Jonas de Groot is marketing manager bij de Sundio groep en verantwoordelijk voor de Nederlandse merken, hij praat hier over Performance Based Advertising. Sundio is een verzameling van de merken Jiba, Eliza was here, Sunweb, Sudtours, X-travel, Husk en Gogo tours. De omzet van Sundio bedraagt meer dan 400 miljoen euro (800.000 passagiers). Het marketingbudget van Sundio om een boeking binnen te halen is 65 euro. Dat is 5% van de gemiddelde reissom van 1.300 euro. De vraag waar Sundio mee worstelt is: hoeveel geven we uit aan het merk en hoeveel aan een sale? Wat is de optimale balans?

25% van de traffic komt via affiliate marketing
Het affiliate kanaal is bij Sundio verantwoordelijk voor 20% tot 25% van de traffic en de boekingen. Het mooie van affiliate marketing is dat het 100% raak is. Je betaalt pas bij een daadwerkelijke boeking. Je loopt dus weinig risico en je hebt gratis presence. In de praktijk wordt het spel wel steeds complexer. Wie moet je belonen? Degene die het eerste contact heeft gelegd of de partij die de klant via een actiecode bij je aflevert? Sundio werkt nu met meerdere netwerken en ze hanteren steeds meer een striktere ingangscontrole, waarbij ze onlangs hebben besloten om actiesites niet meer in het affiliate netwerk op te nemen. Affiliate marketing heeft nu een behoorlijk aandeel in het commerciële resultaat van Sundio. De gedachte is wel dat dit aandeel in de toekomst gaat afnemen. Dat is ook gedreven vanuit een interne behoefte want affiliate marketing is nu het “duurste” kanaal uit de online marketingmix.

Performance based cross mediaal adverteren
De toekomst ligt volgens Jonas in het performance based cross mediaal adverteren. Hierin zal iedere partij zowel online als offline een deel van de taart krijgen. Je moet uiteraard wel een goede verdeling maken. Het voordeel is dat bijvoorbeeld een abri campagne exploitant met je gaat meedenken over de uiting en plaatsingsmomenten omdat hij ook een commercieel belang heeft bij een succesvolle campagne.