Bas van Teylingen is multidisciplinair creatief. Hij werkt al jaren zowel voor- als achter de schermen binnen nieuwe- en oude media. Hij is regisseur van (online) formats en bewezen televisieprogramma’s. YouTuber (45.000 subscribers), YouTube Certified en oprichter van de Tube School, de eerste school in Nederland waar jonge mensen, bedrijven en merken alle facetten van YouTube leren van de YouTubers zelf. Daarnaast is Bas Chief Creative Officer/Partner van Online Cookie Collective, een creatief media- en kenniscentrum voor de online wereld met als focus originele en echte content maken waar mensen op zitten te wachten. In aanloop naar De Vakantiebeurs Vakdagen 2018 waar Bas tevens spreker is (10 januari) ging ik met hem in gesprek over de kansen van Youtube voor de reisindustrie.

Na Facebook en Instagram, is het wel YouTube dat als platform een grote vlucht neemt in het medialandschap. Toch zien we niet heel veel reisorganisaties met een echt vernieuwende contentstrategie, is travel minder innovatief dan andere branches?

‘’Een vernieuwende contentstrategie heeft in mijn beleving niks met het onderwerp travel te maken, maar meer met de bereidwilligheid van onder meer de reisorganisaties om zich echt te verdiepen in het platform YouTube. Op dit moment heb je drie soorten organisaties:

De afwachters; die kijken de kat uit de boom, nemen geen initiatief en lopen de kans de boot te missen.

De twijfelaars; die ‘spelen’ een beetje op YouTube, maar nemen het nog niet heel erg serieus omdat ze zich er niet in verdiepen en de potentie zien.

De aanpakkers; dat zijn bedrijven/organisaties die zich er vol in storten, zich laten onderwijzen en het medium YouTube serieus nemen.

In de regel zijn reisorganisaties overigens wel innovatief maar altijd net wat later dan andere branches.’’

Hoe belangrijk is YouTube voor travel in het algemeen?

‘’Dan zou ik een andere vraag willen stellen: Hoe belangrijk is YouTube voor een merk/organisatie in het algemeen op dit moment? Het lijkt bijna wel alsof ze YouTube niet serieus nemen, maar als je ziet hoe relevant het medium is kan ik me dat toch niet voorstellen. Even wat feiten:

  1. We uploaden wereldwijd bijna 500 uur video per minuut op YouTube;
  2. Elke dag een miljard uur aan weergaven op YouTube;
  3. YouTube heeft meer dan een miljard gebruikers, dat is bijna een derde van het internet;
  4. Meer dan de helft van alle YouTube-weergaven is afkomstig van mobiele apparaten;
  5. Het aantal kanalen met jaarlijkse inkomsten van zes cijfers op YouTube is in het afgelopen jaar met 50 procent gestegen.

In de maand oktober 2017 hebben meer dan 11,8 miljoen personen de website en/of app van YouTube bezocht (11.825.000 personen, 83% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder).

Het dagbereik van YouTube ligt op 31 procent in oktober (4.430.000 personen van 13 jaar en ouder) en toont hiermee aan dagelijks relevant te zijn. In vergelijking met voorgaande jaren is het bereik in alle leeftijdsgroepen gestegen.

Kortom, als je YouTube niet serieus neemt als platform om je doelgroep te bereiken kun je beter iets anders gaan doen. Dit is een platform waar je een community kunt opbouwen, de dialoog aan kunt gaan met kijkers (klanten), waar je niet alleen de beleving en het verlangen dichterbij kunt brengen, maar ook kunt leren van je doelgroep. Daarom erg belangrijk.’’

Los van een aantal grote merken hebben veel Nederlandse reisorganisaties een eigen YouTube kanaal die ze niet actief gebruiken als marketingkanaal, is het niet interessant genoeg voor de Nederlandse markt?

‘’Vaak is het de onwetendheid, angst of arrogantie bij de organisaties zelf. En daardoor ligt er totaal geen prioriteit. Er is vaak geen apart marketingbudget voor een platform als YouTube. Als de marketeers zich zouden laten scholen en de mogelijkheden zouden zien op YouTube kunnen ze binnen travel een belangrijke doorbraak forceren.’’

