• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Laat de reisbranche Pinterest links liggen?

7 september 2012 door Martin van Kranenburg

De meeste marketeers onder ons zijn nog druk bezig om Facebook en Twitter effectief in te zetten. Maar naast Facebook en Twitter dient de volgende social mediatrend zich al weer aan: Pinterest! Pinterest groeit. En hard ook.

Het foto’s plaatsen op je prikbord is binnen twee jaar tijd uitgegroeid tot een netwerk van meer dan 20 miljoen gebruikers. In Nederland zijn ook steeds meer voorbeelden te vinden, vooral op het gebied van fashion. Er zijn nog opvallend weinig leuke pinboards uit de reis- en vrijetijdsbranche. Op zich vreemd want Pinterest gaat over beleving. Het gaat erom dat je met je pinboard een goede sfeer rondom een thema of merk creëert.

Claim je merk

Net als met de komst van social media stoeien veel bedrijven wat ze nu moeten doen met dit soort nieuwe media. Doordat bedrijven vaak nog geen beeld hebben wat ze ermee moeten, laten ze het nog even in de ijskast staan. “Pakken we later wel een keer op” hoor je vaak. In de ijskast betekent vaak ook dat ze echt niets doen, ook niet hun “merk” claimen op dit soort netwerken. En ja, dan is het wachten totdat een particulier of een concurrent met je merk aan de haal gaat. Wat te denken van: http://pinterest.com/sunweb/ , http://pinterest.com/landal/, http://pinterest.com/thomascook/ of http://pinterest.com/ryanair/

Wees realistisch

Het kanaal zit nog in de pioniersfase. Verwacht nou niet direct dat je veel bezoekers, boekers uit Pinterest.com krijgt. Bij hen gaat het nu vooral om beleving. Een gevoel dat je als merk zou willen uitstralen. Het kan je merk online versterken. Je laat zien dat je voorop loopt, meedoet met dit soort nieuwe ontwikkelingen. Het hoeft ook niet zoveel tijd te kosten als je vooraf maar goed nadenkt hoe je de boards op je profiel wil gaan inrichten. Eerst denken, dan doen. Tijdens mijn zoektocht kwam ik nog weinig inspirerende voorbeelden tegen van de grotere merken uit de reisbranche. Er waren er wel een paar zoals KLM, Visit Holland, en OAD.

Wie weet er nog meer leuke, inspirerende pinboards uit de reisbranche?

Afbeelding: methodshop

 

Gerelateerde Berichten

  • Social media en de reisbranche

    Het gebruik van social media als promotiemiddel geeft mensen meer vertrouwen en het heeft als…

  • Twittergids Reisbranche live!

    Lijstjes, lijstjes dat maakt iedereen nieuwsgierig. Iedereen wil weten waar hij staat in de lijst.…

  • Online speler uit de reisbranche zoekt Social Media Expert

    Zie net op Newpeople een zeer interessante vacature. Social Media Expert bij "een grote on-liner…

Categorie: Pinterest, Social media Tags: KLM, Landal, Oadreizen, Pinterest, Reisbranche, Ryanair, Sunweb, Thomascook, Visitholland

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Lars Sang Mo Boom zegt

    7 september 2012 om 11:22

    Hoe vindt je deze? http://pinterest.com/anwbvakanties/
    Wat anders. Nu is het Pinterest straks is het weer wat anders. Waar de Travel last van heeft is gebrek aan innovatie. En niet zozeer aan de commercie-kant, want man wat hebben we allemaal toch mooie websites. Maar er is gebrek aan innovatie in klantcontact (dat noemen we Engagement toch?) en hoe effectief met klanten, gebruikers, fans en alles meer te communiceren. En waarom? Omdat de ROI hiervan slecht is, of slecht te bepalen is. Een van de oplossingen is dat je als bedrijf een apart onderdeel opricht dat zich niet richt op Travel, maar op Tech. Zij gaan innoveren en zorgen dat het resultaat wordt behaald. En ja, dan komt Travel om de hoek kijken. Wanneer wordt de Travel industrie nu eens echt innovatief? Martin?

