TripAdvisor, Zoover, G+ places, FB bedrijfspagina’s, de OTA’s sites …. Ze leveren je al meer dan 10 plekken om je hotelreputatie te monitoren. In Europa zijn TripAdvisor (22,5%) en Booking.com (62,2%) groot aandeelhouder van het aantal reviews. Maar er is meer! En dat zijn de platforms waar je wellicht nog niet aan hebt gedacht, maar dat wil niet zeggen dat de reputatieschade minder impact kan hebben. Vooral als je er helemaal geen zicht op hebt. Ik heb een aantal platforms voor je op een rij gezet. Heb jij er meer? Laat ze achter in de comments!

Instagram -> Geotag

Nog niet overtuigd dat Instagram booming is? Instagram heeft sindskort meer gebruikers dan Twitter, én een foto zegt natuurlijk 1.000 keer meer dan 140 tekens, laat staan een video van 15 seconden. Kortom een platform dat steeds meer gebruikt wordt door gasten om zich positief dan wel negatief uit te drukken. Als je gast aan een Instagramfoto een locatie toevoegt, dan noem je dat de Geotag. Je kunt het vergelijken met een check-in. Als er alleen een locatie wordt toegevoegd in het bericht en geen hashtags, dan wordt het als hotel ineens veel lastiger om deze foto’s te monitoren. Terwijl juist gasten die op locatie zijn makkelijk de geotag zullen aanklikken om te ontdekken wat andere gasten vinden en/of vonden. Gelukkig is er een gratis tool voor: Je kunt met Gramfeed monitoren op de geotag.

Hotelconfidential.com

Een filmpje zegt misschien wel meer dan 10.000 woorden. Op hotelconfidential.com maken gasten en bloggers (want die kunnen per filmpje geld verdienen!) filmpjes van je hotel. Bij het betaald uploaden van de zelfgemaakte filmpjes worden wel wat verplichte instructies gegeven voor de gebruikers; zo moet de filmmaker in het Engels uitleg geven en dienen er diverse ruimtes in beeld worden gebracht. Met een app kun je de video’s uploaden en bekijken. Dit geeft een écht kijkje in het hotel. Benieuwd hoe het geld verdienen per filmpje werkt? Henriëtte geeft op TravelAroundwithme.com haar uitleg.

hotelconfidential

Holidaycheck

Op de Duitstalige markt is Holidaycheck een grote reviewsite. In Nederland mogen we gelukkig traditiegetrouw veel van onze oosterburen als gasten ontvangen in accommodaties. De meeste buitenlandse toeristen kwamen in 2014, evenals voorgaande jaren, uit Duitsland; ruim 3,9 miljoen Duitsers bezochten in 2014 ons land (+12%). Dat betekent dat ze dit ‘eigen’ Duitse platform meer zullen gebruiken als bron voor reviews. Vraag daarom bijvoorbeeld actief aan je Duitse gast om ook op Holidaycheck een review te posten, bijvoorbeeld door dit nadrukkelijk te melden in de welkomstthuis e-mail die je stuurt.

TripAdvisor Restaurant

Heb je bij je hotel een restaurant? En heb je deze ook los geclaimd op TripAdvisor? Zeker nu TripAdvisor Iens heeft overgenomen is te verwachten dat deze tak van TripAdvisor nog groter wordt. De overname van Iens zie ik zelf ook vooral als strijd om het grootste reviewplatform te blijven. Iens was hierbij als reviewsite mét reserveringssysteem erg interessant. Hiermee komt TripAdvisor ook de Nederlandse provincie in. Iens blijft vooralsnog wel ook als zelfstandig platform bestaan. Zie meer info over deze overname op NRCQ.

App reviews in Appstore

Heb je als bedrijf een app ontwikkeld? Check dan ook regelmatig of je app gereviewd wordt. Het helpt natuurlijk niet echt mee als je hier maar 6 reviews hebt en deze ook maar 3 sterren zijn. Daarnaast spelen de reviews ook weer een rol bij de plek die je binnen de zoekopdrachten in de Appstore krijgt. Je kunt bijvoorbeeld in de app een subtiel pop up bericht opnemen die vraagt om een review. Het is vooral belangrijk dat je app functioneel is en kwalitatief goed.

Hotelwifitest.com

De kwaliteit van je hotel wifi wordt tegenwoordig ook gereviewd en is voor de Millennials en zakelijke gasten zelfs de belangrijkste USP. Zeker aangezien de resultaten van de Wifitest ook elders op het web geïntegreerd zijn zoals in zoekmachines (zie de eerdere blog hierover op Travelnext.nl). Als de resultaten van jouw hotels niet in orde zijn, zul je hiervoor toch aan de bel moeten trekken bij de verantwoordelijke ICT afdeling.

hotel wifie test overview

Oyster Photofake out

Oyster.com heeft er een competitie van gemaakt om de picture perfect marketingfoto’s weg te zetten tegen de echte foto’s van reizigers. Deze categorie heet de Photofake out. Dit benadrukt het belang van authenticiteit maar weer. Want, zoek in deze Photofake out maar eens de verschillen:

oysterphoto

Credits header afbeelding: M.P.3 (CC)