Welke trends zie jij op YouTube en in travel?

‘’De trends die ik zie zijn kleinschalig en nog niet echt bekeken vanuit de ‘YouTube gedachte’. Dat is de gedachte dat je een eigen community laat groeien waar je interessante content voor maakt. Content die ‘re-watchable’ is en 365 dagen per jaar aanwezig. Daarmee bedoel ik niet dat je elke dag een video moet uploaden, maar dat je de ‘fans’ binnen jouw eigen community het hele jaar voorziet van interessante, inspirerende, deelbare, interactieve en consistente video content.

Als ik dan toch kleine trend moet benoemen dan heb je het over video’s met 360 graden beelden om een beter beeld te krijgen van de accommodatie en bijvoorbeeld het gebruik van drone beelden.’’

Wander, Concentrate Velvet zijn YouTube kanalen die het goed doen en waar ook veel wordt gereisd. Is samenwerken met deze kanalen het toverwoord?

‘’Dat ligt aan je insteek als reisorganisatie. Als je echt eigen content wilt creëren en organisch wilt groeien met je YouTube kanaal zul je daarin moeten investeren, een format zoeken dat bij jou en je beoogde doelgroep past. Dat is lange termijn denken. Maar als je puur een samenwerking wilt met een bekend kanaal of een bekende influencer bedenk dan wel dat de kijkers vooral kijken naar die influencer omdat ze daar fan van zijn. Dan is het slimmer om een lange termijn deal te maken met een influencer op een eigen kanaal met een eigen format. Zo creëer je een eigen community in plaats van alleen de ‘sponsor’ te zijn van een video of een kanaal.’’

Jij ziet veel creators op YouTube, hoe kun je als creator/organisatie nu echt opvallen?

‘’Het klinkt als een holle frase, maar het draait op YouTube om authenticiteit. Kijkers prikken zo door de content heen als het niet echt is en rekenen je daar genadeloos op af. Vergeet niet dat de kijkers de ambassadeurs zijn van jouw kanaal en jouw content. En dat kan twee kanten op werken. Voor veel organisaties is authenticiteit doodeng, want je moet af durven stappen van kapot vergaderde ideeën en zienswijzen. Maar ik verzeker je, als je dat durft kun je iets heel moois neerzetten dat voor alle partijen ‘werkt’.

Is er een Nederlands travel kanaal dat we volgens jou echt in de gaten moeten houden en waarom?

‘’Leuke kanalen zijn bijvoorbeeld Travel Gretl Engelstalige video’s en een hele eigen insteek. Iemand anders is Daisy Scholte. Zij is nu op wereldreis en maakt echt hele mooie video’s. Jammer dat haar video’s zo weinig bekeken worden. Dan hebben we nog Lisa Kolster, een ervaren YouTuber die al jaren ervaring heeft. Hele mooie video’s met beleving, goede montage met bijvoorbeeld drone beelden. En als laatste een heel klein kanaaltje Viazoe Zulema is een reisadviseur die persoonlijk advies geeft en interessante tips heeft. Deze kanalen verdienen allemaal meer aandacht in mijn beleving.’’

Van een financieel point of view, wat zou een reisorganisatie in haar achterhoofd moeten houden voordat zij een YouTube kanaal beginnen en willen onderhouden in termen van tijd en geld?

‘’Een reisorganisatie moet het maken van content op YouTube als onderdeel van hun normale werkzaamheden gaan zien. Ze moeten dit heel serieus nemen en zich laten voorlichten om daarna serieus budget te reserveren of vrij te maken binnen hun huidige marketingbudget. En ik praat daar graag verder over met iedereen die daar meer over wil weten!’’

Bas van Teylingen is op 10 januari ook een van de keynotes tijdens het vakprogramma van De Vakantiebeurs. Bekijk hier alvast de korte outline van zijn keynote en het programma.

Fotocredits: Otto van den Toorn