Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn dat KLM druk is geweest met een nieuwe project, in samenwerking met een aantal partners. Na twee jaar ontwikkelingen en samenwerkingen met verschillende universiteiten uit Europa, is het dan zover: Spencer is geboren! Spencer is bedoeld om passagiers op Schiphol te begeleiden tijdens hun overstap.

“Dagelijks missen reizigers hun aansluitende vlucht door bijvoorbeeld vertragingen, te korte overstaptijden, problemen met het vinden van de weg, taalbarrières”, schrijft KLM op de website. Spencer wordt ingezet om de passagier rustig te begeleiden van de ene gate naar de andere gate.

Het hele project rondom Spencer kost naar zeggen ruim € 4 miljoen, waarvan ruim € 1 miljoen wordt gefinancieerd door de Europese Commissie. Zes Europese universiteiten en twee industriële bedrijven werken samen om Spencer ‘on the roll’ te krijgen.

Techniek

De ontwikkeling van deze robot is knap werk, want Spencer kan onder andere afstanden inschatten. Al pratend tegen passagiers, weet Spencer of hij tegen één persoon praat, of tegen een groep. De plattegrond van Schiphol is geprogrammeerd in zijn systeem zodat hij de passagiers over het hele vliegveld kan brengen. En dan is het gelukkig niet zo dat hij tegen iedereen aanbotst of stil komt te staan voor een stoel, want ook daar zijn technieken voor toegepast.

De programmering van robots is op het moment al dusdanig ver dat robots (ook en vooral in hospitality) sociaal bewust worden, maar toch is er nog te weinig bekend of robots daadwerkelijk sociale signalen op kunnen pakken. En nog belangrijker, om op die signalen te reageren. Als het gaat om Spencer, zal hij in staat moeten zijn om drukte te kunnen onderscheiden en wellicht een lichte paniek van passagiers op kunnen pikken als zij zich moeten haasten om een overstap te halen. En dat hebben de ontwikkelaars kunnen bieden.

Wat betekent dit voor de reiswereld?

Dat nieuwe technologieën steeds meer hun weg vinden in de reiswereld, hebben we al gezien in de kansen voor drones, maar ook virtual reality. Toch gaan levensechte robots die emoties van passagiers kunnen oppikken, iets verder.

Als we terugkijken naar het verhaal van Yuri van Geest op het ANVR-congres van afgelopen oktober, zien we ook dat organisaties de technologische ontwikkelingen juist moeten omarmen. Dit is één van de kenmerken van een exponentiële reisorganisatie, het blijven innoveren en ontwikkelen om je concurrenten voor te zijn. KLM en Schiphol zijn met Spencer een stapje voor op rest en kijken hiermee naar de toekomst in de reisindustrie.

Op de website van van KLM staat de volgende quote van Michel Pozas, Vice President Customer Innovation & Care AFKL: “KLM is van mening dat robotics, de komende jaren een toenemende impact zal hebben op de luchtvaart.” Maar ook andere sectoren zijn bekend met robots binnen een organisatie, zoals het Henn na hotel in Japan.

De komende periode wordt Spencer getest op Schiphol, de laatste testen stoppen in maart en dan zal Spencer elke dag op Schiphol rondrijden. En dan volgt de vraag.. Wie is de volgende?

Credits headerafbeelding: Spencer EU (Prt. Sc.)