  2. Martin van Kranenburg zegt

    7 september 2012 om 13:20

    Hi Lars, http://pinterest.com/anwbvakanties/ ziet er goed uit. Pakken jullie goed op. Ik had alleen even snel op anwb gecheckt, anders had ik hem zeker meegenomen.

    Je opmerking qua innovatie ga ik helemaal met je mee. Juist de huidige gevestigde orde in de reisbranche moet veranderen. Is het een vraag aan mij wanneer de reisbranche innovatief wordt? Ik denk dat dit een kwestie van tijd is, we moeten wel want anders wordt je ingehaald door initiatieven zoals Airbnb.

    Wat ik in deze post vooral bedoelde is dat je op Pinterest (en dit is er eentje die blijft heb ik sterk het gevoel) je merk bewaakt. De volgende stap is nadenken en dan doen. Zo pakken we dat ook op bij http://pinterest.com/travelnext/ 🙂

  3. Valerir zegt

    7 september 2012 om 21:02

    Hoi Martin,

    Leuk bericht om te lezen. Voor Hogenboom Vakantieparken zijn we ook begonnen met Pinterest: http://www.pinterest.com/hogenboomparken . Ben zelf erg benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van dit sociale medium hier in Nederland!

  4. Martin van Kranenburg zegt

    9 september 2012 om 07:50

    Beste Valerir, leuke account hebben jullie. Op http://www.pingids.nl/ vind je veel inspiratie voor leuke accounts. Vooral nog veel op fashion, interieur maar het gaat vooral om hier inspiratie op te doen. En hierbij nog een leuke Pinterest infographic http://mashable.com/2012/01/29/pinterest-retail-infographic/

    Ik vond in jullie account de boekentips ook leuk gevonden http://pinterest.com/hogenboomparken/boekentips/ . Het tonen van de Marketing – Pinterest board vond ik hier zelf wat minder relevant om dat het toch een B-to-C platform betreft.

  5. LaurensT zegt

    17 september 2012 om 12:39

    Beetje late reactie, maar had deze nog in mijn to-read lijstje.
    Leuk artikel Martin. Ik ben er sinds kort ook mee aan de slag gegaan. Je ziet inederdaad langzaam maar zeker meer Pinterest accounts vanuit de reisbranche. http://pinterest.com/rondreizen/ is denk ik een goede toevoeging op het lijstje.

  6. Martin van Kranenburg zegt

    17 september 2012 om 16:30

    Hi Laurens,

    Complimenten voor je Pinterest boards, zien er erg inspirerend uit. Ik krijg al zin in de volgende vakantie en daar is zo’n board nou precies voor bedoeld 🙂

    Oh ja, nog een leuke leestip! Ik kwam laatst nog dit tegen: een magazine over wat je allemaal met Pinterest kan, zie http://www.lieveranders.com/pinterest_magazine/

Trackbacks

  1. Booking.com is sterker dan hotelmerken op sociale media - TravelNext schreef:
    2 oktober 2012 om 10:10

    […] dat er zo veel traffic uit Pinterest komt bij deze partijen. In ons eigen land lijkt Pinterest nog een voet aan de grond te  moeten krijgen. Moeten de organisaties nog overtuigd raken van het feit dat Pinterest echt kan werken voor ze? […]

  2. Tourpress #twittercafe: Wat doen we met.. Pinterest? - TravelNext schreef:
    9 oktober 2012 om 09:22

    […] Deze keer stond het Twittercafé geheel in het teken van Pinterest. Aanleiding daarvoor was een eerder blog op TravelNext van Martin van Kranenburg. Ik ben gegaan en heb gedeeld en geleerd, hier een kort […]

  3. Toeristische promotieorganisaties en online marketing: een momentopname - TravelNext schreef:
    8 januari 2013 om 15:56

    […] Pinterest: slechts een enkeling heeft op Pinterest een eigen fotoprikbord. Veluwe en Maastricht zijn de enigen, die wat pins hebben geplaatst. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google TripAdvisor destinatiemarketing instagram onderzoek KLM TUI travel reviews Expedia mobiel Booking.com Facebook technologie Vakantiebeurs Airbnb hotels NHTV reizen Social Media

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring