Kill the middle seat: zo worden die middelste stoelen wél verkocht

561

Vliegen wordt niet vaak gezien als aangename aangelegenheid, mede door het design en het interieur van vliegtuigen. De meeste mensen kiezen graag een plekje bij het raam of aan het gangpad. Er zijn plannen om de ”middle seat” uit het design te schrappen, en er een extra voordeel aan te geven. Dat daar nog niet eerder over nagedacht is. In samenwerking met Panasonic en BMW Designworks is dit interieur ontworpen.

Stagger seats

Molon Labe Designs is een aviation design agency die met het plan is gekomen voor een ”stagger seat”. Een stoel die net achter de stoelen van de raampassagier en gangpassagier is geschoven. De stoel staat verder weg dan de andere twee stoelen en is breder en minder hoog. De armleuningen van de twee stoelen waartussen de stagger seat staat worden nu volledig gebruikt.

Passagiers gebruiken immers nooit de hele armleuning, anders zouden hun armen achter hun rug moeten beginnen. Er blijft altijd een stuk van de armleuning ongebruikt en daar hebben de designers slim over nagedacht.

Stagger seat door Molon Labe Designs

Schouders raken elkaar niet meer

De CEO van het aviation ontwerpbureau Molon Labe Hank Scott zegt tegen Dailymail, dat mensen normaliter het breedst zijn in hun schouders. Dit betekent dat wanneer de middelste stoel naar achteren wordt geschoven, de middelste persoon in principe ook het meeste ruimte heeft aangezien hij aan geen van beide kant wordt beperkt in breedte (geen gangpad of raam). De schouders van de drie passagiers komen dus niet meer tegen elkaar aan.

Design innovatie met voorrang

De stoelen van Molon Labe worden nu officieel getest als mogelijk vliegtuig interieur met bijbehorend certificaat van luchtvaartautoriteiten. Normaliter duurt het jaren voordat een dergelijke innovatie doorgang vindt in een passagiersvliegtuig, maar dit design heeft een klein beetje voorrang gekregen.

Side-slip-seat

Eerder kwam Molon Labe al met de side-slip seat, de middelste stoel die tijdens het boarden over de andere heen kan schuiven om het proces van aan boord gaan te versnellen. Dat proces is gebaseerd op hetzelfde framework van de stagger seats. De verwachting is dat deze stoelen al eind dit jaar in vliegtuigen worden aangebracht.

Side-slip-seat door Molon Labe Designs

Er is interesse

Wellicht is bovenstaand nog niet genoeg om de middelste zitplaatsen echt goed te kunnen verkopen aan reizigers, maar elke verbetering in design die de vliegervaring beter maakt, is er een. Een aantal airlines heeft gezegd geïnteresseerd te zijn, zegt Scott tegen Wired.

Hoewel vliegtuigen besparen op zo bijna alles, behalve comfort, zijn er aan de consumentenzijde steeds meer wensen om comfortabel van A naar B te vliegen. De designs zijn afgelopen maand tijdens de Aircraftinteriorsexpo gepresenteerd.

 

 

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER