• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Kans voor destinatiemarketeers: doorbreek de Chinese firewall en zet Nederland op de kaart

25 februari 2014 door Marco van Leeuwen

In China gebruikt men geen Facebook, Twitter of Linkedin. Sterker nog, wie in China naar een van deze sites surft zal er al snel achter komen dat deze websites door de Chinese autoriteiten zijn geblokkeerd. Toch zijn er maar liefst 457 miljoen Chinezen actief op sociale media! Hier liggen volop kansen voor de destinatiemarketeers in Nederland.

Dit artikel is geschreven naar aanleiding van een essay door Max Lammers, onder supervisie van Marco van Leeuwen.

The Great Firewall of China

Deze zojuist genoemde websites zijn onderdeel van “The Great Firewall of China”. In China worden verscheidene sites geblokkeerd omdat ze niet overeenkomen met de kijk op de wereld van de Chinese overheid. Dat betekent echter niet dat ze geen sociale media hebben.

firewall china travelnext

Binnen die Chinese firewall bevinden zich maar liefst 457 miljoen Chinezen die actief zijn op sociale media. Een zeer grote markt dus. Voor bijna elke sociale media tool zoals wij die kennen is er een Chinese equivalent. Het bekijken en uploaden van filmpjes doe je in China niet via Youtube maar via Tudou of Youku. Ook het feit dat Facebook geblokkeerd is zal maar weinig Chinezen veel interesseren. Zij vinden (ongeveer) dezelfde mogelijkheden bij Sina Weibo (300 miljoen gebruikers!), RenRen, Douban en Kaixin001. Ook voor Twitter hebben ze maar liefst 3 alternatieven, zo heb je in China Fanfou, Digu en Jiwai. En last but not least is daar ook nog Q-zone; een sociaal netwerk met maar liefst 200 miljoen actieve gebruikers dat gebruikt wordt om blogs op te plaatsen, dagboeken bij te houden en video’s te bekijken.

China interessante markt voor destinatie Nederland

Chinezen blijven doorgaans maar kort in Nederland (1,5 nacht gemiddeld), maar in de tijd dat ze hier zijn geven ze wel veel geld uit. Het gemiddelde ligt op 745 euro per bezoeker. De Chinese toerist geeft het geld vooral uit aan luxe artikelen zoals diamanten, horloges en juwelen. Maar ook aan souvenirs en mode wordt de laatste jaren steeds meer besteed. Het gaat zelfs al zo hard dat de Chinezen zowel de Duitsers als de Amerikanen voorbij zijn gestreefd op het gebied van geldtransacties in het buitenland. In 2012 hebben Chinezen een totaalbedrag van 102 miljard(!) dollar aan toerisme gespendeerd (NRIT).

De welvaart in China is de afgelopen jaren zeer sterk toegenomen en steeds meer Chinezen willen een verre reis maken. Dit is al terug te zien in de cijfers van de afgelopen jaren, in de eerste helft van 2013 groeiden de hotelovernachtingen in Amsterdam uit China met 13,8%, maar dit kan de komende jaren nog veel meer gaan groeien. De reden dat de Chinezen in het westen veel dure, luxe artikelen kopen is omdat er in hun eigen land vooral nep te koop is. Wat opvalt aan de Chinese toeristen is dat ze vooral komen in de uitverkoop, maar dat ze wel met volle tassen naar huis gaan.

Veel kwijt in weinig tekens

Erg grappig en een groot voordeel is dat je in China met slechts een paar karakters veel meer kunt zeggen dan in bijvoorbeeld Nederland. Ter vergelijking: Ik wens jullie allemaal een hele fijne dag toe (38 tekens) is in het Chinees : 祝大家一個美好的一天 (10 tekens). Via bijvoorbeeld Fanfou kan je in China dus een heel verhaal kwijt terwijl je via de Nederlandse Twitter vaak moeite hebt om je verhaal te kunnen vertellen met het beperkt aantal tekens dat je ervoor hebt.

Tot nu toe wordt destinatie Nederland alleen nog gepromoot op Chinees Social Media netwerk Sina Weibo, maar er zijn dus nog veel meer mogelijkheden. Door te gaan promoten op Q-zone bereik je 200 miljoen actieve gebruikers, hier zullen zeker mensen tussen zitten die een reisje naar Nederland wel zien zitten, maar er misschien nog nooit van gehoord hebben. Als ze er al wel van gehoord hebben kunnen ze er natuurlijk niet vaak genoeg aan herinnerd worden, zodat ze uiteindelijk over de streep worden getrokken.

Als de destinatiemarketeers in Nederland zich goed gaan verdiepen in de verschillende sociale media mogelijkheden in China en hier op de juiste manier en op de juiste tijdstippen (uitverkoop) zullen gaan promoten, zal dit er voor zorgen dat er nog veel meer Chinese toeristen naar Nederland komen. Doordat de Chinese toeristen gemiddeld ook nog eens erg veel geld uitgeven bij hun bezoek is dit een win-win situatie!

max lammersMax studeert MTT aan de NHTV, Breda. Naast reizen is hij gek van sport. Na zijn studie gaat hij het ondernemerschap aan met een eigen touroperating gespecialiseerd in voetbalreizen.

