In navolging van onder andere Bol.com en Wehkamp.nl neemt KLM zijn affiliate marketingactiviteiten in eigen hand. De luchtvaartmaatschappij heeft een eigen affiliatenetwerk gelanceerd. Publishers profiteren van een meer persoonlijke relatie en ze krijgen meer inzage in hun resultaten, belooft KLM.

KLM geeft aan dat het mondiaal de ‘volledige controle krijgt’ over de affiliatepartners waarmee het werkt en daarmee grip op de sites waarop het aanbod wordt gepromoot. Publishers ontvangen 1,0 procent (medium haul) tot 1,5 procent (long haul) verkoopcommissie, bij een cookietijd van 30 dagen.

White-label

Voor de onderliggende techniek sloot KLM een overeenkomst met de BritsePerformance Horizon Group. Feitelijk maakt de maatschappij op white-labelbasis gebruik van de ‘Exact View technology’ van de platformleverancier, zoals Wehkamp.nl gebruik maakt van technologie van TradeDoubler. Bol.com heeft een compleet eigen affiliateplatform ontwikkeld en is daarmee geheel onafhankelijk van derde partijen.

‘Resultaten optimaliseren’

KLM zegt zijn affiliatemarketingactiviteiten met geselecteerde publishers te zullen voortzetten. ‘Door direct met deze partijen samen te werken, zijn we in staat onze resultaten te optimaliseren’, motiveert KLM’s directeur digitale marketing Viktor van der Wijk de stap naar het eigen netwerk.

Pakketreizen

KLM is de grootste online reisverkoper van Nederland en daarmee lijstaanvoerder van de Travel 30, onderdeel van de Twinkle100. De luchtvaartmaatschappij, die sinds een half jaar een nieuwe site heeft en sterk inzet op social media, start na de zomer met het aanbieden van pakketreizen op Klm.com.

Dit artikel stond eerder op Twinklemagazine.nl.