparaten (automatisch) data kunnen uitwisselen door ze in elkaars bereik te houden. De maximale afstand is ongeveer 4 cm. In een aantal Android toestellen is NFC ingebouwd en ook de OV Chipcard bevat een RFID chip. Er bestaan 3 soorten van NFC:

  • Passive, read/write mode. Zoals sleutels van kamers in hotel of skipassen
  • Active, apparaten kunnen met elkaar communiceren
  • Payment, kan creditcard emuleren voor betalingen, bijv. betalen met je smartphone. In Spanje geven de banken La Caixa en BancSabadell al kaarten uit waarmee je in Barcelona draadloos kunt betalen en geld opnemen

TravelBird en Airbnb (ITB)