 

 

Credits afbeelding: Shirley de Jong (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Inspelen via social op behoeften Chinese millennial toeristen

    De Chinese Millennials (generation Y-ers) are coming. Ze zijn hyper connected, mobiel georiënteerd als het…

  • ChinaTalk: hoe doet Nederland de Chinese toerist tekort en wat kunnen wij verbeteren?

    Chinese toeristen kun je grotendeels indelen in twee groepen. Allereerst is er de categorie die…

  • De impact van de Chinese reizigers op de hotellerie, en hoe jij hier geld mee kunt verdienen.

    We weten het allang, de Chinese reizigers vormen voor Nederland de belangrijkste doelgroep voor het…

Categorie: Destinatiemarketing Tags: great firewall of China, Q-zone

Over Marco van Leeuwen

Marco van Leeuwen is docent aan NHTV, internationaal hoger onderwijs Breda. NHTV profileert zich als een zelfstandige onderwijsinstelling en richt zich zowel op de ontwikkeling van de beroepspraktijk als op wetenschapsbeoefening. Naast het verzorgen van onderwijs, is hij verantwoordelijk voor de richting Travel Trade. Hij is een creatieve dwarsdenker, durft buiten de box te denken, signaleert trends, bouwt bruggen tussen theorie en werkveld, is oprichter van het Travel Design Lab en houdt zich nu bezig met de vormgeving en realisatie van het E-design Lab binnen de Academie voor Toerisme. Marco is werkzaam geweest bij KRAS, NBBS, Thika Travel, de Boer en Wendel en in de incentivebranche. Zijn Masterstudie voor Media Innovation, gericht op het ontwikkelen van nieuwe en innovatieve mediaproducten en –concepten, heeft zijn interesse in nieuwe media, toepassingen hiervan en cross-industrie business- en verdienmodellen versterkt. Voelt zichzelf een info-junkie, is in staat innovaties van idee tot resultaat te begeleiden, is muziek, reis & ski-verslaafd en zit vol met ‘zinloze weetjes’. Meaning of life is: Follow your passion!

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Wat zijn de beroepen voor de toekomst in travel en hospitality? - TravelNext schreef:
    27 maart 2014 om 12:08

    […] en communicatie bekijkt van de Chinese invalshoek. Benodigd is kennis van sinologie, kennis van de Chinese media zoals Baidu (zeker na de overname van het oude Facebook) en commerciële […]

  2. Lessen online marketing voor de gastvrijheidssector: destinatiemarketing #OM033 - TravelNext schreef:
    28 april 2014 om 11:05

    […] je van foto’s die de wereld over gaan met Obama in het Rijks. Of de Chinese presidentsvrouw (China is een belangrijke markt voor destinatie Nederland) die een tulp doopt in Het Keukenhof. Destinatiemarketing is net export. De kweker van de speciale […]

  3. Cross border e-commerce event: overseas in travel? #advertorial - TravelNext schreef:
    29 augustus 2014 om 09:42

    […] meer belangrijker wordt, aangezien Nederland enkel gepromoot wordt op social media site Sina Weibo, terwijl er veel meer mogelijkheden zijn. Er zijn steeds meer Nederlandse bedrijven die investeren in de Chinese markt, zoals recentelijk […]

  4. Een kijkje in het leven van Tessa Dirks, Manager Social Media bij NBTC | Holland Marketing - TravelNext schreef:
    18 september 2014 om 16:03

    […] eens wat vaker bij de buren! Ik bedoel, kijk eens naar China en naar hun WeChat bijvoorbeeld. Dit geavanceerde social media platform is volledig geïntegreerd […]

  5. Ctrip krijgt concurrentie; wat betekent Alitrip voor de Nederlandse reisbranche - TravelNext schreef:
    3 november 2014 om 15:39

    […] de Nederlandse reisbranche ook nog steeds te ontdekken is) om in China een actieve rol te spelen, via vaakgenoemde social media kanalen als We-Chat  maar ook op platforms die echte e-commerce power in China in handen hebben, te omarmen vanuit de […]

  6. ChinaTalk: hoe doet Nederland de Chinese toerist tekort en wat kunnen wij verbeteren? | TravelNext schreef:
    11 november 2016 om 11:34

    […] in Giethoorn. Maar Chinezen, toch wel hét selfievolk bij uitstek, hebben dankzij de Great Firewall geen Facebook-account en een poging om de foto’s zonder account te downloaden mislukt jammerlijk omdat je gedwongen […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie destinatiemarketing travel Expedia Vakantiebeurs Booking.com Facebook TripAdvisor Google onderzoek TUI KLM reizen instagram mobiel NHTV Airbnb hotels reviews Social Media

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring