Een van de meest populaire onderdelen van het entertainment aan boord van een vliegtuig is de meebewegende kaart. Bij vrijwel elke luchtvaartmaatschappij kun je de twee-dimensionale kaarten bekijken om de voortgang van je vlucht te volgen.

Vandaag de dag is hier echter meer mee te doen. Denk aan kaarten met aanvullende informatie over bezienswaardigheden, inzoomen op detail niveau en 3D weergave zoals we dat al gewend zijn van Google Earth. Dit noemt men “geotainment” in de vliegwereld.

FlightPath3D

Geotainment verrijkt de in-flight ervaring van de passagier met relevante geografische en historische informatie op, of rond, de vliegroute. FlightPath3D is een geotainment app die met dit doel door Betria Interactive speciaal ontwikkeld is voor luchtvaartmaatschappijen.

CEO Boris Veksler: “Reizen is ontdekken. Het leveren van interactieve bestemmingsinformatie  ‘geotainment’ diensten geeft de reiziger een vorm van ontdekking in afwachting van hun aankomst. Het biedt een natuurlijke en boeiende uitbreiding van de bewegende kaart.”

Geotainment in de beginfase

De inzet van geotainment vluchtkaarten zit nog in de beginfase. De luchtvaartmaatschappij Norwegian heeft op enkele toestellen FlightPath3D in gebruik genomen. Singapore Airlines is bezig met bewegende kaarten van leverancier Airborne Interactive. En bij Delta kan sinds 2013 op Noord-Amerikaanse vluchten gebruik gemaakt worden van een iPad app om de grond onder het vliegtuig en informatie over diverse bezienswaardigheden te bekijken. Hiervoor moeten de passagiers echter wel aangesloten zijn op het betaalde Wi-Fi netwerk van het vliegtuig.

KLM en Air France

KLM en Air France zijn early adaptors van de geotainment ontwikkeling. De luchtvaartmaatschappijen zullen gebruik gaan maken van FlightPath3D voor de volgende generatie bewegende kaarten.

De FlightPath3D app voor KLM en Air France is beschikbaar op de nieuw geïnstalleerde high-definition rugleuning touchscreens in alle klassen. Passagiers in Business en First class kunnen ook gebruik maken van een nieuwe touchscreen handheld – hetzij als een afstandsbediening van het hoofdscherm, of als tweede scherm om de toepassing in de broadcast-modus te gebruiken.

Het geotainment aanbod van KLM en Air France omvat 25.000 locaties over de hele wereld in 12 talen. De bestemmingsreisgids bestaat in eerste instantie uit 36 steden met kaarten op straatniveau en rijke multimediale informatie van interessante bezienswaardigheden. Na verloop van tijd wordt dit uitgebreid met veel meer Air France-KLM bestemmingen

Bij Air France is de nieuwe dienst onlangs gelanceerd bij de eerste toestellen van de vernieuwde B777 vloot. KLM zal de geotainment dienst aanbieden aan boord van nieuwe toestellen vanaf november 2014.

Bron: Airlinetrends