TravelNext volgt Startups en deze keer vertelt Fabian Grillo over ‘de start van Just Away’. In deze rubriek volgen we in een drieluik de ontwikkelingen van verschillende startups binnen de travel- en hospitality branche die online gedreven zijn. Kijk hier om meer te lezen over deze rubriek of meld je aan als startup door te mailen naar lobke@travelnext.nl.

Just Away is een online aanbieder en werkt samen met Eurotours, een Oostenrijkse touroperator die inmiddels 34 jaar oud is. We spraken over deze gloednieuwe Start-Up die zijn sporen in Duitsland hard aan het verdienen is. Vorige week is het concept in Nederland gelanceerd en het bedrijf sponsort tevens het programma RTL Just Away iedere zondagmiddag op rtl4.

Hoe werkt Just Away precies?

“Just Away richt zich op mensen die weg willen, maar nog niet weten waar naartoe. Een van de belangrijkste elementen daarvan is; ‘bij ons zoek je niet, bij ons vind je’. Mensen die een weekend of iets langer willen genieten van bijvoorbeeld gastronomie schotelen we ideeën voor, zolang die maar voldoen aan de eisen van de consument.”

Hoe is het idee voor Just Away ontstaan?

“We merkten dat de markt veranderde. Voorheen toen de toerismewereld nog stabiel was, gingen mensen hun vakanties in januari al boeken en wist je als touroperator in maart al of je een succesvol jaar zou hebben. Internet en sociale media hebben daar verandering in gebracht en wij hebben gepoogd daarop in te spelen door directer met de klant te communiceren met een merk dat direct gericht is op de consument. Dat deden we al in Duitsland, nu is het concept ook in Nederland en in Polen uitgerold. Dat merk is Just Away geworden. Daarnaast zagen we dat er de laatste jaren een enorme prijsdruk is ontstaan om zo goedkoop mogelijk reizen aan te bieden, een prijsspiraal die zover mogelijk naar beneden moest staat centraal. Wij willen vooral de klant een leuke vakantie bezorgen met leuke ideeën met juist minder focus op prijs. Zo is Just Away ontstaan.”

Welke visie heeft Just Away?

“We willen klanten verrassen en inspireren. De consument is op zoek naar belevingen en ervaringen en zij willen daarmee ook verrast worden. Mensen zijn niet op zoek naar de allerlaagste prijs wanneer ze tegelijkertijd opties voorgeschoteld krijgen voor te gekke reizen. De naam Just Away vertaalt waar we voor staan: er even tussenuit, makkelijk boeken en even weg zijn.”

Wat zijn de succesfactoren?

“We willen voor klanten waarmaken dat we inspirerende ideeën en belevingen bieden. Zaken als kwaliteit zijn doorslaggevend. Daarnaast hebben we servicegerichtheid hoog in het vaandel, zo hebben we een callcenter voor mensen die behoefte hebben aan persoonlijk contact. Goede prijzen kunnen we waarborgen door directe contacten met de leveranciers. We richten ons vooral in Oostenrijk op duurzame accommodaties die goed omgaan met afval, bedrijfsvoering etc. Ook de ‘erlebnis leistungen’ zijn belangrijk; het aanbod van bijvoorbeeld musea en restaurants. Daarmee valt of staat ons concept. We verkopen dus geen bedden, maar willen echt een beleving aanbieden.”

Wat is het business model?

“We hebben een Nederlandstalige website maar de boekingen en de verdere afhandeling wordt gedaan in Oostenrijk. Daarvoor maken we gebruik van de bestaande logistiek van Eurotours. Omdat we naast Nederland ook opereren in Duitsland en Polen zorgen we dat op het hoofdkantoor nauwkeurig gekeken wordt naar de wensen van de Nederlandse markt. Daarop wordt het aanbod en de tekst dan ook aangepast; onze producten zijn echt specifiek voor de Nederlandse markt. Ondanks dat we in ons business model niet focussen op prijs moeten we wel concurrerend zijn. Daarom hebben we op het hoofdkwartier in Oostenrijk zo’n 60 werknemers die op inkoop zitten. Er zit geen derde partij tussen. Uiteindelijk verdienen we geld aan het verkopen van zoveel mogelijk reizen.”

Bestaan er al soortgelijke concepten? (waarom is dit een ander concept?)

“Er zijn wel soortgelijke initiatieven op de markt, met een aantal spelers zoals i-escape.com en tablethotels.com. Maar in feite bieden ze alleen het hotel aan als product en niet zozeer een beleving of  een idee. Van de touroperators zijn wij vanuit onze opinie de enige die dit zo aanpakken vanuit de inspirerende invalshoek. Daarmee zagen we dan ook een gat in de markt. We hebben bewust samengewerkt met een reclamebureau dat geen ervaring had in toeristische sector. Dat zie je ook wel terug in het visuele concept van de website; de tekeningen, de opbouw en De Inspirator. We hebben het commercieel aantrekkelijk gemaakt voor de consument om makkelijk te navigeren.”

Wat willen jullie met Just Away over een jaar bereikt hebben?

“Op de korte termijn willen we voor klanten waarmaken dat we inspirerende ideeën en belevingen bieden. Dat de consument aan Just Away denkt als ze zin hebben om op vakantie te gaan. En natuurlijk zwarte cijfers schrijven. We bouwen het langzaam op, we zijn reëel.”

Even verder dromen, waar staat Just Away over 5 jaar?

”Dan hoop ik dat we tot de belangrijkste spelers in de markt behoren. In Oostenrijk is onze onderneming de grootste als het gaat om het aantal passagiers. Dit heeft onder andere te maken met de samenwerking met de daar zo populaire supermarktketen Hofer. Zij verkopen de reizen, dus de marketing is uitbesteed. In Duitsland en Zwitserland werken we actief samen met de Aldi, ik ben benieuwd of we met Just Away in Nederland ook een dergelijke positie kunnen behalen in 5 jaar. Hoewel de Nederlandse markt wel anders in elkaar zit! We houden de ontwikkelingen in de gaten en door de expertise die we reeds hebben kunnen we daar snel op inspelen.”