In China gebruikt men geen Facebook, Twitter of Linkedin. Sterker nog, wie in China naar een van deze sites surft zal er al snel achter komen dat deze websites door de Chinese autoriteiten zijn geblokkeerd. Toch zijn er maar liefst 457 miljoen Chinezen actief op sociale media! Hier liggen volop kansen voor de destinatiemarketeers in Nederland.

Dit artikel is geschreven naar aanleiding van een essay door Max Lammers, onder supervisie van Marco van Leeuwen.

The Great Firewall of China

Deze zojuist genoemde websites zijn onderdeel van “The Great Firewall of China”. In China worden verscheidene sites geblokkeerd omdat ze niet overeenkomen met de kijk op de wereld van de Chinese overheid. Dat betekent echter niet dat ze geen sociale media hebben.

firewall china travelnext

Binnen die Chinese firewall bevinden zich maar liefst 457 miljoen Chinezen die actief zijn op sociale media. Een zeer grote markt dus. Voor bijna elke sociale media tool zoals wij die kennen is er een Chinese equivalent. Het bekijken en uploaden van filmpjes doe je in China niet via Youtube maar via Tudou of Youku. Ook het feit dat Facebook geblokkeerd is zal maar weinig Chinezen veel interesseren. Zij vinden (ongeveer) dezelfde mogelijkheden bij Sina Weibo (300 miljoen gebruikers!), RenRen, Douban en Kaixin001. Ook voor Twitter hebben ze maar liefst 3 alternatieven, zo heb je in China Fanfou, Digu en Jiwai. En last but not least is daar ook nog Q-zone; een sociaal netwerk met maar liefst 200 miljoen actieve gebruikers dat gebruikt wordt om blogs op te plaatsen, dagboeken bij te houden en video’s te bekijken.

China interessante markt voor destinatie Nederland

Chinezen blijven doorgaans maar kort in Nederland (1,5 nacht gemiddeld), maar in de tijd dat ze hier zijn geven ze wel veel geld uit. Het gemiddelde ligt op 745 euro per bezoeker. De Chinese toerist geeft het geld vooral uit aan luxe artikelen zoals diamanten, horloges en juwelen. Maar ook aan souvenirs en mode wordt de laatste jaren steeds meer besteed. Het gaat zelfs al zo hard dat de Chinezen zowel de Duitsers als de Amerikanen voorbij zijn gestreefd op het gebied van geldtransacties in het buitenland. In 2012 hebben Chinezen een totaalbedrag van 102 miljard(!) dollar aan toerisme gespendeerd (NRIT).

De welvaart in China is de afgelopen jaren zeer sterk toegenomen en steeds meer Chinezen willen een verre reis maken. Dit is al terug te zien in de cijfers van de afgelopen jaren, in de eerste helft van 2013 groeiden de hotelovernachtingen in Amsterdam uit China met 13,8%, maar dit kan de komende jaren nog veel meer gaan groeien. De reden dat de Chinezen in het westen veel dure, luxe artikelen kopen is omdat er in hun eigen land vooral nep te koop is. Wat opvalt aan de Chinese toeristen is dat ze vooral komen in de uitverkoop, maar dat ze wel met volle tassen naar huis gaan.

Veel kwijt in weinig tekens

Erg grappig en een groot voordeel is dat je in China met slechts een paar karakters veel meer kunt zeggen dan in bijvoorbeeld Nederland. Ter vergelijking: Ik wens jullie allemaal een hele fijne dag toe (38 tekens) is in het Chinees : 祝大家一個美好的一天 (10 tekens). Via bijvoorbeeld Fanfou kan je in China dus een heel verhaal kwijt terwijl je via de Nederlandse Twitter vaak moeite hebt om je verhaal te kunnen vertellen met het beperkt aantal tekens dat je ervoor hebt.

Tot nu toe wordt destinatie Nederland alleen nog gepromoot op Chinees Social Media netwerk Sina Weibo, maar er zijn dus nog veel meer mogelijkheden. Door te gaan promoten op Q-zone bereik je 200 miljoen actieve gebruikers, hier zullen zeker mensen tussen zitten die een reisje naar Nederland wel zien zitten, maar er misschien nog nooit van gehoord hebben. Als ze er al wel van gehoord hebben kunnen ze er natuurlijk niet vaak genoeg aan herinnerd worden, zodat ze uiteindelijk over de streep worden getrokken.

Als de destinatiemarketeers in Nederland zich goed gaan verdiepen in de verschillende sociale media mogelijkheden in China en hier op de juiste manier en op de juiste tijdstippen (uitverkoop) zullen gaan promoten, zal dit er voor zorgen dat er nog veel meer Chinese toeristen naar Nederland komen. Doordat de Chinese toeristen gemiddeld ook nog eens erg veel geld uitgeven bij hun bezoek is dit een win-win situatie!

max lammersMax studeert MTT aan de NHTV, Breda. Naast reizen is hij gek van sport. Na zijn studie gaat hij het ondernemerschap aan met een eigen touroperating gespecialiseerd in voetbalreizen.

 

 

Credits afbeelding: Shirley de Jong (CC)